abella Skrevet 11. desember 2010 #1 Skrevet 11. desember 2010 Gutten min sier: mø, mamma, der, ja og lys, og forstår betydningen av dem (bortsett fra ordet mø som brukes om alle dyr)
Gjest Kira er rød på nesen ♥ Skrevet 11. desember 2010 #2 Skrevet 11. desember 2010 Hehe, så morsomt at gutten din bruker en lyd om alle dyr. Det gjør nemlig frøkna her også, men i stedet for mø så vrinsker hun som en hest;) Ellers sier hun mamma, pappa, bebe (til bestefar), der og sko. Har ikke hørt henne si ja eller nei enda, men til gjengjeld er hun veldig flink til å nikke og riste på hodet. Hvis vi spør om hun vil ha mat, så nikker hun. Og når jeg spør om vi skal gå for å skifte bleie så rister hun hardt på hodet og løper av sted for å gjemme seg. Søte disse små
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. desember 2010 #3 Skrevet 11. desember 2010 Hun er 14 mnd: Vovvov Pus Beleie (betyr bleie) Ihihiiihi (Vrinsker som en hest) Hysj Bedøsiv (brødskive) Mamma Pappa Der Ja Nei Hade Tiss (jeg er gravid og må stadig på do og tisse, så derfor..hehe) Bad Dusj Det va (det var) Æsj ! Bæse (besta/bestemor) Egg Huff Det var det jeg kom på i farten. Hvis vi spør om hun kan si ett og ett ord, så får hun til å si mange som kan høres halveis ut det ordet. Hun forstår veldig mye av det vi sier til henne. Hvis jeg ber henne gjøre noe så skjønner hun hva jeg ber om, eller andre ting jeg sier. De lærer vel først å fortstå hva som blir sagt, før de lærer å prate selv;) Etterhvert som de blir eldre nekter de vel å forstå
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 har ei snuppe på 13mnd som stortsett bare sier mamma og heia
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 12. desember 2010 #5 Skrevet 12. desember 2010 Her sier frøkna på 13.5 mnd lite ser jeg i forhold til mange andre.. Hun sier pappa, hei og hæ.. ) Mamma nekter hun å si. Og hvis vi spør om hun kan si et ord, kikker hun på oss å sier hæ også ler hun. )
tiddeldiii Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Hei, Jenta mi på 13 mnd kan si "Hei Pappa", Hei, Ja, Nei, lys, mamma, oi, se, nikker og rister på hodet..
abella Skrevet 12. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 12. desember 2010 Artig å lese om andre ettåringer! Ble imponert over din vestlandsfanden som sier brødskive! Gutten vår begynner også å forstå mer og mer etterhvert, men han forstår fortsatt ikke alltid det jeg vil han skal forstå, som: "nei, ikke kaste mat på gulvet" For n'te gang...
lille frø, mor til to Skrevet 12. desember 2010 #8 Skrevet 12. desember 2010 Her går det i: pappa, mamma, mappa (når hun blander) NEI!, æsj, Helus (navnet på bikkja) nam, mmm..., godt. Men jeg ser at hun forstår masse.
satser & vesla Skrevet 12. desember 2010 #9 Skrevet 12. desember 2010 her er snuppa 12 mnd og hun sier ikke så mye faktisk. Babler i vei noe uforståelige setninger når hun har lekemobilen mot øret ;-) Hun sier mama/baba uten å forstå betydningen av det. Hun har hermet noe ord uten å gjenta dem igjen. Alle ord er tilfeldig. Hun peker mye, peker på det hun vil ha, det hun vil vite hva heter og på dyr/personer jeg spør hvor de er.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 12. desember 2010 #10 Skrevet 12. desember 2010 hehe, altså noen ord er tydeligere enn andre. Hun sier ihvertfall noe som ligner på brødskive når jeg spør om hun vil ha eller når jeg smører på. men vanskelig å skrive det ned akkurat slik hun sier det Hun prater mye, men så har hun alltid vært litt senere på det motoriske Det er virkelig en morsom alder nå
Røver Nov 09 + ?? Skrevet 14. desember 2010 #11 Skrevet 14. desember 2010 Piraten på 14mnd sier: -Hei -Hællæ -Æsj -Mamma -Pappa -Bø -Puzz som en felles betegnelse på dyr.
Røver Nov 09 + ?? Skrevet 14. desember 2010 #12 Skrevet 14. desember 2010 Og a (ja) og næ (nei). Med hodet nikkende eller ristende. Ikke alltid helt i samsvar.
Lemonia Skrevet 14. desember 2010 #13 Skrevet 14. desember 2010 Da gutten min var 12-13 mnd kunne han si: mamma pappa hei banan pusi nei nam-nam titt-titt natta lalle oi ja se der bil traktor bø bæsj mummi bleie
elma82 Skrevet 15. desember 2010 #14 Skrevet 15. desember 2010 Vår gutt på 13 mnd sier ikke så mange forståelige ord, bare mamma. Og brummelyd som betyr bil. Men han forstår veldig mye!
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #15 Skrevet 17. desember 2010 Mamma takkato (traktor)' maaaaaaa (sier pusen) Mmmmmmm (sier kua) Sssss (sier slangen) Kaaa kaaaa (sier kråka) Bak, baaaak (sier høna) kokka (klokke) (takk, takk) som betyr både takk og det som klokka sier OG goddag, goddag) ys (lys) us (pus) æsj
Anonym bruker Skrevet 17. desember 2010 #16 Skrevet 17. desember 2010 OI blir overraska når jeg leser her:O Dattera mi er snart 2 (!) og hun sier veldig lite egentlig=/ Hun forstår "alt" vi sier da men. De ordene hun sier er Bil pipp pipp Vovve mamma pappa tytti (smokk) Kaga (kake) Mhm Bebi (baby) Vame (varme) Se Der Også har hun sagt hei, bada, hadet, takk, versågod, tante osv, men disse forsvant fort. Men regner med sånne språklige ting varierer en del..
Romeren Skrevet 18. desember 2010 #17 Skrevet 18. desember 2010 For å nyansere det litt kan jeg si at vår gutt på straks 13 måneder sier bare bababababa omtrent hele tida. Babler MYE, men sier egentlig ingen klare ord. Av og til sier han "pappa", andre ganger "mamma". Vet ikke helt hvor mye han forstår heller, for han peker sjelden på oppfordring når vi spør når noe/noen er. Kan jo være fordi han ikke vil eller hører etter... (Han har forøvrig god hørsel, altså.) Det varierer veldig! For å trøste de som er "seine" kan jeg si at Einstein ikke begynte å snakke før han var over tre år gammel. Så kanskje dere har en astrofysiker der?
Frøken Lakenskrekk Skrevet 18. desember 2010 #18 Skrevet 18. desember 2010 Hun sier Ja, Nei, Takk, mamma, pappa, der, og ikke møø, men øøm til ku, og mjau til katt, og prøver å bjeffe når hu ser hunder ( hunden vår bjeffet mye før)
_Løvemamma_ Skrevet 18. desember 2010 #19 Skrevet 18. desember 2010 Jenta mi ble ett år for to dager siden. Det jeg kommer på i farten er -mamma -pappa -tutte (tutten/smokken) -psss (pus, kosepusen hennes) -Ynga (Ylva, navnet hennes) -Mija (Milja, dagjenta) -Namnam -Mang (vann) -Æsjeæsj (æsjebæsj) -Usss (Lys) -Ja -Nei -Mæh(k) (melk (mm)) -Na-na (hade) -Vova (hund) -Anan (banan) -Abo (avokado) -Dæj (der) -Hei -Bippi (pippip)
_Løvemamma_ Skrevet 18. desember 2010 #20 Skrevet 18. desember 2010 Åja! Og i går så hun på meg mens vi fremdeles sett å sengen og sa 'Mamma? Bade! Mamma og Ynga!' Hun bruker å bade mens jeg dusjer.
Renate har ♂09, ønsker 1 til Skrevet 27. desember 2010 #21 Skrevet 27. desember 2010 Gutten min er 14 mnd og sier: Mamma Baba (pappa på tyrkisk) Ja Nei Hæ Hei Hade Dede (Dennis, hunden) Nan (vann) Min Der Æsj Bu (ball) Lager brommelyd med leppene eller sier Bi (bil) Sikkert noen ord til, men er disse jeg kommer på i farten
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 27. desember 2010 #22 Skrevet 27. desember 2010 Gutten min er 14,5 mnd og sier mamma, pappa, se, se der, der borte, der, hei, heia, hallo, vava (hund - også tror han at kuer og kaniner også er hunder, hehehe), wæow (katt), wow, oi, pupp, kjeks (sæss), borte-bø. Også gjentar han mye av det jeg sier, selv om han ikke aner hva det betyr eller sier det uten at jeg sier det først. For eksempel "Takk for maten" - han sier "Tappematn", men han sier det bare fordi jeg sier det ;-) Morsom tid de er inne i nå :-D
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 27. desember 2010 #23 Skrevet 27. desember 2010 Også sier han hysj og namnam. Det glemte jeg visst, hehe. Må si jeg er stolt, han er jo kjempeflink :-D
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2010 #24 Skrevet 27. desember 2010 frøkenen her er 13 månder og sier: mamma pappa pus beta(besta) tate(tante) pus lys så de (se der, dialekt) Bede (Brede, den store helten) ditte(drikke) au au bø hei hade hoppe (navnet på bamsen) nam æta(esj) pelle navnet på hunden hun har også full ontroll på dyrelyder og hvem som sier hva, viss vi viser et bilde av en sau/hest/gris/ku/pippipp eller om vi spør hva sier kua(etc) så sier hun alle lydene til riktig dyr!
Tante Gustava Skrevet 28. desember 2010 #25 Skrevet 28. desember 2010 Lillebror på 16 mnd bare babler han. Hvis jeg legger godvilja til så kan jeg skjønne noe som skal bety mamma, pappa og der. Men jeg stresser aldeles ikke, storebror bablet også til han nesten fylte to. Da løsnet det skikkelig, og i løpet av bare få måneder så snakket han med setninger. Så det kommer Morsomt at de er så forskjellige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå