Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min sier: mø, mamma, der, ja og lys, og forstår betydningen av dem (bortsett fra ordet mø som brukes om alle dyr)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira er rød på nesen ♥
Skrevet

Hehe, så morsomt at gutten din bruker en lyd om alle dyr. Det gjør nemlig frøkna her også, men i stedet for mø så vrinsker hun som en hest;)

Ellers sier hun mamma, pappa, bebe (til bestefar), der og sko. Har ikke hørt henne si ja eller nei enda, men til gjengjeld er hun veldig flink til å nikke og riste på hodet. Hvis vi spør om hun vil ha mat, så nikker hun. Og når jeg spør om vi skal gå for å skifte bleie så rister hun hardt på hodet og løper av sted for å gjemme seg.

Søte disse små;)

Skrevet

Hun er 14 mnd:

Vovvov

Pus

Beleie (betyr bleie)

Ihihiiihi (Vrinsker som en hest)

Hysj

Bedøsiv (brødskive)

Mamma

Pappa

Der

Ja

Nei

Hade

Tiss (jeg er gravid og må stadig på do og tisse, så derfor..hehe)

Bad

Dusj

Det va (det var)

Æsj !

Bæse (besta/bestemor)

Egg

Huff

Det var det jeg kom på i farten.

Hvis vi spør om hun kan si ett og ett ord, så får hun til å si mange som kan høres halveis ut det ordet.

Hun forstår veldig mye av det vi sier til henne. Hvis jeg ber henne gjøre noe så skjønner hun hva jeg ber om, eller andre ting jeg sier. De lærer vel først å fortstå hva som blir sagt, før de lærer å prate selv;) Etterhvert som de blir eldre nekter de vel å forstå :P

Skrevet

har ei snuppe på 13mnd som stortsett bare sier mamma og heia :)

Skrevet

Her sier frøkna på 13.5 mnd lite ser jeg i forhold til mange andre.. Hun sier pappa, hei og hæ.. :o) Mamma nekter hun å si. Og hvis vi spør om hun kan si et ord, kikker hun på oss å sier hæ også ler hun. :o)

Skrevet

Hei,

Jenta mi på 13 mnd kan si "Hei Pappa", Hei, Ja, Nei, lys, mamma, oi, se, nikker og rister på hodet..

Skrevet

Artig å lese om andre ettåringer! Ble imponert over din vestlandsfanden som sier brødskive!

Gutten vår begynner også å forstå mer og mer etterhvert, men han forstår fortsatt ikke alltid det jeg vil han skal forstå, som: "nei, ikke kaste mat på gulvet" For n'te gang...

Skrevet

Her går det i: pappa, mamma, mappa (når hun blander) NEI!, æsj, Helus (navnet på bikkja) nam, mmm..., godt.

Men jeg ser at hun forstår masse.

Skrevet

her er snuppa 12 mnd og hun sier ikke så mye faktisk. Babler i vei noe uforståelige setninger når hun har lekemobilen mot øret ;-) Hun sier mama/baba uten å forstå betydningen av det. Hun har hermet noe ord uten å gjenta dem igjen. Alle ord er tilfeldig. Hun peker mye, peker på det hun vil ha, det hun vil vite hva heter og på dyr/personer jeg spør hvor de er.

Skrevet

hehe, altså noen ord er tydeligere enn andre. Hun sier ihvertfall noe som ligner på brødskive når jeg spør om hun vil ha eller når jeg smører på. men vanskelig å skrive det ned akkurat slik hun sier det :)

Hun prater mye, men så har hun alltid vært litt senere på det motoriske ;)

Det er virkelig en morsom alder nå :)

Skrevet

Piraten på 14mnd sier:

-Hei

-Hællæ

-Æsj

-Mamma

-Pappa

-Bø

-Puzz som en felles betegnelse på dyr.

Skrevet

Og a (ja) og næ (nei). Med hodet nikkende eller ristende. Ikke alltid helt i samsvar.

Skrevet

Da gutten min var 12-13 mnd kunne han si:

mamma

pappa

hei

banan

pusi

nei

nam-nam

titt-titt

natta

lalle

oi

ja

se

der

bil

traktor

bæsj

mummi

bleie

Skrevet

Vår gutt på 13 mnd sier ikke så mange forståelige ord, bare mamma. Og brummelyd som betyr bil. Men han forstår veldig mye!

Skrevet

Mamma

takkato (traktor)'

maaaaaaa (sier pusen)

Mmmmmmm (sier kua)

Sssss (sier slangen)

Kaaa kaaaa (sier kråka)

Bak, baaaak (sier høna)

kokka (klokke)

(takk, takk) som betyr både takk og det som klokka sier OG goddag, goddag)

ys (lys)

us (pus)

æsj

Skrevet

OI blir overraska når jeg leser her:O Dattera mi er snart 2 (!) og hun sier veldig lite egentlig=/ Hun forstår "alt" vi sier da men. De ordene hun sier er

Bil

pipp pipp

Vovve

mamma

pappa

tytti (smokk)

Kaga (kake)

Mhm

Bebi (baby)

Vame (varme)

Se

Der

Også har hun sagt hei, bada, hadet, takk, versågod, tante osv, men disse forsvant fort.

Men regner med sånne språklige ting varierer en del..

Skrevet

For å nyansere det litt kan jeg si at vår gutt på straks 13 måneder sier bare bababababa omtrent hele tida. Babler MYE, men sier egentlig ingen klare ord. Av og til sier han "pappa", andre ganger "mamma". Vet ikke helt hvor mye han forstår heller, for han peker sjelden på oppfordring når vi spør når noe/noen er. Kan jo være fordi han ikke vil eller hører etter... (Han har forøvrig god hørsel, altså.)

Det varierer veldig! For å trøste de som er "seine" kan jeg si at Einstein ikke begynte å snakke før han var over tre år gammel. Så kanskje dere har en astrofysiker der? ;)

Skrevet

Hun sier Ja, Nei, Takk, mamma, pappa, der, og ikke møø, men øøm til ku, og mjau til katt, og prøver å bjeffe når hu ser hunder ( hunden vår bjeffet mye før)

Skrevet

Jenta mi ble ett år for to dager siden.

Det jeg kommer på i farten er

-mamma

-pappa

-tutte (tutten/smokken)

-psss (pus, kosepusen hennes)

-Ynga (Ylva, navnet hennes)

-Mija (Milja, dagjenta)

-Namnam

-Mang (vann)

-Æsjeæsj (æsjebæsj)

-Usss (Lys)

-Ja

-Nei

-Mæh(k) (melk (mm))

-Na-na (hade)

-Vova (hund)

-Anan (banan)

-Abo (avokado)

-Dæj (der)

-Hei

-Bippi (pippip)

Skrevet

Åja! Og i går så hun på meg mens vi fremdeles sett å sengen og sa 'Mamma? Bade! Mamma og Ynga!'

Hun bruker å bade mens jeg dusjer.

• 2 uker senere...
Skrevet

Gutten min er 14 mnd og sier:

Mamma

Baba (pappa på tyrkisk)

Ja

Nei

Hei

Hade

Dede (Dennis, hunden)

Nan (vann)

Min

Der

Æsj

Bu (ball)

Lager brommelyd med leppene eller sier Bi (bil)

Sikkert noen ord til, men er disse jeg kommer på i farten

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Gutten min er 14,5 mnd og sier mamma, pappa, se, se der, der borte, der, hei, heia, hallo, vava (hund - også tror han at kuer og kaniner også er hunder, hehehe), wæow (katt), wow, oi, pupp, kjeks (sæss), borte-bø.

Også gjentar han mye av det jeg sier, selv om han ikke aner hva det betyr eller sier det uten at jeg sier det først. For eksempel "Takk for maten" - han sier "Tappematn", men han sier det bare fordi jeg sier det ;-)

Morsom tid de er inne i nå :-D

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Også sier han hysj og namnam. Det glemte jeg visst, hehe. Må si jeg er stolt, han er jo kjempeflink :-D

Skrevet

frøkenen her er 13 månder og sier:

mamma

pappa

pus

beta(besta)

tate(tante)

pus

lys

så de (se der, dialekt)

Bede (Brede, den store helten)

ditte(drikke)

au au

hei

hade

hoppe (navnet på bamsen)

nam

æta(esj)

pelle navnet på hunden

hun har også full ontroll på dyrelyder og hvem som sier hva, viss vi viser et bilde av en sau/hest/gris/ku/pippipp eller om vi spør hva sier kua(etc) så sier hun alle lydene til riktig dyr!

Skrevet

Lillebror på 16 mnd bare babler han.

Hvis jeg legger godvilja til så kan jeg skjønne noe som skal bety mamma, pappa og der.

Men jeg stresser aldeles ikke, storebror bablet også til han nesten fylte to. Da løsnet det skikkelig, og i løpet av bare få måneder så snakket han med setninger. Så det kommer :) Morsomt at de er så forskjellige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...