Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #1 Skrevet 13. desember 2010 Det er en ting jeg ikke helt klarer å forstå ( vet dette kan være som å banne i kirken) men jeg prøver alikevell... Jeg har sendt julekort siden jeg gikk på barneskolen, og etterhvert har det blitt flere og flere... Det er noen jeg har kuttet ut på veien fordi jeg aldri får noen kort igjen.. og føler da at vedkommende ikke har veldig stor interesse for kortene... Men jeg sender nok ut mellom 20 - 30 julekort hvert år.. Jeg har ingen barn, og sender enten ut vanlige julekort eller lager dem selv, men meningen med mine julekort er å ønske vedkommende god jul og forteller om det er noe nytt eller gratulere om det har skjedd noe spenneder hos vedkommende etc... MEN så er det en ting jeg ikke forstår... Nå som venner begynner å få barn...DA kommer det julekort..! Folk som aldri har skrevet et julekort før sender bilder av barna eller de perfekte familier...alle "ferdigtrykket" med god jul hilsen familien x... ( alle de jeg får er iallefall sånn med 2 unntak) Hva er egentlig vitsen med disse kortene ? Litt på spisse kanskje, men jeg forstår ikke helt hva som er greia med å masseprodusere bilder med en standardtekst og så sende til alle som man aldri ville sendt noe som helst til ellers... Hvorfor sender du julekort ?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Så enig med deg! Endelig en som tør si det jeg tenker! Jeg lager julekortene selv og legger ikke ved noe ferdigprodusert tekst. Jeg sender til folk jeg har liten kontakt med også, for å holde en viss kontakt. Skriver en kort, personlig tekst som er myntet på denne ene spesielle personen eller familien. Jeg syns julekort skal være vakre som små gaver. Jeg er ikke interessert i bilder av andres barn, barn jeg ikke har noe forhold til. Jeg vil ha et pent kort som kan glede meg!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Jeg er en slik som sendte ganske få julekort før jeg fikk barn. Følte at det var mange jeg ikke hadde noe annet å fortelle til enn "God jul og godt nyttår", og da ville nok kortet endt ganske fort i søppelbøtta likevel. Er kanskje litt mye å få bilde av folks barn hvert eneste år, til slutt har man jo 12 bilder av barnet...? Hadde kanskje greid seg med annethvert år.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #4 Skrevet 13. desember 2010 Jeg forstår deg ikke jeg da. Jeg vet at dem jeg sender julekort til (masseprodusert) liker å få dem - ikke fordi jeg ønsker dem god jul, men fordi de vil se hvordan barna mine har vokst siden sist. Får jeg julekort tilbake håper jeg alltid at det er bilde av barna- ellers er jeg litt snytt. Bryr meg fint lite å høre god jul eller annet jatt. Jeg liker å se venners barn/familie. Kanskje du vil forstå dette når du får egne barn. Hvorfor sender du julekort med private hilsner? Selv om du synst det er genialt, så bryr jeg meg fint lite om å få en hilsen av en som ellers ikke gir lyd fra seg. Jeg vil se bilde! Før ringte man ikke så mye til hverandre, eller hadde internett - så da var det jo greit å skrive siste sladder i julekortet. Men nå er det andre tider. Jeg er helt lik på Facebook. gidder ikke lese veggen til folk, men bildene er koselige.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #5 Skrevet 13. desember 2010 Jeg sender ut julekort, ferdig trykte med bilder av barna hvert et eneste år, og det har jeg gjort siden jeg fikk barn for 16 år siden. Jeg synes det er koselig å få slike selv, og ingen blir kastet !! Spesielt hyggelig fra venninner jeg har som bor langt unna. De venninnene treffer jeg oftest i en eller annen festlig sammenheng gjennom året, og da oftest uten barn. Så jeg synes det er spennende å se hvordan de har vokst gjennom årene. Samme oppfatning har mine venner, både de som har, og de som ikke har, barn. Julekort av nisser og stjerner tar jeg sjelden vare på med mindre der er mye personlig tekst på...
Lunapuna1985 Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 Jeg har sendt julekort i alle år.. Det har foreldrene mine, og besteforeldrene mine gjort så lenge jeg kan huske også.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Mulig det endrer seg... selv om jeg ikke klarer å se det nå.. Men jeg vil alikevell si at sånn det er nå så kaster jeg et to sekunders blikk på et bilde.. mens jeg kan lese julekort ellers opp og opp igjen..! Og jeg sender ikke julekort til folk jeg ellers ikke har så mye med... MEN jeg liker det personlig... disse juletelegrammene som også er bare massekopiert skummes noen sekunder..! Mine kort er personlig til personen(e) de sendes til...orker ikke sånne "skrytebrev" som jeg føler masseproduserte julekort/brev er... Men.. vi er alle forskjellig! Det aller beste er kanskje julekort med bilder og med litt mer tekst enn god jul;) Er ikke i mot bilder.. liker bare ikke upersonligheten...
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Ingen flere som sender julekort ?
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #10 Skrevet 16. desember 2010 Jeg sender ut ferdigtrykte, masseproduserte julekort med bilde av lillegull på. Med et meget krevende barn på 10 mnd har jeg rett og slett ikke tid/overskudd til å sette meg ned og skrive 20-30 lange personlige kort, selv om jeg gjerne vil.. I tillegg opplever jeg at venner og slektninger nesten forventer å få julekort nå, selv om jeg tidligere år (før jeg fikk barn) bare har sendt til noen få venninner (som bor langt unna). Selv synes jeg kanskje det er hakket "merkeligere" med svigersøsteren min som ikke har barn, men sender ut samme type ferdigtrykte kort med bilde av seg selv, mannen og hunden.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #11 Skrevet 16. desember 2010 Jeg sender ut ferdigtrykte, masseproduserte julekort med bilde av lillegull på. Med et meget krevende barn på 10 mnd har jeg rett og slett ikke tid/overskudd til å sette meg ned og skrive 20-30 lange personlige kort, selv om jeg gjerne vil.. I tillegg opplever jeg at venner og slektninger nesten forventer å få julekort nå, selv om jeg tidligere år (før jeg fikk barn) bare har sendt til noen få venninner (som bor langt unna). Selv synes jeg kanskje det er hakket "merkeligere" med svigersøsteren min som ikke har barn, men sender ut samme type ferdigtrykte kort med bilde av seg selv, mannen og hunden.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #12 Skrevet 16. desember 2010 Jeg har sendt masseproduserte, men ideelt sett ønsker jeg å lage dem selv.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #13 Skrevet 16. desember 2010 I år har jeg bestilt dem ferdigtrykte. Kan likegodt det, vet at naboer, venner og familie er mest opptatt av å få et bilde. Teksten betyr ingenting. Jeg syns det er litt dårlig gjort å se på et kort i to sek. og så er en ferdig med det. Jeg har et lang rødt bånd som jeg henger på veggen. Det henger jeg så kortene opp på med klyper. Er fint å pynte med kortene til jul, og besøkene går ofte bort og ser på dem.
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #14 Skrevet 16. desember 2010 Bilde av barna er koselig (så lenge de ikke er posert i nisselue, da blir det bare corny. Mye heller et blinkskudd fra året som har gått). Men det er utrolig upersonlig og vitner om litt manglende etikette når nære venner ikke kan signere julekortene sine for hånd! Det sier liksom 'jeg har tusen kort å sende ut, og du må ikke tro at jeg gidder å skrive for hånd på DITT kort'. Så jeg signerer alle selv, og skriver litt ekstra der det passer seg. Tar maks en time og gjør kortene så mye mer hyggelige!
Anonym bruker Skrevet 16. desember 2010 #15 Skrevet 16. desember 2010 vi sender ut julekort hvert år. blir ca 10-15 julekort hvert år. vi sender ut ferdig trykt med bilde av ungene våre. sender ut for at det er koselig å få kort til jul.. selv får vi 1 kort hvert år tilbake.. jeg fikk unger veldig tidlig var 18 år. flyttet ut fra mamma bare 10 måneder før jeg fikk ungen. jeg og min mann sendte ut mms den julen. sendte da til veldig mange. syns julekort er en fin tradisjon som hører med julen. er utrolig koselig å få kort i postkassa. synd det er mange som ikke gidder å sende ut kort. familien vår sender ikke. utrolig synd..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå