LittLykkelig Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 Gutten er vanligvis veldig flink til å sovne selv på kvelden. For noen mnd siden hadde han en urolig periode (har lest litt og kommet fram til at det nok var utviklingssprang siden han lærte å rulle rett etterpå) der han ikke klarte å finne roen til å sove, våknet mye på natta og virket irritert. Vi har plagdes med de første tennene også, men dette er helt klart annerledes. Merker godt at han er for "full" i hodet til å sove godt og at han øver og øver. Nå øver han på å bevege seg framover. Han løfter rumpa og prøver å skyve seg fram, selv om han havner bakover.. Okei, litt rotete dette. Det jeg vil fram til er, hva skal jeg gjøre i disse periodene?? Han er stuptrøtt til vanlig leggetid, men våkner igjen etter 30-40 min (som han alltid gjør, men da holder det å gi han smokken vanligvis) og sovner ikke igjen før flere timer etter. Han prøver hardt å sovne, men er irritert og frustrert over å ikke klare det. Skal vi ta han opp da? Synes det er hjerterått å la han ligge slik (mens vi kommer inn og hjelper han litt i ny og ne) i timesvis og plages. Eller graver jeg min egen grav om jeg lar han komme i stua? Av erfaring så vil jeg si at han går tilbake til sine faste rutiner etter slike vanskelige perioder, selv om vi tar han opp mens det står på. Men er han gammel nok nå til å få uvaner, teste grenser osv? Han er forresten 6 mnd! Hehe. HJELP!
Linda :) Har født nr 2 <3 Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 Hei! Hvis du leser innlegget mitt så kanskje du kjenner deg igjen? Jeg har mye av det samme problemet som du hadde men jeg har ikke hatt det før nå og guttungen er 9 mnd.. Høres det ut som det samme som din? Blir så frustrert og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvor lenge hadde babyen din denne perioden? Guttungen har holdt på i hvertfall 3 uker nå.. :-/ Kanskje ikke noe direkte svart på dine spørsmål men kanskje noen andre har noen tips?
mT3 Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 Prøv å ta en trille tur om det er mulig, evt.slå av lys på stua og bær han i søvn, men når de er så gamle kan de lett ta det til seg som en uvane, så det kan våre lurt å ikke fristes mye kosing.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 Nei, du graver ikke din egen grav om han får komme ut i stua, han er enda liten og vil ikke skjemmes bort av den grunn (han forstår jo heller ikke forskjellen på rommene; stue eller soverom er det samme for ham, så lenge du er tilstede- det vil være det viktigste for ham)! Jeg tror jeg ville gjort som hun over her skriver; dempet belysningen kanskje, og prøvd å trille eller bære ham i søvn. Det vil jo mest sannsynlig komme mange tøffe netter i fremtiden, enten pga tenner, utv.sprang eller sykdom, og min erfaring er at man er best tjent med å fire litt på rutinene i slike perioder, for å sikre mest mulig søvn for alle.
LittLykkelig Skrevet 11. desember 2010 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2010 Kommer nok ikke til å legge ut på trilletur akkurat, men kan fristes til å ta han i stua. Man merker jo om det er noe som plager dem på ordentlig, og han er jo glad i å sove, så jeg tror ikke det ville vært så interessant å komme ut i stua hvis ikke det var fordi han ikke klarte å sovne. Får bevist igjen og igjen at egen intuisjon er det beste Her varte forrige periode sånn ca en uke. Da lærte han seg å rulle. Håper bare denne perioden er ferdig før juleferien..
Mjølkekua Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Mulig vi har samme greia her.. Hun sover urolig hel natten og jeg blir gal ;-\ tenner, overgang til fast føde, utviklingssprang.. Alt på en gang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå