Gå til innhold

Når begynne med smaksprøver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De lærde strides vel en del om dette akkurat nå. Spurte helsesøster om dette og i og med at jenta mi fullammes så mente hun at jeg burde vente til hun blir 6 mnd. Men har litt lyst til å starte tidligere. Hun blir snart 4 mnd nå da. Skal jeg trosse hs eller vente? Hva kan jeg evt. starte med å gi henne? Tenker da på smaksprøver til å begynne med. Hun blir forsatt god og mett av morsmelka.

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Selv så mener jeg at det er best å fullamme, for det er ikke uten grunn at det blir anbefalt. Men det skader ikke å gi små smaksprøver. Min er 6 mnd nå og vi begynte med formiddagsgrøt når han var 5,5 mnd. Før dette hadde han fått smake bittelitt på most banan, most avokado og gulrot, men han fikk kanskje bare smake 7-8 ganger fra han var 4,5 mnd til han var 5,5mnd.

Det har lett for å bli et måltid ut av det når man gir smaksprøver. Mitt inntrykk er at mange begynner med smaksprøver av ren nygjerrighet, ikke fordi ungen har behov for det. Strekk deg til 5 mnd kanskje, så møtes du og helsesøster på midten? ;-)

Skrevet

Lillemor her får smake ;) Hun er 4 mnd neste uke..

2 - 3 skjeer grøt og litt sviskemos etterpå.. Hun elsker det ;) Fekter mer armene, gliser og gaper etter mer ;)

Så begynner med litt større porsjoner grøt og sviskemos når det er gått noen uker. Hun trenger også mer mat på kveld, puppen holder ikke alltid, derfor jeg har startet.. Men ikke no magevondt eller mer gulping, og HS sa at det var ok å starte å smake.

Da er hun klar for å legge inn måltider når hun er over 4 mnd.. ;)

Skrevet

Vi begynte ved 4 mnd, dog veldig forsiktig og bare 1-2 ganger i uken. Vi har begynt en veldig rolig og forsiktig innkjøring av grøt (pga mye mageproblemer) og er nå oppe i 1/4 porsjon annenhver formiddag. Hun blir 6 mnd 26.des. Har ikke gitt mme i tillegg til morsmelk siden hun var 4 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...