Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Jeg vår helt vondt av mine tantebarn! I fjor var deres første jul uten begge foreldre da de skilte seg tidliger på året. Ungene skulle feire første jul uten begge foreldre med min søster og min famillie,men det som var så rart var at de ikke fikk en eneste gave fra fars famillie, ikke engang en gave fra sin far fikk de... Syns at det var kjemperart. For ungene skulle til sin far 4. juledag og heller ferie jul når de kom til han, så ungene fikk gaver da av han og fars famillie... Er ikke dette en smule forvirrende for små bar?? Feire jul 2 ganger i året ligsom? Grunnen til at far gjorde dette var at han er livredd for at hans og hans familie gaver skal bli liggende hos mor.. Og i år skal ungene feire med far og fars famillie og da har min famillie bestemt seg for og gjøre det samme som far gjorde i fjor og ikke sende noen gaver med ungene fra dem til far! Men ungene skal heller få gavene på nyttåraften da min søster har ungene og vi skal feire sammen hos foreldrene våre. Jeg syns at hele greia er helt idiotisk og har planer om og sende gavene med mine tantebarn. Jeg bryr meg faktisk ikke om hvor gavene blir ligende, siden jeg selv mener at ungene selv kan bestemme hvor de vil ha tingen sine. Ærlig talt! Eller tenker eg helt feil her??? Hvordan gjør dere som ikke er sammen med bf??
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #2 Skrevet 12. desember 2010 Herregud, så barnslig av foreldrene. Både av han som startet dette og hun som følger opp i år. Gavene er jo uansett til barna, ikke til eksen. Dette høres skikkelig merkelig ut. Jeg kjenner mange skilte foreldre og alle leverer de gavene der ungene skal være på julaften dersom de ikke skal ha ungene selv. Regner da med at det er det som er normalt..
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #3 Skrevet 12. desember 2010 Er alene, men har ingen far som de feirer hos. Men de fleste jeg kjenner som ikke er sammen med barnets far gjør det på den måten du beskriver. Tenker det samme som deg, men tenker også at jeg ikke er oppi denne situasjonen så vanskelig si hva jeg ville foretrukket om jeg sto i den settingen. Skjønner at foreldrene vil se barna pakke om pakkene selv, og de barna jeg kjenner som gjør dette og som er ganske store, syns det er stas selv med dette.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Det er faktisk veldig vanlig. Vi har tre barn, ingen felles og vi sender ikke med julegaver når de ikke er hos oss på julaften og de får heller ikke med seg julegaver fra den "andre familien" når de feirer hos oss. Det som er vanlig er vel å ha to julaftener. Vi skal feire julaften sammen med ungene og svigers på en annen dag enn julaften. Da skal barna få åpne gavene sine. Dette er en ordning barna liker kjempegodt såvidt jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Vi sender ikke med pakker til faren og heller ikke motsatt. Grunnen er at det blir så utrolig mye å frakte i mellom. Bor et stykke unna hverandre, og da er det mest praktisk sånn. Barna er det ikke synd på, de er jo kjempeglade for å feire jul to ganger:)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Nesten alle jeg kjenner gjør det som du beskriver. Helt vanlig, grei måte å gjøre det på. Barna trenger du ikke synes synd på, de får jo to julekvelder. Barn flest åpner jo noe sånt som 30 julegaver på en julaften, så om man får noe av dette på en annen dag er jo egentlig bare bra slik som jeg ser det.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Klart det er forvirrende å feire jul to ganger, men det er fordi det er forvirrende at mor og far skiller seg. Sånn er det. Plutselig feirer man bursdag med begge sider av familien, hver for seg, plutselig er julen splittet opp, man blir slengt frem og tilbake mellom mor og far både i hverdagen og i ferier. Jeg foreslo selv for min eksmann at han kunne åpne gavene fra ham og hans side av familien, hjemme med barna på morgenen/formiddagen julaften. Siden jeg har dem på kvelden er det fint at han får julefrokost osv med dem, og da kan de kose seg med gavene, og jeg slipper å dra med tusen gaver (unger får jo så mye) til selskapet vi skal i den kvelden. Jeg har en eksmann som aldri klarer levere tilbake noe som helst. Når jeg da f.eks har lyst til å kjøpe en playstation til barna, så er det jo litt kjedelig om den skulle blitt værende hos faren, bare fordi de på død og liv skulle åpnet gavene der, om han hadde dem julaften.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 Jeg synes det blir feil.. altså si at far kjøper noe barnet virkelig ønsker seg så skal barnet kun få bruke det når barnet er hos far? Vet mange som har det slik, jeg synes selv at leker og ting skal være hos den barnet bor mest hoss og at barnet tar med seg det de vil ha den perioden de skal være hos far. (da om samvær er annen hver helg, en dag i uken) men annenhver uke kan mors side gaver ligge hos mor og fars side gaver ligge hos far.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Når barnet mitt feirer jul sammen med meg får hun julegaver av sin far første samværshelg etter julen. Hun har aldri fått med seg gaver fra han eller hans familie når hun er hos meg. Det er vel fordi han ønsker å ha gavene hjemme hos seg. Jeg gjør det litt annerledes. Når hun er hos far i julen sender jeg med noen, men ikke alle gavene fra oss og min familie. Hun får veldig mange gaver og jeg må innrømme at jeg ikke vil at alle disse gavene skal bli liggende igjen hos far. Hun er der annenhver helg så jeg foretrekker at de blir her hos oss. Men som sagt, jeg sender med en 3-4 gaver fra oss så hun får noen fra oss på julaften. Men jeg sender ikke med alle gavene. Vi pleier å ha en julaften her hjemme før hun reiser til far og da åpner hun alle gavene(unntatt de hun får med seg til far). Hun blir aldeles ikke forvirret av å ha julaften to dager. Hun er fullt klar over at det ikke er julaften, men at hun får lov å åpne noen gaver fordi hun ikke skal være sammen med oss i julen.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Her har vi fem unger, ingen felles. I år blir det julefeiring 4. juledag, og da har vi full julemiddag og gaveåpning. Ungene er ganske store nå, og de har selv valgt denne løsningen. En av fordelene med dette er at da får alle omtrent like mye gaver. Hva de får av den andre av foreldrene har ikke noe å si. Mine unger har større familie på farssiden enn hans har på morssiden, så da kunne det jo ha virka "urettferdig"...Gavene tar de jo med seg hvor de vil, det meste havner der de bor fast, også tar de med f.eks. x-box og spilll på samvær.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Jeg skal kanskje holde kjeft for her er det ingen skilsmisser i familien MEN Juleaften er en dag i året. Det samme er bursdag, 17, mai, nyttårsaften osv. Man konfirmeres 1 gang osv! Se å bli voksne da for svarte!
Gjest Skrevet 13. desember 2010 #12 Skrevet 13. desember 2010 Deg om det. Selv synes jeg det høres ut som en koselig og fin løsning for barnet :-)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #13 Skrevet 13. desember 2010 Ja, det er helt vanlig at man har gaveåpning med den foreldren man ikke feirer med utenom julaften.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #14 Skrevet 13. desember 2010 Unge vil jo ikke rekke å opne alle gavene på en kveld engang, så hvorfor ikke? De drukner uansett i gavene og mister muligheten for å holde oversikt over hva de får fra hvem..
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #15 Skrevet 13. desember 2010 Vi har også denne løsningen, og den er kjempefin for både små og store i vårt tilfelle. Det er helt supert at barna mine får ha tingene fra pappaen sin familie hos pappaen. De har tross alt ett rom og ett liv der også! Til deg som sier at julen er en gang i året på lik linje med 17 mai og bursdager... Kan jeg få minne deg på at julen er en tid for å være hos familie? For å dele, kjenne gleden ved å glede andre og ha kvalitetstid? Her feirer ungene jul to ganger, og her hos meg er vi en familie på fem som lager god mat, koser oss, leser, synger, spiller spill, og gir hverandre julegaver. Barna får se hvor glad jeg blir når jeg åpner selvlagde gaver, og jeg får se hvor glade de blir når de åpner sine ting. Denne dagen i året gir vi ikke slipp på. Det er også fint for barnet og ikke tenke på at mamma er alene denne julen og ikke skal feire jul. Om de er leie seg for at jeg skal være alene og uten dem, så minner jeg de på at jeg gleder meg til 4. juledag, og at for meg så er julaften da:) Det er en trøst for ungene, det skal jeg love deg! Om de velger å ta med seg leker til pappaen eller omvendt så er det selvfølgelig lov. Alle må gjøre som det passer dem best.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #16 Skrevet 13. desember 2010 Sånn gjør vi det hos besteforeldrene. Har ett sett besteforeldre på motsatt kant av landet, og vi er alltid sammen med dem ila jula. Om vi ikke feirer selve julaften der, har vi en "minijulaften" når vi kommer i romula. Det er kjempestas for dem å se ungene da.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #17 Skrevet 13. desember 2010 Det er omtrent INGENTING som er forvirrende for et barn, så lenge det er "normalen", - satt av mor og far. Det som derimot kan være forvirrende, er hvis velmenende tanter plutselig begynner å rokke ved det systemet foreldrene har laget, ved å sende pakker dit de ikke skal.... get my point? Her gjør vi det som din søster og exen hennes. Og det er faktisk en fullstendig vanlig og SVÆRT fornuftig måte å gjøre dette på i jula, selv om du kanskje ikke ser det (ennå) .... Det er mange årsaker til at folk velger som de gjør. Det vesentlige er uansett at det er foreldrene som bestemmer hvordan slike ting skal gjøres. Ikke tanter. Ikke besteforeldre. Ikke andre slektninger. Ikke venner. Foreldrene!! Og dersom du skulle lure; årsaken til at vi gjør det slik her i huset, er at barnet vårt på den måten får fordelt gavene på en ok måte etter hvor giverne er på besøk. Altså vil farmors og farfars gave, og gaven fra fars storebror, onkel Ola, være tilgjengelig for lek hjemme hos far - der farmor og farfar og onkel Ola faktisk kommer på besøk! Osv... Dessuten har barnet vårt yngre søsken.(både på min side og sin fars side). Og han får derfor gaver fra sine yngre søskens besteforeldre, tanter og onkler også. Så hvorfor ikke "slippe" dilemmaet med at storebror står med et lass flere gaver mer enn lillesøster og lillebror - ganske enkelt ved at han ikke har med gavene att og frem? (De får nemlig (selvsagt) ingen gaver fra hans besteforeldre på farssiden....) Ikke bekymre deg så fryktelig for hvordan andre mennesker velger å ordne slike dager. INGEN barn dør av å ha en ekstra liten "julaften" i romjula eller på nyttårsaften. Jeg lover! Og gaven du gir din søsters barn, får du mulighet til å se dem åpne HVERT år, om du vil. Kanskje kan dere også være med på den tradisjonen..? God jul!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #18 Skrevet 13. desember 2010 Jeg bor ikke sammen med far, og vi sender aldri med julegaver når sønnen vårt skal feire jul borte. Jeg spare det til han kommer hjem, for syns det er så koselig med den lille stunden vår. Som sagt, det er jul bare 1 gang i året og jeg vil ikke gå glipp av ansiktet hans og klemmen hans når han åpner gaven fra meg. Det samme føler far, så vi syns det er greit å gjøre det slik Dessuten når han feirer jul med min familie, så får han så mye gaver, at han tenker ikke over hvem det er fra. På den alderen han er i nå, så bryr han seg lite om hvem gaven er fra, bare han får åpne gaver. Men jeg tenker at når han blir litt eldre, så skal jeg begynne å sende en liten gave når han skal feire borte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå