pusseluskan Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Har fått en skjønn liten jente som straks er 2mnd.Jeg fullammer henne. Problemet er nå at mange fine ullplagg blir ødelagt av babybæsj som jeg ikke får av i vask.Bruker hovedsaklig behandlet ull,noen ganger ull/bomullsplagg(fra janus,Joha,Cubus og Lindex).Noen som har råd/tips om hvordan man får vekk disse kjedelige gule flekkene?
Babyønske �� Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Sitronsåpe eller gallesåpe. Flekkene bør behandles før vask. Skyll av bæsjen og gni inn med såpe eller legg i bløt i såpevann og la ligge en stund. Vask på vanlig måte. Jeg har fått bort vaskede flekker også, men da har jeg lagt plagget i bløt natten over. Mange mener man ikke bør la ull ligge i bløt, men jeg har ikke hatt problemer med det. Og hvis alternativet er at ikke plagget ikke vil bli brukt mer, så ser jeg ikke problemet med det. Gallesåpe fås på helsekost og Clas Ohlson. Sitronsåpe der de selger Troll klær(parkdresser og ull)
sillyfilly og Olivia Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Oksegallesåpe har fjernet absolutt alle flekker på ulltøyet vårt. Bæsjeflekker, tomatflekker fra mat osv. Gni det inn i flekken, la det virke en stund, og legg det i maskinen på ullvask
blond Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Hvor lenge lar du det virke? Det står på beholderen at det skal virke 15 minutter og jeg har vært ganske nøye på å følge tiden. Tror du det er skadelig å la såpen være på lenger?
Tredje drøm Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Det lureste er å vaske godt av flekken med èn gang du tar av tøyet. Når min lille har bæsjet igjennom bodyen, og jeg skyller den opp med vann med en gang (og så kan jeg senere putte den i maskinen), så får jeg den stort sett ren. Har prøvd gallesåpe, men det har vært på tøy som allerede har vært vasket etter at det kom flekker på. Flekkene blir mindre, men ikke helt borte. Et tips hvis du ikke får det bort, er å farge tøyet. Ulltøy tar veldig godt til seg farge. Har farget mye av storesøsters ulltøy som var fullt av flekker av f.eks. tomatsaus. Farget det i mørk lilla, og det ble kjempefint ) Hvis det er klær som det kan passe å dekorere, kan du "gjemme" flekkene. Se bloggen til Nøstebarn: http://nosteblogg.blogspot.com/2010/12/flekkar-som-aldri-gar-vekk.html
❤️Ønskebarn1&2❤️ Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Jeg bruker sånn gallesåpe. Viktig å ta flekken så fort som mulig. Det som ikke går vekk i vask har jeg stort sett klart å bleke vekk i solen. Legger det i en vinduskarm der det er mye sol. Det hjelper veldig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå