Gjest Kira er rød på nesen ♥ Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 For første gang siden datteren min ble født har jeg nå tid og overskudd til å begynne og lese igjen. Har egentlig vært lesehest hele livet, og elsker krim. Men føler at jeg stort sett har lest det som er å lese. Er det noen som har noen gode bøker å anbefale meg som ikke er skrevet av disse "vanlige" forfatterene? Har lest ALT av norske og svenske forfattere (som Lindell, Holt, Lackberg, Mankell osv) og har også lest mye Harlan Coben, PD James, Minette Walters, Agatha Christie osv. Hjelp, har så lyst på en god bok å lese i julen!
Gjest ->>- Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 Val McDermid, men du vil ha den serien som har Hill/Jordan som hovedpersoner. Åsa Larsson er grei nok svensk, ikke helt på nivå med de mer kjente. Tidlig Patricia Cornwell er ålreit, men etter hvert synker nivået veldig. Karin Slaughter er også kurant krim, med pluss for sørstatssjarm. Tidlig James Patterson er også greie greier, men der som hos Cornwell synker nivået etter noen bøker.
Nikamo Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 Ser du sier du har lest alt av svenske og norske forfattere - har du lest Mons Kallentoft og Johan Theorin også? Anbefales på det varmeste ) Slenger meg ellers på forslaget om Karin Slaughter - jeg har blitt veldig glad i bøkene/hovedpersonene hennes... Val McDermid er også veldig bra,men er ikke helt enig i at du bare bør holde deg til Jordan/Hill bøkene; Retterstedet mener jeg er hennes aller beste bok, og den er en frittstående historie. Mannen min har også lest mye av den islandske forfatteren Arnaldur Indridason, og han synes de er bra - litt tungt med de islandske navnene bare
2tal Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 Den hemmelige historien av Donna Tartt!! Ellers er Johan Theorin min favoritt for tiden, men det har du kanskje lest?
Gjest Kira er rød på nesen ♥ Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Takk for strålende forslag fra mange av dere:) Eneste jeg har lest av de dere har foreslått er Cornwell, og litt enig i at de siste bøkene ikke er like gode. Ser at mange foreslår Johan Theorin, så han skal jeg virkelig se etter. Takk igjen!
Gjest ->>- Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 (Jeg synes Theorin er oppskrytt, jeg da. Han skriver godt, men historiene hans har alt for mye innslag av spøkelsestullball. Men liker du Stephen King vil du sikkert ha sansen).
Gjest Skrevet 12. desember 2010 #9 Skrevet 12. desember 2010 Kjøpte tilfeldigvis en pocket av Michael Connelly (Blodspor) og likte den veldig godt. Kommer nok til å lese flere av han :-)
Gjest Kira er rød på nesen ♥ Skrevet 12. desember 2010 #10 Skrevet 12. desember 2010 Hm..., da er han kanskje ikke noe for meg. Er nemlig ikke glad i King sine bøker. Men får gi han et forsøk, å prøve med en bok;)
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 12. desember 2010 #11 Skrevet 12. desember 2010 har du lest Nesbø og Marklund da? Jeg har ikke lest noe av Marklund enda, men lånte en haug på biblioteket i går:)
gumo Skrevet 12. desember 2010 #12 Skrevet 12. desember 2010 Tom Kristensen, Jan Mehlum, Arnaldur Indridason og GW Larsson!
Mia_73 Skrevet 12. desember 2010 #13 Skrevet 12. desember 2010 Cody MacFadyen syns jeg er ganske bra, i øverste lag brutal, men interessant og kvinnelig hovedperson.
Bettybu Skrevet 12. desember 2010 #14 Skrevet 12. desember 2010 Er vel noe "spøkelsestull" i Theorin sine bøker, men jeg syns de var gode!! Leser ikke krim til vanlig!
Gjest Skrevet 12. desember 2010 #15 Skrevet 12. desember 2010 Theorin har beskriver ofte ting med en overnaturlig touch! Men, bøkene hans er knallgode synes jeg! anbefaling! Ellers stile jeg samme spm for en stund tilbake og fikk anbefalt Camilla Lackberg. Lettlest og spennende! Leser nå Havfruen og den er ganske god! Eneste jeg kan sette fingeren på er at fortellingen virker usansynlig og litt for virkelighetsfjern. Men, alt i alt. God underholdning
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 12. desember 2010 #16 Skrevet 12. desember 2010 Ser du liker Harlan Coben, da kan kanskje bøkene fra Tom Egeland om albinoen Bjørn Beltø være noe for deg. Litt samme skrivestil som i Coben sine bøker om Myrion Bolitar. Frisk og humoristisk, om enn ikke heeeelt realistisk ;-) I disse bøkene putter han mengder med kjøtt og flesk på bena på litt kontroversielle teorier. Artig og lese synes jeg. Tror bøkene heter "Pakten", "Sirelens ende" og "Luficers evangelium", men litt usikker på de to første titlene og om det er flere.
Tante Gustava Skrevet 12. desember 2010 #17 Skrevet 12. desember 2010 Signerer julenissens alva. Elsker bøkene om Bjørn Belto I alle fall om du liker bøker a là Da Vinci-koden Den første heter forøvrig Paktens voktere! Ellers er det mange du har fått tips om her, som jeg stjeler Trenger nemlig litt påfyll selv!
Fire småtroll Skrevet 12. desember 2010 #18 Skrevet 12. desember 2010 Lars Kepler har nettopp kommet med den andre boken av i "serie" av 8 på norsk, den første heter Hypnotisøren og den andre Paganinikontrakten. Første driver de å filmatiserer, men jeg synes faktisk den andre var bedre. Kan leses helt uavhengig av hverandre. Ellers er jeg veldig glad i bøkene til Jeffery Deaver, mange av dem er filmatisert med kjente hollywood-skuespillere så kanskje du har sett noen av dem. Jeg så Knokkelsamleren på film og begynte lese bøkene etterpå, har lest de alle Er egentlig mer psykologiske thrillere enn krim, uforutsigbare og veldig spennende bøker! Henger med på anbefalingene om Val McDermid også, det er bra engelsk krim. Om du liker Camilla Läckberg burde du også prøve Trude Teige, f.eks Noen vet. Veldig lik stil, hovedpersonen er journalist, kompis med en politimann og du får en dose krim sammen med en liten dose "5-åringen vil ikke i barnehagen" og lignende hverdagsproblemer. Enkelt og lettlest, akkurat som Läckberg, underholdningsromaner (kiosklitteratur) i stive permer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå