Gå til innhold

erfaringer med kromosomfeil hos mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er midt i vårt første forsøk, etter 3 år med prøving. Det ble utført isci på alle de 12 eggene jeg fikk ut, som var helt flotte( jeg har en sønn fra før som er 13 år, min samboer ingen barn). Dagen etter uttak, ringte de fra laben og sa at alle utenom ett hadde falt fra, noe som var veldig rart mente de. Det ene lot seg befrukte og delte seg i 4 til dagen for innsett, og i fem på innsettingstidspunkt, såg helt flott ut sa dem. Men de ville at samboeren min skulle ta en blodprøve for kromosomfeil, for å se om vi kiunne få et svar til evt neste gang vi kom. De nevnte og antistoffer, men dette skal vel ikke ha noe å si for isci, da sæden blir vasket før injeksjon ? De mistenkte iallefall mulighetene for kromosomfeil. Er på rugedag 9 idag, og har negativ strimmeltest idag, og kjenner jeg/vi er begynt å bekymre oss for at dette aldri vil gå, har nå lest mye om dette med kromosomfeil, og at sjansen er heller liten, for at noe er liv laga. Er frynsete i kantene fra før, mtp all medisinering i de siste ukene, men nå gråter jeg for absolutt ingenting om dagen, helt uanmeldt nesten, bare en liten tankestreif om noe som gjelder baby, så kommer tårene:) regner med det er mange med meg som har det slik. Og jeg håper ikke jeg tråkker noen på tærne, jeg vet jo at mange her inne har hatt mange forsøk, og slitt mer enn meg på en måte, men det oppleves vel likevel på samme måte føler jeg. Vil gjerne høre om det er noen som har klart det til tross for evt kromosomfeil i sæd,og erfaringer rundt dette? Legen på klinikken vi tilhører sa at det var tidlig forskning på dette med kromosomfeil og at det var mulig at hydrokortison kan hjelpe, men det var som sagt på et veldig tidlig forskningsstadium, så de hadde egentlig ikke holdepunkter på dette enda. Huff, blir så lei meg for mannen og, tror han tenker mye på at det er hans feil. Men vi har allerede vært inne på tanken å bruke donorsæd i utlandet , om dette viser seg å ikke skulle gå. Takk for at dere tok dere tid til å lese:) Masse lykke til til alle her:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du :)

Skjønner godt frustrasjonen og skuffelsen din! Jeg må si at jeg har lurt på om det kan være noe kromosomfeil i sæden hos mannen min også - etter uttallige negative forsøk. Jeg har også barn fra før, og selvom alderen nok begynner å jobbe imot oss nå, har vi hatt negative forsøk i flere år. Det har aldri kommet opp forslag om å teste mannen for kromosomfeil, men dette burde kanskje vært gjort for flere år siden. Har mannen din nedsatt sædkvalitet også? Ofte kan de to tingene henge sammen. Det blir spennende å høre hva resultatet blir for dere. Var det bare en enkel blodprøve han tok?

Helt til slutt må du huske at du faktisk testet veldig tidlig, så det er vel et håp enda! ;-) Lykke til!

Klem :-)

Skrevet

Hei og tusen takk for svar|!:)

Så rart mannen din ikke er blitt testet for det, siden dere har hatt flere negative forsøk? Ja, bare en blodprøve som det tar ca 6 uker å få svar på, så be om det hos klinikken din. Sædkvaliteten i seg selv skal ikke være dårlig etter slik vi forsto det,masse sædceller, men de klumper seg litt, stanger mot hverandre.Hvor holder dere til hen da? Vi var i utgangspunktet uforklarlig, men har vel hele tiden ant at det var noe med han siden han tok en prøve for mange år siden, og fikk beskjed om at han nok måtte ha hjelp om han skulle bli far en gang. Men tenker jo det verste nå, om det er pga kromosomfeil, lar det seg i det hele tatt gjøre da? Må jo bare avvente prøvesvaret så klart, så kunne planlegge videre. Har dere hatt mange befruktninger ved forsøkene da?

God klem og lykke til!..:) er dere midt i forsøk eller noe nå?

Skrevet

Hei igjen ;)

Sædprøven høres iallefall ut som om det kunne være en kopi av slik min manns sæd ;-) De svømmer i ring og mot hverandre, og i tillegg har hans varierende noe til dels dårlig kvalitet. Befruktningen i seg selv har egentlig ikke vært det største problemet, men mange slutter å dele seg tidlig, og resten slutter tydligvis ved etter innsett. Jeg har vel fått ut mellom 9-13 egg hver gang, og aldri hatt mer enn to tilbake til innsett. Av åtte forsøk er 7 negative, men nå har jeg faktisk testet positivt :-) Håper bare inderlig at spiren klamrer seg fast og ikke slutter å utvikle seg igjen! Ble gravid en gang utenom forsøk også, men det endte i MA i uke 6-8. Vi har hatt de fleste forsøkene i Trondheim, egentlig litt rart at de aldri anbefalte testing av kromosomer i sæden :-/ Men det skal han iallfall få gjøre nå med en gang :) Lykke til videre i forløpet og med testingen, og tusen takk for gode tips!

Klem

Skrevet

Hei igjen!

Gratulerer så masse med positiv test! Etter syv forsøk, så må den vel sitte:) Beundringsverdig å gå gjennom så mange forsøk, jeg sitter og tenker innimellom om jeg vil klare å gjøre det igjen og igjen, og når setter en strek for å kunne klare det selv liksom? Vanskelig, men samtidig, så er det enkelt, man gjør det en kan for å lykkes. Det virker veldig likt ja, mtp våre menns "problem" med sæden. Har skikkelig menssmerter idag, og tror nok at dette ikke går veien, skal ta blodprøve torsdag, så får jeg bare snakke med klinikken om videre forløp, må vel vente to sykluser før evt nytt, er det ikke det som er vanlig? Jeg hadde kort regime, og var veldig ok, foruten om overstimulering, mye væske i buken fra stimuleringsdag 8, ble bare verre, og trodde seriøst jeg skulle dø av pusteproblemer to tre dager etter innsett, men så kom det seg litt og litt etterhvert. Har du hatt greie stimuleringsperioder?

Ha en fin dag!

Klem

Skrevet

Heia :)

Jeg har også hatt kort regime de fleste gangene, heldigvis! Synes det var en sant h...med nedreguleringen på spray! Men kort regime fungerte veldig bra for meg, bortsett fra altfor tynn slimhinne da...men den var like tynn uansett regime liksom :-/ Du får bare ha lykke til på Torsdag, krysser fingrene for deg! Om det ikke går, er det nok en veldig mager trøst å vite at det er sjeldent at den sitter på første forsøk...Jeg tror det er viktig å bruke tid til å være lei seg, høre hva ekspertene sier, finne litt utav ting selv og så avgjøre hva veien videre blir! Lykke til uansett, håper at jeg hører hvordan det går med deg videre :-)

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...