Leen Skrevet 12. desember 2010 #1 Skrevet 12. desember 2010 Hvor lenge varer det? Jeg har hatt brystbetennelse siden natt til fredag og fikk antibiotika fredag morgen, men jeg syntes ikke det slipper taket. Store klumper i brystet enda, og feber og slapp. Ammer annenhver time for å tømme...Jeg tar i mot alt av råd og erfaringer og tips og alt...
Be Cool Skrevet 12. desember 2010 #2 Skrevet 12. desember 2010 Hei stakkars deg! Jeg har hatt brystbetennelse både med eldste barnet og nå etter at lillejenta ble født for fire uker siden Har aldri fått antibiotika, men det som har hjulpet meg er en kombinasjon av: - amming hyppig så klart, mens jeg masserer brystet som ammes (dra melka mot brystvorta) - nesespray (synticonon) som fremmer utdriviningsrefleksen - melkeoppsamlere fra Avent på brystene mellom amming (tømmer brystene litt hele tiden) - varme dusjer hvor man masserer brystene. Grusomt vondt, men jeg har alltid blitt kvitt det i løpet av et par dager maks. Hvis du ikke blir bedre i morgen hadde jeg kontaktet lege igjen.Det skal ikke ta så veldig lang tid å bli frisk tror jeg! Lykke til!
Leen Skrevet 12. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 12. desember 2010 takk for svar...jeg driver og masserer, men det hjelper lite... men den nesesprayen skal jeg kjøpe... får ringe i morgen om jeg ikke er bedre...for noe dritt....
2010 Mammaen Skrevet 12. desember 2010 #4 Skrevet 12. desember 2010 Hvilken antibiotika fikk du? Veldig viktig å få rett type. Fikk feil jeg også, og ble verre før jeg fikk riktig medisin... Når det er sagt var jeg såpass dårlig i to uker etterpå at mannen var hjemme fra jobb - selv om selve feberen var borte i løpet av 3-4 dager.
EgG Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Been there... Ble så ille til meg at jeg ble tryglet om å gi flaske istede. Det ble faktisk min redning... Men jeg har hørt at man kan lege seg i badekaret med godt varmt vann og at dette skal hjelpe, i tillegg til de andre rådene jeg ser du har fått. God bedring.
tine0810 Skrevet 13. desember 2010 #6 Skrevet 13. desember 2010 min slapp etter 7 dager uten antibiotika. les på ammehjelpen.no for råd. varmeputer og tømming pumping/amming er mine beste råd----+ smertestillene piller.....au au.. lykke til:-)
Nicoline3 Skrevet 13. desember 2010 #7 Skrevet 13. desember 2010 Akupunktur gjorde susen for meg....var helt bra etter 5 dager (2 behandlinger) og ikke hatt antydning til betennelse etterpå. Jeg hadde en veldig vanskelig høyre pupp som truet med betennelse flere ganger på 6 uker og som heldigvis ble helt bra etter behandling Verdt et forsøk!!!
mlkg Skrevet 14. desember 2010 #8 Skrevet 14. desember 2010 Jeg hadde brystbetennelse 4 ganger i november, så har en viss er faring... Jeg har kjøpt varmeputer og spesielle innlegg (som reflekterer kroppsvarme, de er store og dekker brystet godt) på ammehjelpen.no. Jeg har veldig tro på at varme hjelper. Nå som det er så kaldt, går jeg ikke ut uten varmeputene jeg har kjøpt på ammehjelpen. Bruker også hele tiden ullstilongs og masse andre ullklær slik at jeg aldri fryser. Bytter klær hvis jeg blir svett. For å behandle/forebygge tror jeg det er viktig at brystene tømmes skikkelig eks morgen og kveld. I starten pumpet jeg meg hver 2. time - men uten at jeg klarte å tømme skikkelig. For å tømme godt kan man håndmelke (går veldig fint hvis man får i gang utdrivningsrefleksen) først - amme etterpå - og håndmelke en gang til helt til slutt. Brystet bør bli helt mykt. Men utdrivningsrefleksen er viktig. Så kan man stryke forsiktig i retning brystvorten. Varmeputene fra ammehjelpen kan legges på kulene før amming. Lykke til og god bedring!! Jeg har vært frisk i tre uker nå, så det er håp.
Nat27 Skrevet 14. desember 2010 #9 Skrevet 14. desember 2010 I tillegg til alt det de andre har nevnt; VARME! Pakk deg godt inn, ull både på beina og på brystene hjelper godt. Sett deg under et teppe så snart du har mulighet. Dropp også bh`en - spesielt hvis den har spiler, bruk heller en topp/singlet som sitter litt. Hvis du har tøybleier så legg en sånn godt rundt brystene, både for varmen sin del og hvis du skulle finne på og lekke.. Det ovennevnte har vært god hjelp når jeg har hatt betennelse har det også hjulpet å forebygge når jeg har kjent at noe har vært i gjære. Masse masse god bedring til deg!
celebrian Skrevet 14. desember 2010 #10 Skrevet 14. desember 2010 Stakkars deg! For meg så ble det ikke bedre før jeg fikk dreisen på å håndmelke ( satt på alle fire i senga slik at puppen "hand nedover":)) Da fikk jeg tømt den ordentlig. For meg virket ikke varm dusj eller pumping. Jeg ammet også bare på den ene puppen 1 døgn for jeg hadde det bare på ene brystet. Det ble bedre etter ca 2 dager. God bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå