Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #1 Del Skrevet 11. desember 2010 Jeg fikk innvilget keisersnitt tidlig i dette svangerskapet. Har hatt et keisersnitt for ett par år siden også som ble gjort til avtalt time. Fikk innvilget begge snitta av samme grunn. Har en barndom med overgrep og voldtekt bak meg og har utallige grunner til hvorfor en vaginal fødsel er helt uaktuelt for meg. MEN, da jeg var på en ultralyd nå nettopp med en lege jeg ikke kjenner sa han: ser du vil ha keisersnitt.. husk bare å innstille deg på å føde vaginalt.. mest sannsynlig vil du gå i fødsel før oppsatt dato og det beste for både mor og barn er en vaginal fødsel så vi kommer ikke til å ta hastekeisersnitt på deg. så det er avgjørene hvor langt i fødselforløpet du er kommet! Jeg ble helt satt ut! Får ikke sove lenger, sitter å teller sek på kynnere tilfelle det er rier! Er livredd jeg nå! Trodde liksom at når keisersnittet er innvilget så får en det! Noen som har opplevd lignende eller opplevd å bli tvingt til å føde vaginalt pga å ha kommet for langt i fødselforløpet? Noen med råd? Hjelp!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142666082-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-keisersnitt-men-har-endt-opp-med-%C3%A5-f%C3%B8de-pga-for-langt-ut-i-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
xyzaa Skrevet 12. desember 2010 #2 Del Skrevet 12. desember 2010 Hei - Jeg tror det ER grunn til å skynde deg til fødeavd. hvis du har grunn til å tro at fødselen er i gang. Og hvis det var jeg (selv har jeg erfaring med tidligere seteleie og innvilget keisersnitt), så ville jeg ha tatt med minst 2 (!) kopier av papirene (f.eks. brevet med dato) for å understreke at keisersnitt ER innvilget. Jeg sier minst to kopier fordi, selv med den beste velvilje kan papirer/ dokumentasjon havne forskjellige steder på et sykehus... Noen som har møtt motstand mot å utføre ks pga. en fødsel som allerede er i gang, har latt mannen sin ta seg av snakkingen. Dette kan være en god strategi hvis han allerede støtter ditt ønske om keisersnitt, er godt kjent med begrunnelsene og har hørt argumentene begge veier. Det har vært historier som er kommet fram her før, om personale som har blandet seg inn i avgjørelsen om ks ETTER at den avgjørelsen var tatt. Personer som ikke hadde noe med det. Kan ikke se at legen som utførte ultralyd på deg f.eks., har noe han skulle ha sagt om ditt keisersnitt. Synes det var frekt av ham eller henne. Men som sagt, skynd deg til fødeavd. hvis du får rier før datoen. Og de relevante papirene i minst 2 eks. Og masse lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142666082-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-keisersnitt-men-har-endt-opp-med-%C3%A5-f%C3%B8de-pga-for-langt-ut-i-f%C3%B8dsel/#findComment-142666619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 12. desember 2010 #3 Del Skrevet 12. desember 2010 Man skal skynde seg til føden hvis man mistenker at fødselen har startet, uavhengig av om man frykter at legen man møter forsøker å overtale til vaginal fødsel eller ikke - jo lenger ut i fødselen man har kommet når et akutt ks tas (dvs, jo større åpning), jo større sjanse er det for komplikasjoner som et resultat av operasjonen. Jeg har allerede et ks på full åpning bak meg, det frister lite, så jeg skal i alle fall heller ringe en gang for mye til føden enn en gang for lite... Jeg har fått ks ganske lenge før termin for å (forhåpentligvis) hindre at fødselen starter av seg selv - forrige gang startet fødselen 14 dager før termin, hvem vet hvordan det blir denne gangen. Da var det, vel og merke, meningen at fødselen skulle skje vaginalt, da. Jeg har hørt om enkelttilfeller (her inne) hvor lege på vakt har nektet å ta ks, men det tror jeg skjer VELDIG sjelden. Avhengig av årsaken til at man skal ta ks, kan man nok komme ut for at det blir spørsmål om man ikke kunne tenke seg å forsøke å føde vaginalt likevel - men om dette er utenkelig (ting KAN jo faktisk endre seg når man er i fødsel, det vet man aldri...) er det nok "bare" å stå knallhardt på sitt. Og at pappaen også gjør det samme. Et unntak kan være hvis man kommer inn med full åpning og en baby som er omtrent ute. Da kan det hende at du blir "nødt" til å føde, fordi det omtrent ikke er tid til noe annet + det jeg skrev over - sjansen for komplikasjoner er mye større hvis et ks tas på full åpning enn hvis det tas på 3cm. Hvis det er snakk om 5 minutters pressing vs å ta et katastrofesnitt (det vil vel neppe være tid til noe annet enn narkose da?), vil nok førstnevnte være å foretrekke for alle parter. Hvis du er veldig bekymret, HI, ville jeg bedt om en time på fødeavdelingen hvor dette blir tatt opp. Ikke minst fordi bekymringene dine - og legens svar - da blir journalført! Litt unødvendig av legen som tok UL å stresse deg opp med dette, synes jeg... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142666082-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-keisersnitt-men-har-endt-opp-med-%C3%A5-f%C3%B8de-pga-for-langt-ut-i-f%C3%B8dsel/#findComment-142667536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. desember 2010 #4 Del Skrevet 15. desember 2010 tusen takk begge to for svar!! Føler meg litt tryggere nå.. skal ha med dobble sett med papirer og en bestemt vordene far så snart jeg mistenker noe som helst! Og heller 7 ganger for tidlig opp på fødeavd. enn en gang for sent! synes også det ble dumt med denne legen, tenker at det er mange slike leger som slipper slike "bomber" uten å helt klare tenke seg til konsekvensene det kan ha! Har blitt flere søvnløse netter på meg, og de nettene jeg har sovnet har vært preget av mareritt! ikke ideelt for meg som er mor til en to-åring! Så, så snart barnet er velberget ut skal sykehuset motta et brev fra meg, det er helt sikkert!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142666082-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-keisersnitt-men-har-endt-opp-med-%C3%A5-f%C3%B8de-pga-for-langt-ut-i-f%C3%B8dsel/#findComment-142679962 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2010 #5 Del Skrevet 18. desember 2010 Jeg fikk innvilget ks. Når fødsel startet fortet jeg meg inn til føden. Legen på vakt overstyrte avgjørelsen om ks. BLe tvunget til å føde vaginalt. Desverre skjedde dette, har fått en beklagelse, men de står fast på at legen på vakt har lov til å gjøre dette. DA lurer jeg veldig på hva som er poenget med samtaler og fått innvilget ett ks, når de kan gjøre dette??? Håper ikke dette skjer med deg, og de aller fleste opplever heldigvis ikke dette.... Jeg sliter med dette .... Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142666082-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-keisersnitt-men-har-endt-opp-med-%C3%A5-f%C3%B8de-pga-for-langt-ut-i-f%C3%B8dsel/#findComment-142690218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 18. desember 2010 #6 Del Skrevet 18. desember 2010 NN, enig i at det da virker meningsløst å få "innvilget ks" i utgangspunktet?? Hvilket sykehus var dette? Skjønner godt at du sliter... Huff. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142666082-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-keisersnitt-men-har-endt-opp-med-%C3%A5-f%C3%B8de-pga-for-langt-ut-i-f%C3%B8dsel/#findComment-142691415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 27. februar 2011 #7 Del Skrevet 27. februar 2011 Jeg kom inn til planlagt ks med rier og 5cm åpning... De bare fortet seg litt med ks'et Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142666082-noen-som-har-f%C3%A5tt-innvilget-keisersnitt-men-har-endt-opp-med-%C3%A5-f%C3%B8de-pga-for-langt-ut-i-f%C3%B8dsel/#findComment-142959612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå