DenTredje Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Sønnen min på straks 2 år har ofte veldig myk avføring som er grønnaktig og gulaktig. Den varierer også i lukten og kan lukte ganske guffent til tider. Noen dager er det opptil 3-4 ganger om dagen. Han har oppblåst mage på kveldene og er ikke så altfor gira på å spise. Men han er normalvektig, og veldig blid og aktiv. Vi lurer på om det kan være cøliaki.. Er det noen med erfaring med dette som kan fortelle om sine opplevelser??
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #2 Skrevet 13. desember 2010 Jeg ville mer ha byttet all melk ut med laktosefri melk (denne melken kan brukes som vanlig) og se om det bli forandringer. Du kan bytte ut smør også. Min sønn på 3år hadde guffen diarè, men etter melkebyttet er han som ny. Mye bedre humør og sovemønster også. Vi kontaktet lege for å sjekke melkeallergi, men det var det ikke. Men legen sa at vi allikevel burde bytte til laktosefri melk. Laktoseintoleranse sjekket de bare når det var veksthemming på barn. Ved cøliaki er ofte barn underernært - kroppen tar ikke opp nok næring.
Mjølkekua Skrevet 13. desember 2010 #3 Skrevet 13. desember 2010 Hei! Vår sønn på to år har løsere avføring enn det som jeg vil si er vanlig. Kommer ikke så hyppig som hos din sønn - men ca 2 gg per dag. Han er normalvektig, så jeg har ikke bekymret meg så veldig. Faren er laktoseintolerant, så vi trodde det kanskje var det, men han har ikke tegn til smerte i magen og blir ikke nevneverdig bedre av kun laktosefri (redusert) mat. Kan det være for mye fiber og frukt? Er barn som reagerer på for mye av dette - veldig grovt brød og mye frukt i bhg? Vi har is i magen, siden det virker som han trives godt og legger fint på seg.
ilk Skrevet 14. desember 2010 #4 Skrevet 14. desember 2010 hei jeg har hatt cøliaki siden jeg var baby .nå er det 33år siden jeg fikk diagnosen ..alle reagerer veldig forskjellig .men jeg får veldig vondt i magen og du får veldig diare. du kan oxo spy opp maten . hvis jeg var deg kan du ta en blodprøve hos legen så er du sikker ,men cøliaki går mere på hva du spiser for att du ikke skal bli dårlig ,å blir du dårlig så har du smerte å da har du mage smerte ..... jeg ønsker deg all lykke .har du vært inne på lommelegen å sjekka ?
Frøken Freken Skrevet 17. desember 2010 #5 Skrevet 17. desember 2010 Hei - da snuppelure var 1 år gammel hadde hun løs mage i 2-3 mnd. Fargen varierte, det lukta kjempevondt og hun kunne ha 4-5 bæsjebleier om dagen. I denne perioden var hun oppblåst om kvelden, spiste svært lite og brakk seg også lett (mulig jeg prøvde å "presse" mat i henne og at det var derfor) Jeg var sikker på at det var glutenallergi, hun la ikke skikkelig på seg i den perioden. Plutselig var det over, legen sier at det har vært en kraftig mageinfeksjon, det er ikke uvanlig at mageinfeksjoner hos små barn sitter i relativt lenge. Jeg kjenner et barn som ble utredet for cøliaki i 18mndsalderen - det barnet var tydelig plaget og slappt, i motsetning til min jente som var blid og opplagt. Ta kontakt med legen din for vegledning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå