Gå til innhold

Ang. valg av fødeplass - Oslo

Anbefalte innlegg

Ville bare tipse/råde dere i Oslo om å søke fødeplass et annet sted enn på Ullevål. Fødte på Ullevål i november, og måtte stå 2 timer på gangen å vente på fødestue med 7 cm åpning og trykketrang. Nå var vi sikkert uheldige med timingen. Men dette var bare begynnelsen. Måtte også vente nesten 3 timer på anestesilegen, som jeg ble fortalt bare skulle innom en kvinne før meg. 15 min brukte hun på å sette epidural på meg, hvordan kunne hun bruke 3 timer på den forrige fødekvinnen. Jeg hadde en flott jordmor og fødselslege når jeg først kom inn på fødestua, men det var det som skjedde i forkant og etterkant som var vanskelig. Det var fullt på barselhotellet og på barsel, så alt de kunne tilby meg etter fødselen var en seng på gangen på barsel. Det endte med at vi dro hjem samme dag som jeg født. Vi måtte bare vente 9 timer på barnelegen som skulle undersøke babyen. Dette er nok ikke noe som er normalt på Ullevål, men vær forberedt på at dere føder på en kvinneklinikk (fødefabrikk). Om dere har mulighet, søk dere til riksen eller ahus :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142664516-ang-valg-av-f%C3%B8deplass-oslo/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var synd at du ikke var fornøyd med Ullevål men så mange hundre som føder der i året er det sikkert mange som er fornøyd med den fødeplassen også. Jeg har søkt der fremfor Ahus mye på grunn av barselhotellet. Har du prøvd både Riksen og Ahus også siden du anbefaler disse? Jeg fødte på SØF sist, og var stort sett fornøyd, men alt var selvsagt ikke perfekt der heller.

Det hørtes forferdelig ut, synd at du måtte oppleve dette.

Men jeg må si at du har nok hatt max uflaks, og av alle de jeg kjenner som har født på Ullevål så er det ingen som har opplevd noe sånt.

De kan jo aldri garantere for hvor mange som føder akkurat samtidig, de må bare anslå antall fødeplasser ut ifra termin. Som de fleste her inne vet så er det temmelig normalt å føde +/- 2 uker i forhold til termin, så det sier seg selv at det vil bli noen rolige perioder og noen travle perioder. Dessverre ser det ut til at du fødte i en skikkelig hektisk periode og måtte bli nedprioritert.

Selv har jeg måttet vente i 1 døgn på operasjon for exu pga MANGE hastekeisersnitt på veldig kort tid. Uflaks, men jeg synes det er en veldig grei prioritering med tanke på at de redder liv der inne.

Jeg har hørt skrekkhistorier fra de fleste sykehus, har selv født på Ullevål og hatt en fin opplevelse, og håper du får en bedre opplevelse neste gang du føder, uansett hvor det blir! :)

Jeg har født på både Ullevåll og Ahus, og har bevisst valgt Ahus denne gangen. Jeg fikk min første på Ullevåll og følte meg veldig alene da. Jordmor var sjelden innom og til slutt måtte vi be en om å bli værende, da jeg syntes det var ubehagelig å være alene. Vi bodde på barsel hotellet etterpå og var ikke så greit det heller. Sleit litt med ammingen og syntes det var vanskelig å få hjelp. Hørte etterpå at de hadde hatt en planlagt dødfødsel samme dag, så jeg skjønner at de var opptatt. Men jeg satt igjen med en opplevelse som ikke bare var positiv.

På Ahus ble jeg sett og hadde en fantastisk jordmor med meg hele tiden. Riktignok visste jeg mere hva jeg gikk til, men i etterkant er den måten jeg ble møtt på her mye bedre. Og jeg velger derfor Ahus denne gangen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...