Gå til innhold

Hvor gamle er dere og hva slags navn liker dere?

Anbefalte innlegg

Det er litt interessant hvilke aldre og hva slags navn en liker. Kjenner flere i 20 årene som liker de typiske moderne poppisnavn, mens de over 30 ofte har litt annen smak. Stemmer dette her, tro?

Jeg er 33 år og 5 på topp gutte/jente navn er:

Nora

Ingrid

Elise

Maja

Karoline

Emil

Jonas

Andreas

Olav

Jakob

Synes dette er litt interessant! :)

Fortsetter under...

Jeg er 19 år og liker litt av hvert, noen toppfavoritter:

Agnes

Elinor

Cornelia

Saga

Othilie

Lydia

Sigrid

Ylva

Jonatan

Samuel

Silas

Sakarias

Heine

Edvard

Vilhelm

alltids noen man glemmer sånn i farta da.

Jeg er 20 år. Interessant spørsmål synes jeg også! Jeg har en veldig splitta navnesmak. Det er ikke en sjanger, men heller mange forskjellige. Jeg liker altså veldig mye forskjellig. Liker mange av de vanlige poppisnavna som Linnea, Sara, Emma, og de norske staute navnene som Johannes, Torvald, Sverre. Liker også Nathalie og Isabella - som jeg anser som i en helt annen kategori igjen. Liker også godt Ferdinand, Freja, Olava, og Karla som jeg ser på som utrolig stilige navn.

8 på topp akkuratt i dag, i tilfeldig rekkefølge:

Olivia

Sara

Julie

Johanna

Karla

Klara

Anna

Dorthea

Johannes

Torvald

Eskil

Jakob

Sverre

Ferdinand

Henrik

Alexander

Absolutt interessant, men jeg tror trenden er i ferd med å snu litt. For noen år siden likte jeg poppisnavn, men nå har jeg gått litt bort fra det, og jeg merker at flere og flere på min alder liker stødige navn. Liker tradisjonelle og staute navn, men jeg har noen poppissvin på skogen enda. :)

På topp akkurat nå:

Herman

Helmer

Sverre

Sigurd

Jacob (dette er poppis, men jeg skulle gjerne brukt det som oppkalling)

Eivind

Oskar

Jeg er også glad i Arne, Karl, Erik, Pål, Olav og mange andre.

Ebba

Astrid

Sigrid

Ingrid (litt for populært dessverre)

Elise

Frida (poppis!)

Jeg er 23.

Annonse

I så fall er det jo like interessant hvor i landet man bor og utdannelsesnivå..

Men for å fokusere på alder: jeg er 25 år.

Har aldri brydd meg om poppisnavn, liker mange av de samme navnene nå som jeg gjorde da jeg var 7 år :P

Liker mange bibelske navn, som Jonathan, Benjamin, David, Daniel, Isak, Miriam, Hannah, Leah, Johannes, Johan, Mattis, med mer..

Jeg liker også en del navn som kommer fra gresk og latin: Andreas, Aurora, Natalia/Nathalie, Nikolai (fra gresk Nikolas), Helene (og navn som kommer fra Helene: Eline, Elin, Ellen)

Liker også noen norrøne navn: Audun, Odin, Sverre, Snorre, Sigurd, Torgeir, Magne, Olav, Haakon med mer..

Og noen som ikke hører hjemme i de nevnte kategoriene: Henrik, Oscar, Olivia, Amalie,

Sikkert flere jeg ikke kommer på nå :)

Bør kanskje si litt om hva slags navn jeg ikke liker også:

navn som opprinnelig er kallenavn/kosenavn/forkortelser:

Jimmy, Timmy, Tommy, Jenny, Johnny, Ronny, Jenny, Jens, Hans, Lotte, Stine, Tine.

Navn som er snobbete, for overdådige og kunne vært navn på dyre parfymer, gjerne med fire stavelser eller kombinasjoner av lange navn:

Isadora, Isabella (men liker Isabel..), Carl-Ferdinand osv

Nyoppfinnelser (eller navn som veldig veldig få har hatt opp gjennom historien og som er ord) som foreldrene har funnet på for å gjøre barna sine "spesielle" (blir i de fleste tilfeller dritharry):

Tulipan, Savannah, Paris, Blanket(???!!), Flower-Power, Nilja, Vårin, Storm, Tallulah.

Belastede navn, ofte av engelsk/fransk opprinnelse: Ronny, Kevin, Kim-Robert, Jeanette, osv

Hehe morsomt å lese gjennom lista de HI. Dattera mi heter Elise og blir dte en gutt nå så vil jeg han skal hete Emil:)

Jeg er da 20 år gammel

Jente:

Elise

Benedickte

Camilla

Gutt:

Emil

Elias

Theodor

Lukas

Annonse

Hei. Jeg er 27 år, og liker navn som:

Jentenavn:

Frida

Mikaela

Filippa

Kiara

Kira

Lilja

Alma

Wilma

Cornelia

Adele

Adelia

Alvine

Josefine

Alma

Sofie/Sofia

Emma

Isobel

Nicoline

Emma

Nora

Marie

osv.

Guttenavn:

Felix

Mikael

Samuel

Filip

Max

Emilian

Leander

Emil

Elias

Markus

Noah

Benjamin

Maximilian

Alexander

Ulrik

Kiserian

Kian

osv.

Jeg er 32 og bryr meg fint lite om hva som er poppis. Mine unger heter Tanja Felizia, Bjørn Fabian og Isabella Fiona.

Sånn ellers liker jeg navn som;

Brynjar

Eirik

Odin

Bard

Aurelia

Frøya

Cornelia

Dina

Hehehe, det her kunne æ ikkje la være å kommentere, da mi datter har navnet Nilja ;) (trur kanskje ho e den eneste i Norge enda, men vet nån i Sverige som oppkalte etter ho førr dem syns det va så fint :P) Og bare førr å ha det på det reine, så har æ ikkje gidd ho navnet førr at ho ska være nåkka mer (eller mindre=) "spesiell" enn andre. Det e faktisk laga tell minne om mi super-bestemor, som desverre har et alt førr gammeldagsnavn tell at æ ville bruke det: Olaug. Navnet e laga ut fra en koseli historie om ho fra æ va lita.... Så vet du det ;)

Men spesielt e det jo, så skjønne veldi godt at ikkje alle like det altså. Og det e helt greit! På ei anna sia slepp ho å ha to-tre andre i klassen/barnehagen som hete det samme, nåkka æ syns e et kriterium førr mine navnevalg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...