gilgi Skrevet 12. desember 2010 #1 Del Skrevet 12. desember 2010 Som kan hjelpe meg litt med innleveringsoppgaven min. Sitter helt fast og er helt tom for energi samt helt tomt opp i toppen. Er ferdig med del 1. Jeg er hjelpepleier og går nå på yrkesfaglærer ved høyskole 2 året. Er gravid, kvalm, kaster opp og sliter med hodepine. Sitter helt bom fast i innleveringsdel 2. Følgende lurer jeg på: A) Gjøre kort rede for 2-3 samfunnsmessig utviklingstrekk som har betydning for yrkesutøvelsen i eget HS-yrke (jeg er da hjelpepleier), og som tematisk ligger innenfor rammen av det som behandles i HS2000. Velg deretter ut ett av disse utviklingstrekkene, og belys mærmere hvilke utfordringer utviklingstrekket medfører for yrkesutøvelsen i dette yrket. C) Vis hvordan du vil møte disse utfordringene som lærer. Besvarelsen skal forankres i fagteori. BLIR UTROLIG TAKKNEMLIG OG GLAD OM NOEN KAN HJELPE MEG MED Å KOMME IGANG RETT OG SLETT. Ett par nye spørsmål for å komme litt gang. Hvordan skal jeg forklare med egne ord HVA økokrise er????? Og hvordan skal jeg beskrive hva et MEKANISK verdensbilde er i EGNE ORD? Hvordan kan disse 2 punktene ha betydning for hjelpepleiers rolle? Hvordan skal jeg kunne gå glede med til JUL når jeg jammen meg ikke har klart å komme meg gjennom den forbaskade oppgaven. FØLER VELDIG GODT JEG IKKE ER I 20 ÅRENE LENGER OG SLITER MER NÅ. Tusen takk på forhånd til engler som svarer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142667430-moden-gravid-og-student-er-ikke-lett-nei/
mossirose Skrevet 12. desember 2010 #2 Del Skrevet 12. desember 2010 Oi! Jeg skjønner godt at du sliter når formen er så dårlig og innleveringsoppgaven så ... omfattende. Jeg er ikke helsearbeider, så fagene dine kan jeg lite om. Men hjelper det, så tenkte jeg i alle fall dette: A) Samfunnsmessige utviklingstrekk: - flere eldre (folk dør ikke i "ung alder" lenger, og blir gjennomsnittlig eldre - betyr flere pleietrengende både i egen bolig og på sykehjem) - flere og flere tar høyere utdanning (betyr en statusendring i yrker som "bare" krever vgs/ufaglært) - andel yrkesutøvere i deltidsstillinger - andel kvinner i yrket - kommunenes eierskapsrolle i forhold til statlig/fylkeskommunalt eierskap - private aktører i pleie- og omsorgssektoren (privat hjemmehjelp, private sykehjem osv.) og C) kommer an på hvilket utviklingstrekk du velger Å si noe med egne ord betyr at du forklarer og formulerer deg fritt fra lærebøker og andre kilder, MEN at du samtidig viser at du behersker faguttrykk som man må forvente at du både kan og bruker i yrkesutøvelsen din. Om det er noen trøst, så sitter jeg fortsatt med rundt 60 tentamener som skal være rettet til mandag om en uke. Senest. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142667430-moden-gravid-og-student-er-ikke-lett-nei/#findComment-142667493
gilgi Skrevet 12. desember 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 12. desember 2010 Hei Mossirose! Tusen takk for svar og synspunkter du kom med. He he misunner deg absolutt ikke med retting av 60 tentamener. Nei vettu jeg synes jammen meg den oppgaven var vanskelig. Ekstra vanskelig blir det når man er i såpass dårlig form som jeg er i nå.Får nesten lyst til å gi opp hele oppgaven, men vi får ikke tatt eksamen på torsdag hvis vi ikke leverer og består faktisk. Du kan si vi fikk veldig kort tid på oppgaven også. Vi fikk oppgaven på torsdag og skal levere inn på tirsdag. Hvordan er det med deg er du gravid eller prøver. Jammen meg er du flink som skal rekke å rette 60 tentamener om 1 uke. Masse lykke til deg også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142667430-moden-gravid-og-student-er-ikke-lett-nei/#findComment-142668255
mossirose Skrevet 12. desember 2010 #4 Del Skrevet 12. desember 2010 Hei! Det var veldig kort tid på oppgaven, ja. Dårlig planlegging fra skolen din ... Men ikke gi deg! Gevinsten ved å få det unna er så stor! Jeg er gravid - begynner på den 14. uken i morgen. Hurra, hurra! Nå venter jeg bare på at trøttheten skal forsvinne. Kvalmen er stort sett borte. Og dagen er brukt godt - nå er det bare omkring 40 tentamensoppgaver igjen. Familien har til og med fått søndagsmiddag. Hehe. Stå på! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142667430-moden-gravid-og-student-er-ikke-lett-nei/#findComment-142668762
gilgi Skrevet 12. desember 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 12. desember 2010 Hei igjen, så koselig gratulerer så med med 14. uke. Så heldig du er som er blitt kvitt kvalmen, det må jo være drømmen. Jeg er 19 uker på vei og gleder meg veldig til jeg får møte nurket i magen når den tiden kommer. Har en gutt på 4 fra før av. Oi oi må jeg si du har jammen meg vært VELDIG VELDIG flink som har klart å få unna 20 oppgaver allerede i dag. Jammen er du utrolig snill som har ordnet søndagsmiddagen også. Bøyer meg for deg med all energi. Helt enig, jeg må bare prøve å komme gjennom oppgaven og heller tenke at snart er jeg ferdig med enda et halvt år. Orker liksom ikke å kaste bort halvt år for ingenting. Vi får vel bare stå på begge to. Masse lykke til med resten av svangerskapet. PS: Det hjalp å komme noe i gang med punktene du nevnte ovenfor faktisk. Tusen takk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142667430-moden-gravid-og-student-er-ikke-lett-nei/#findComment-142669031
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå