Lava81 Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Grrr.. Er så sinnad nå! Hade nettopp et samtal med samboen min om at drikke alkohol nå når det er 3 uker for termin! Er det feil av meg at nekte han at drikke 2-4 pils nå?! Er det for tidlig eller hvordan har dere andre det på den fronten? Er det noet dere måtte ha snakket om eller har det vært en selvfølge fra mannen deres?! Jeg er førstføderska og har mye tanker omkring fødslen osv. og han vet at jeg er bekymred! Syns det er litt respektløst av han og ens ta opp det... Vil derfor høre med dere andre om det er jeg som er ekstre streng!!?
unge2011*har født* Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 hei! I teorien kan jo fødselen din skje når som helst nå og da syns eg han kan holde seg edru. Det har eg sett på som en selvfølge for han min og det respekterer han. selv om det gjelder jul, nyttår osv.. Ærlig talt, nå har jo me måtte holdt oss i 9 mnd og enda mange mnd etter fødsel, så da kan jo de i det minste holde seg edru de siste 3 ukene slik at de får med seg fødselen osv.. Tenk å risikere å gå glipp av sin førstefødte bare pga noen dumme øl... kan jo hende han hadde angra litt etterpå da! Han min har mange kamerater som har blitt pappa og slik har det vore for alle sammen. Så her er det helt vanlig og han har vore veldig klar over det. Har sagt at siste kvelden for han får være julaften.. Har terminen 13.januar.
Alvasmamma Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Hei Vi har snakket om dette hjemme hos oss og blitt enige om at han ikke skal drikke noe fra nyttår. Jeg har termin i midten av februar, men er det faktum at man ikke vet når det starter. For alt vi vet kan vi få prematurbarn. Vi kan få "styrtfödsel" eller laaaangtekkelig... förstegangs vi og, og man kan ikke planlegge en födsel. Jeg vil ikke at han skal lukte alkohol når vi ankommer sykehuset noe som selvfölgelig han er enig i. Så vi hadde en prat om dette og var ganske så enige. Herregud, jeg har holdt meg unna alkohol, visse matvarer, röyk, jentevors etc siden dag 1, at han skal holde seg unna alkohol i 1,5 mnd er da ingenting. såpass kan han klare... man er tross alt 2 om dette:) Men som sagt, dette er noe vi var begge ganske enige i Og nei, du er ikke streng! Skulle bare mangle, han må skjönne dette.
tamillaen*STOLTMAMMA* Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Samboeren min tar seg vel et par pils i ny og ne. ( Vil bare si på forhånd at jeg respekterer dere andres meninger ! ) Her i huset har vi vel blitt enige om at ja, han kan ta seg noen øl i ny og ne men det er forskjell på noen øl og brisen/full/drita. Julaften og nyttårsaften blir veldig rolig her iår hvertfall, skal til moren hans på julaften og moren min kommer hit på nyttårsaften:) jeg er førstegangsfødende jeg også og har et par nerver jeg også =p Og jeg har termin 14 januar =)
Kajsalisa Skrevet 14. desember 2010 #5 Skrevet 14. desember 2010 Vi var på fest 5 uker før termin med forrige mann og alle var godt i gang med drikkingen, da vannet mitt plutselig gikk. Jeg måtte selv kjøre til fødeavdelingen med en rimelig brisen og litt sjokkert mann, men det gikk helt fint. Riene startet og ting tok tid, så innen bebisen kom ut var mannen blitt godt endu igjen, men han var rimelig sliten stakkars. Mer enn meg faktisk. Det var ikke noe problem for meg at han var i godt humør i starten, men denne gang tror jeg nok at han skal drikke litt mindre de siste mnd før termin )
kjersti83 Skrevet 14. desember 2010 #6 Skrevet 14. desember 2010 Vi har blitt enige om at han ikke skal drikke de siste 3 ukene før termin. Har oppfordret han å dra på fest i jula fordi at det kan bli siste muligheten på lenge. Har termin 4 februar så blir nok lite øl-drikking på han etter jul. Får han lyst på øl kan han drikke Munkholm mener jeg. Smakte selv dette i sommer og syntes var godt jeg. Synes det er bra at samboeren min ser dette selv og at vi er enige om det:) Jeg hadde blitt utrolig skuffa hvis han ikke hadde hatt forståelse for dette.
Purr+Purrfect Skrevet 14. desember 2010 #7 Skrevet 14. desember 2010 Henger meg på den med 3 uker før fødsel ja. Tror det er veldig vanlig. VI har praktisert det sånn her også. Det er jo tross alt han som skal kjøre meg. Å drikke seg full synes jeg er helt uakseptabelt ihvertfall, da kan han jo ikke være med på fødselen engang. Jeg skal ihvertfall ikke ha en full mann inne på noen fødestue. Jeg synes det er synd at menn ikke kan ta det hensynet helt av seg selv. Skjønner kanskje noen er litt "kravstore" som vil ha gubben edru i 2 mnd før. Men 3 uker må de da greie.
Gjest Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Hvis sykehuset ikke er for langt unna, og taxi er lett tilgjengelig (dvs ikke julaften/nyttårsaften osv, da kan det være kø, eller på steder med lite taxi), så har ikke jeg sett det store problemet med å ta litt å drikke en gang i blant selv om det ikke er lenge til termin, så lenge han ikke drikker så mye at han blir full (en full, og senere bakfull mann, er nok ikke beste støtten i en fødsel, og jeg vil heller ikke at han skal være full når han møter barnet sitt for første gang). Fødselen tar mest sannsynlig så lang tid uansett at han rekker å bli edru til vi skal komme oss til sykehuset selv om han har drukket et par øl for mange timer siden. Værre om man må kjøre en time eller to til sykehuset, eller at taxier nesten ikke er å oppdrive- da ville jeg aldri turt å ta sjansen på at han skulle drikke noe, med tanke på transport til sykehuset. Eller kanskje jeg er for "mild"?
Plutten ~Fødeklar~ Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 Jeg synes slett ikke at du er urimelig! Både jeg og mannen min er førstegangs, men han var heldigvis helt enig i å holde seg helt edru fra 3 uker før fødselen. Som han sa; det var jo like mye for sin egen del som for min del, da han ville være i stand til å stille opp 100% hvis fødselen skulle starte før termin. Pluss at jeg ikke ville hatt med meg en full/brisen mann på føden, og det er heller ingen andre jeg ville hatt med meg inn dit. Så dette var naturlig for oss begge. Vi er jo voksne mennesker, og synes ikke det å skulle holde seg edru på fest/julebord i 3 uker (evt. 5 hvis overtid) burde være noe offer. Håper dere finner en løsning på det
* StoltMamma <3 <3 * Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 Hei Jeg slenger meg på her jeg også.. Jeg er faktisk helt enig med deg, syns ikke du er noe som helst urimelig. Tenk, vi går jo mange mange mnd uten å lukte på alkhol, diverse mat osv osv.. Så hvor vanskelig kan det være for en mann og holde seg alkoholfri i noen uker? Nei, det burde så absolutt ikke være noe problem. Han bør jo ville være i 100 % edru tilstand om han skal være med på fødselen og ikke minst om han skal kjøre. Det er enda litt over 10 uker til termin her, så samboern skal fint få drikke og kose seg med gutta nå til helga og nyttårsaften osv. Men når det nærmer seg termin tror jeg nok han er veldig enig i å alltid være uten noen som helst promille i blodet for han skal kjøre, og ikke minst bli med på fødselen. Er første gang for oss begge så er jo noe utrolig spesielt som vi har foran oss, så veldig greit å være så klar som mulig i hodet når man opplever dette! Lykke til med fødsel og alt vi har å se frem til <3, alle sammen!
Lemonia Skrevet 14. desember 2010 #11 Skrevet 14. desember 2010 Jeg ser ikke problemet med å drikke alkohol tett på termin. Hva tror du alle som ikke har bil i det hele tatt gjør? De må ta taxi, og det klarer fint du også hvis det skulle bli nødvendig. Så ja, jeg synes du er streng.
2tettebabyer Skrevet 14. desember 2010 #12 Skrevet 14. desember 2010 gubben min drakk ikke etter uke 37 med vår første... hadde vært litt kjedelig om fødselen hadde startet og at ikke mannen hadde vært kjørbar og kommet inn på føden med en stinkende øl-ånde... og den ånden kommer av bare en øl... så hadde han ikke villet holde seg unna øla selv, så hadde jeg nok tvunget han jeg og :-)
✿Hildegirl er hjemmemamma✿ Skrevet 14. desember 2010 #13 Skrevet 14. desember 2010 Vi har egentlig aldri drukket så ofte her i huset, så her har han vel tatt seg to-tre øl siden vi begynte å prøve sist år. Han har selv sett det som en selvfølge at han alltid skal være kjørbar om noe skulle skje, ikke bare i forbindelse med fødselen. De to-tre gangene han har tatt en eneste øl, har vi på forhand klarert det med foreldrene mine, i tilfelle noe skulle oppstå. De bor veldig nært så de kunne ha kjørt om det var noe. Man vet jo aldri. Noen får bekymringer og vil til sykehuset flere ganger i graviditeten. Bedre føre var, liksom. Heldigvis har alt gått fint her hele veien og vi har aldri trengt å bekymre oss.
anna27 Skrevet 14. desember 2010 #14 Skrevet 14. desember 2010 hei 2-4 øl gjør da ingen ting blir ikke full av dette... jeg har termin 24.12 ville aldri nekte han dette.. han fester jo ikke men hygger seg og det må dem få lov til.... og min mann tar seg noen øl så synes jeg det er hyggelig at han kan slappe litt av dem er ikke kvinner men MENN...vi kan ikke styre dem men vi kan snakke med dem. hva gjorde man i gamledager kvinner i dag har blitt så uselvstendige og skal bestemme over sin mann.. så jeg synes du skal slappe av og la han da få di øl og la han være en mann og tro meg den dagen du skal føde så er han der for deg... ikke vær så redd men vær sterk... lykke til og ha en riktig god jul...
AO3 Skrevet 14. desember 2010 #15 Skrevet 14. desember 2010 Hmmmm, si det... Litt vanskelig, men tror ikke jeg hadde begynt å nekte samboeren min å drikke før 2 uker før termin, men klart, man vet aldri når fødselen skjer. Det har jo også litt å si hvor langt unna sykehuset man bor, synes jeg, og om man har andre (venner, familie) som kan kjøre til sykehuset ved behov.
AO3 Skrevet 14. desember 2010 #16 Skrevet 14. desember 2010 Nå har jeg lest de andre innleggene, og jeg er egentlig enig i dem som skriver at det er greit å drikke med måte, så lenge man ikke blir full. OG at man har mulighet til å komme seg til føden på annet vis enn at mannen kjører. Dvs man kan ikke bo f.eks. alene langt inne i skogen, flere timer fra sykehuset og ingen andre til å kjøre.
Cybele Skrevet 14. desember 2010 #17 Skrevet 14. desember 2010 Jeg syns du er streng, jeg. At mannen skal måtte gå på tå og trippe i kanskje til sammen fem uker (3 uker før og 2 uker etter termin) har jeg ikke forståelse for. Men jeg vet jo ikke om hva han eller du legger i "å drikke". Jeg hadde selvsagt blitt dåret og skuffet om han drakk seg full tett opp mot termin. Men å ta seg noen øl? Kjære vene. La ham nå få slappet av før det hele setter i gang. jeg forstår ikke den asketiske oldningen som heter: "siden jeg ikke kan drikke kan ikke du heller". Og samme angående dette med bil. Å kreve at min mann skal være kjørbar hver eneste stund på døgnet i 5 uker? Aldri. Stakkars mann.
:o) :o) :o) Skrevet 14. desember 2010 #18 Skrevet 14. desember 2010 Jeg skjønner meg ikke på de som sier du er urimelig, du er virkelig ikke det! Vi går og ruger på et barn i 9 mnd, tar hensyn til dette på alle mulige måter når det gjelder mat, alkohol, aktiviteter, osv. Vi sliter med diverse plager som kvalme, bekkenløsning, vi er sliten. Alt dette går greit for min del, for det er jo en utrolig spesiell følelse også, å kunne ha mulighet til å bære frem et lite barn.. Men dersom du ikke vil at din mann skal drikke alkohol nå den siste tiden før fødselen, ser jeg virkelig ikke hvorfor dette skal være så stort offer for han? Selv har jeg ikke noen problemer om min mann tar seg èn øl en kveld, fordi jeg regner med at det tar såpass lang tid fra jeg merker at noe er på gang til at vi må dra på sykehuset, at alkoholen har god tid på å komme seg ut av systemet og han er i kjørbar tilstand før vi må på dra. Om det er krise, får vi ringe taxi... Men jeg har full forståelse for at du ikke vil at han skal drikke noenting, og dette synes jeg virkelig han skal ta hensyn til!!! Det er snakk om, i verste fall, 5 uker han må klare seg uten alkohol! Det er virkelig ikke lenge altså!!!
Snøfnugg75 Skrevet 14. desember 2010 #19 Skrevet 14. desember 2010 Er ikkje mannen din vaksen, myndig og snart far?! Han klarer vel å tenkje sjølv. Om du har termin om tre veker, kan det vere fem veker til du føder, utan at det er på overtid. Og det er vel dei færraste som går på svinefylla dei siste vekene før dei skal bli fedre? Han må jo vel vere i stand til å ta ei slik beslutning sjølv. Du er jo ikkje mora HANS;)
Purr+Purrfect Skrevet 14. desember 2010 #20 Skrevet 14. desember 2010 Måtte gå og trippe etter alkohol i opptil 5 uker? Unnskyld meg, men det finnes ord for sånt. Alkoholiker heter det.
Gjest Skrevet 14. desember 2010 #21 Skrevet 14. desember 2010 SELVFØLGELIG er du ikke urimelig!! Det skulle bare mangle at han holdte seg unna sprit når det nærmer seg tre uker før termin. Når jeg var førstegangs i 2008, hadde jeg termin 04. Januar, og fødte ni dager før. Heldigvis hadde min daværende samboer full forståelse for at drikking i jula ikke var "lov". Men sånn blir det denne gangen også, far får ikke drikke alkohol tre uker før termin. I det hele tatt vil jeg at han skal være måteholden på alkohol når jeg er gravid. Mye pga. at jeg har et risikosvangerskap. Dette er nå min mening
Linda_T *nov-09* *des-10* Skrevet 14. desember 2010 #22 Skrevet 14. desember 2010 Hehe, tenker tilbake på første graviditeten når spørsmål som dette kommer opp. Jeg hadde termin i midten av novenber, og jobben til samboer hadde julebord en uke etter eller noe. Husker jeg fikk skikkelig hormonutbrudd fordi stakkarn ikke hadde tenkt seg om når han hadde meldt seg på.. Stakkar som han fikk gjennomgå! I år hadde de julebord nå i helga, og terminen her er om en uke. Denne gangen har han ikke turt å nevne jb i det heletatt stakkar, så han fikk nok en støkk i seg sist! ) Men jeg ser at denne gangen (2. gangs) bryr jeg meg ikke mye. En ting er om han ville gått ut hver helg for å drikke seg sørpe full - der hadde grensa mi gått, men 2-4 øl ville hvertfall ikke på min samboer gjort store utslaget. Dvs han ville ikke møtt opp dritings på sykehuset pga noen få øl. Faktisk skal vi ha selskap her hjemme til lørdag med mat, hygge og alkohol (sistnevnte kun til de som ikke er gravide;) ) siden min kjære fyller år. Da er det 3 dager før termin, og jeg mener at samboeren min selv burde være såpass voksen og ansvarsbevist at han ikke drikker mer enn han kan tåle om en fødsel skulle starte Huffda, dette ble langt. Uansett - du har dine egne meninger, og jeg synes at selv om mannen din synes du er urimelig (det finnes grenser også da) burde han være voksen nok til å ta "riktige" besluttninger, og ha tenken i hodet "tåler jeg denne ekstra ølen - hvordan tar det seg ut på sykehuset" osv osv. Lykke til! )
MMJ+ Skrevet 14. desember 2010 #23 Skrevet 14. desember 2010 Her i huset har det vært alkoholfritt fra uke 35 både forrige gang og nå. Syns det er en selvfølge. Det burde da ikke være noe problem, slenger meg på en kommentar lenger opp her, hvis det er et stort problem, burde man kanskje se litt på alkoholvanene sine. Får også litt alkholikervibber hvis man "tripper" uten alkohol på så kort tid. Man blir kanskje ikke drita av 2-4 øl, men man blir faktisk påvirka.
Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄ƷXenalita Skrevet 15. desember 2010 #24 Skrevet 15. desember 2010 Her trenger jeg ikke nekte mannen å drikke i det hele tatt. For min del kan han godt drikke noen pils helt frem til termin. Han blir jo ikke akkurat full av å drikke noen få øl. Men vi har kort vei til sykehuset og mange vi kan ringe om vi trenger en sjåfør.. Så er vel mest derfor. Første gang jeg var gravid, sendte jeg han på byen helgen før termin med beskjed om at han måtte kose seg masse for det ble siste turen på byen frem til fødselen. Du kan jo føde når som helst, og det er helt individuelt hvordan en takler sitasjoner. Om du ikke føler deg vel med at han drikker alkohol så tett opp imot fødsel, synes jeg han skal respektere dine følelser og holde seg til alkoholfritt.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 15. desember 2010 #25 Skrevet 15. desember 2010 Min man har erklært helt på egen hånd at han har tenkt å holde seg maks 1 time unna og ikke feste etter nyttår. Det er 1 ting han vet han kan bidra med i forbindelse med fødsel, og det er kjøringa til sykehuset. Syns det er litt søtt, og jeg hadde ikke nektet ham å drikke med måte inntil 3 uker før. Har termin 10. februar. Trur det ville komme an på hva det gjaldt også. Forskjell på sitt eget 40-årslag og en vanlig fredag med gutta liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå