Gå til innhold

Dere som skal ha ks; ang. foreldrepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så seint ute med å søke foreldrepenger. Den dumme legen måtte absolutt ha time til meg for å skrive terminbekreftelse så tok tid dette gitt.

Men det jeg lurer på er, dere søker utifra termindato uansett ikke sant? Skjønner ikke helt hva som skjer med permisjonen og pengene når vi vet datoen babyen kommer. Om det bare er å søke vanlig eller hva?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei veninne som akkurat har tatt KS og hun måtte søke etter termindagen som legen skrev på bekreftelsen... så hun "mistet" jo da 2 uker med perm siden det var planlagt KS! Kunne ikke søke etter KS datoen i alle fall :/

Skrevet

Om du tar ks før termindato (slik de ofte gjør) må du huske på at du da mister resterende av dagene i 3 ukersperioden før termin.. Men det finnes en løsning på dette, når du får ks dato kan du gi beskjed til nav om at du vil ta ut permisjon fra 3 uker før ks dato, da får du maks uttelling på tid sammen med barnet...

Skrevet

Skrev litt feil, du får maks uttelling på permisjon FØR ks OG på tid sammen med barnet....

Skrevet

Jeg skal ha ks 1 uke før termin, og går ut i permisjon 3 uker før ks datoen. Når man har planlagt snitt betyr jo termindatoen ingenting.

Jeg fikk min ks dato allerede i uke 20, så derfor har jeg forholdt meg til den hele tiden og ikke termindato.

Skrevet

SÅ derfor skal du søke etter ks dato ikke termindato:0)

Skrevet

Jeg har søkt fra snittdato, ikke noe problem det. Ville ellers mistet 8 dager.

Skrevet

Okei, men blir terminbekreftelsen feil fra legen da eller siden jeg har fått innvilget ks dato men på bekreftelsen står det jo termindato?

Det blir jo ikke noe vits i å levere den da? Men jeg har brevet fra sykehuset hvor datoen for snittet og sånt står. Kan jeg kopiere det og levere til nav som en bekreftelse?

Blir helt forvirra av dette jeg. hehe

Skrevet

Jeg søker ut fra ks-datoen som termindato. Har fått bekreftelse på ks-dato fra jordmor. Sykehuset jeg skal føde på hadde visst en feide med NAV ang dette for noen år siden, og etter det tar de utgangspunkt i ks-dato ved planlagt ks.

Jeg har heller ikke søkt ennå - vi flytter om under en uke, jeg fant ut at det var lurest å vente med søknaden til etter flyttinga, slik at vi ikke havner "mellom" to NAV-kontor.

Skrevet

Altså, jordmor på sykehuset skrev på ks-datoen som termin på terminbekreftelsen, mulig jeg ikke skrev det særlig klart i det første innlegget. :)

Skrevet

Jeg har også søkt utfra KS dato, det er jo tross alt da babyen kommer og du mister ingen dager :-)

Skrevet

Det kommer helt an på hvilken saksbehandler du får på NAV!!!!!

Jeg sendte søknaden før jeg fikk ks dato, og da med terminbekreftelse fra jordmor på den egentlige terminen min. Da jeg så fikk ks dato, ringte jeg for å endre, men fikk ikke lov da de sa at det ikke er rettferdig å gå ut i fra ks datoen. Mistet derfor 10 dager av permisjonen. Men vet fra andre at noen saksbehandlere godtar ks dato som termin, og at man kan ta utgangspunkt i den datoen.

Skrevet

Jeg har dato for igangsettelse, og har hatt den leenge. Den er 1 uke FØR UL termin.

Men mitt NAV kontor går utifra UL termindato. Hvorfor, nei det vet jeg ærlig talt ikke. ( idiotisk, når jeg har skriftlig bekreftelse på igangsettingsdatoen, og faktisk VET når bebissen kommer )

Well. Så for å ikke miste noe av permisjonstiden ETTER at barnet har komt, måtte jeg også forholde meg til UL datoen. I likhet med NAV.

For dersom jeg hadde gått ut i permisjon 3 uker før den dagen jeg faktisk skal føde, ville det vært det samme som å gå ut i permisjon 4 uker før UL termin, og jeg ville ha mistet 1 uke av de resterende 53 ukene. ( man har 56 uker totalt, og av de; er 3 uker låst fast til før fødsel, uansett om man bruker dem eller ikke. Og det er her det er greit å miste dager, IKKE av permisjonen sammen med barnet, syntes jeg. )

Var jeg deg, ville jeg rett og slett hørt med ditt lokale NAV kontor. Møt opp med papirer og det hele, så hjelper de deg å fylle ut, da kan man jo stille spørsmål underveis også. Slik jeg har skjønt det, leser NAV kontorene reglene litt forskjellig. Noen har slik praksis, andre har sin egen vri. ;)

Skrevet

Jeg må bare tilføye: nei, jeg skal ikke ha ks, men datoen for fødsel er spikret, derfor valgte jeg å svare. ;)

Skrevet

Da så.. Problemet er at alle på nav sier forskjellig. Så om jeg går i et av avlukkene og de sier at jeg skal gjøre en ting så kommer saksbehandler mange uker etterpå og sier noe anna.

Men jeg får søke ut i fra ks dato. Får få lege til å skrive ny bekreftelse på torsdag når jeg skal dit.

Takk for svar alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...