Gå til innhold

Jeg er litt sjokkert over flere her som ikke kjøper skikkelig julegaver til barna sine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i den andre tråden at flere er enig med HI at det er så forferdelig at noen velger kjøpe flere gaver til barna sine. Ei som sier de hadde som tradisjon når hun var barn å få helt opp til 17 gaver fra foreldre, og hun blir kalt gal.

Er det sånn at det er lov å rakke ned på de som bruker mye penger på barna, mens en kanskje er uempatisk om en ser det motsatt? Jeg syns noen bruker for lite på barna. Jeg syns det er en uting ønske seg vinterdresser, sko osv hos besteforeldre på vegne av barna. Dette er ting en må ta høyde for å kjøpe når en får barn, ikke noe en bruker julegaveønsker på. Hi i det andre innlegget legger til at hun skal kjøpe klær på salg over nyåret. Er vel mange som gjør det, men det er vel ingen del av en julegave??

Og nei, barn blir ikke bortskjemt av å få dyre eller flere julegaver. Det er heller ikke synonymt med at en handler leker hver uke hele året.

Skrevet

Min datter blir faktisk glad for klær og sko hun da, så ser ikke problemet.

Skrevet

"Problemet" er vel at jeg syns barn bør få noe av det de ønsker seg til jul. Større barn ønsker seg gjerne spesielle klær/ustyr men de fleste små barn jeg kjenner ønsker seg leker.

Skrevet

Jula er så mye, mye, mer enn gaver og gavemas og jeg ønsker at mine barn skal ha et litt annet fokus på jul og ikke bare tenke på gavene, hvor mange gaver de får og at jul kan være fint, koselig og trivelig selv om de ikke får "tusen" pakker.

Skrevet

Her får minstejenta Reima dress i julegave fra mommoen sin. Og jeg ser ikke noe feil i det. Hun får andre ting også av henne. Men dette er ting som ikke koster all verden.

HELDIGVIS har jeg barn som setter pris på å få klær i både jule og bursdagsgave:) Leker har dem egentlig ALTFOR mye av, begge to. Vi svømmer i leker her.

Jula handler ikke bare om å få leker, leker og leker... Ser ikke noe galt i å få skøyter, ski, dresser, sko etc i julegaver.

Man får de barna man ønsker seg, de blir akkurat så storforlangende som man selv lager dem:)))) HELDIGVIS!!!

Skrevet

Herregud er det mulig???? Selvfølgelig kommer jeg til å ønske meg klær til barnet mitt. Det er dyrt, og da kan jeg heller få bedre råd til andre ting som f.eks ta med barna ut å spise eller kino etc....

De MÅ ikke bare få leker, de får så mange julegaver at om noen er myke gjør ingenting. De er spennende de gavene også

Skrevet

Barna våre får noe av det de har ønsket seg og noe av det de trenger fra familie og venner. Også lærer vi de etter beste evne å være takknemlige for det de får.

Her handler det først og fremst ikke om pengesummen, det er det siste barna våre bryr seg om.

Skrevet

Barn skal ikke få alt de ønsker seg! De skal lære seg verdi på en annen måte. Jeg kjenner en gutt som er lei seg, for han vet ikke hva han skal ønske seg lengre! Det er helt normalt å ønske seg klær i gave til barna sine, og jeg forstår ikke tankegangen din, HI.

Om alle de som ikke hadde hatt råd selv til alt av ytterklær til barnet sitt, ikke hadde fått barn. Hadde det vært langt færre barn og voksne i dag. Kanskje du eller jeg ikke hadde levd. Tenkt på dét?

Skrevet

Bra at HI har fasitsvaret på hva alle skal kjøpe til egne unger til jul. Nok om det..Mine unger får ikke dyre julegaver, eller hauger av dem. Rett og slett fordi de er 1: ikke vant til det. 2: Vi fokuserer mer på innholdet i pakkene enn pris, og siden det er seks unger, pluss eksternfamilie, så sier det seg selv at vi går ikke for det dyreste. Ta to-åringen f.eks..hun får et hello kitty koppestell-rett og slett fordi hun liker koppestell¸og elsker den hersens katta. det koster 60-70 kroner. Mulig hi finner meg gjerrig, men jeg velger gavene utfra hva jeg vet mottaker liker. Og man MÅ faktisk ikke finne det dyreste heller, man skal da vel uansett ikke oppgi pris til mottaker? Ville dine unger satt mindre pris på en gave med innhold de liker, om de fant ut at mamma og pappa ikke har brukt hele budsjettet på den, men heller kjøpt noe som ikke kostet så mye? Jeg personlig driter i prisen på gaver jeg får, jeg blir glad for innholdet og omtanken..Tydelig at Hi har oppvokst med litt andre verdier enn noen av oss andre har gjort.

Skrevet

Skal de få bare leker til jul? My good, det blir innihampen mange leker da. Jeg orker ikke ha huset flytende med leker. Og forskning viser jo at dess mer leker barn hardess mindre leker de med dem.

Jeg bruker ca 1000 kr på hvert av mine barn (har 5 stk) til jul, og kjøper da noe de ønsker seg. Det er alt fra klær til leker til sportsutstyr.

Hos besteforeldre får de ofte ting de trenger (f.eks hjelm, skibriller etc) og samme hos tanter og onkler.

Skrevet

Om dere svømmer i leker er vel kankje barna deres bortskjemte uavhengig av hva de får til jul? Ser du ikke det? Er jo det jeg sier. Ingen blir bortskjemte av å få masse leker til jul. Kjøper dere masse leker ellers, men ikke til julen er det nok større fare for at de blir storforlangende;)

Skrevet

Nei, jeg er slettes ikke vokst opp med andre verdier.

Om du leser hovedinnlegget mitt spør jeg også om det bare er lov kritisere de som kjøper lite, mens det er lov kalle folk gal om de bruker mye. Ingen ser ut til å ha svart på dette!

Noen skriver her at barna svømmer i leker så de gir klær til jul. da må de jo kjøpe leker ellers i året- ofte! Tror de at det er bare lekene de får julaften de blir bortskjemte av?

Og jeg mener ikke at barn ikke skal få klær i julegave. har selv en 4 åring som elsker klær med spesielle figurer på, og som blir henrykt av slike pakker. Det jeg snakker om er at de som gir klær, roper ut om hvor fæle foreldre vi er vi som bruker penger på leker. Er deres fasitsvar bedre da mener du?

Skrevet

Jeg tror igrunn ikke på fasitsvar, siden alle er forskjellige. Her fungerer det sånn som vi gjør ting, selvsagt er ikke det dermed sagt at det funker for andre, da. Mulig jeg misforsto deg litt, men for meg så det ut som om du mente at alle skal kjøpe skitdyre ting, se mer på pris enn innhold, og at klær ikke var "bra nok". DET var det jeg reagerte på. Så om det var ment annerledes beklager jeg det.

Skrevet

Sier ikke de bare skal få leker. Sier jeg syns de bør få ting de ønsker seg. Akkurat det samme som du praktiserer:)

Skrevet

Jeg snakker om pakker fra foreldrene her!

Ikke normalt i min vennekrets å kjøpe klær til barna sine i julegave.

Reimadress og sko er slikt jeg kjøper ved nytt barnehageår/ny sesong, og ikke noe jeg håper spare penger på ved å la besteforeldre stå for kjøpet.

Skrevet

Min gutt har tre sett med besteforeldre, fire sett med oldeforeldre i tillegg til tanter, onkler, gudforeldre. Skulle vi fått leker av alle sammen hadde vi måttet flytta for å plass til alle sammen. Han har veldig snill familie, og det vanker nok mer enn en pakke fra mange av de. Jeg har ønsket meg hjemmestrikka plagg, og litt andre praktiske ting. Men de kan kjøpe akkurat hva de vil. Han er så liten at han skjønner svært lite. Jeg har ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke kjøper noe stort og dyrt til han. Dømmer ikke de som bruker mye penger, alle må få kjøpe akkurat det de vil, og så mye de har råd til. Men å få bare for å få, syns jeg ikke man trenger når man er 1 år.

Skrevet

Jeg tar ikke innkjøp av klær etter nyttår som en del av julegaven.

Det kjøper jeg for seg selv.

Barn liker å få leker. Derfor kjpes det minimalt med klær, men leker av alle sorter til jul.

Skjønner ikke hvorfor folk har hengt seg oppi at klær etter nyttår er ingen julegave. Det har jeg ikke sgt heller for pokker!

HI i det andre innlegget.

Skrevet

Heeelt enig med deg ♥Nemi♥ med datter! :)

Sånn går det til slutt...

Skrevet

Joda, barn BLIR bortskjemt av å få mer og mer og dyrere og dyrere julegaver for hver år.

Men kanskje du forstår det når du blir mer voksen!

Skrevet

Jeg har ikke barn enda, men her er noen tanker fra meg likevel. Søsteren min og meg vokste opp i et hjem hvor vi materialistisk sett levde ganske nøkternt sammenlignet med mange av mine klassekamerater og venninner. I julegave fra våre foreldre fikk vi derfor ofte "nødvendige" ting og ikke alltid det vi ønsket oss selv om vi fikk det og- gjerne om det var "nødvendig". Vi har på ingen måte tatt skade av oppvesten, men likevel føles det av og til litt sårt at vi aldri fikk den ene tingen vi virkelig ønsket oss. Det var forresten et barbiehus for de som lurte, ikke engang et ferdigkjøpt hus, men et hjemmelaget barbiehus! Mamma i ettertid forstått hvor stort dette ønsket var og hun hadde nok spart seg selv for mange av våre skuffelser over julegaver om hun hadde skjønt det litt før ;)

Poenget er i alle fall at det skader ikke å få noe en trenger enkelte juler, men noen ganger kan det også være fint å få det man virkelig ønsker seg :)

Skrevet

Hva er så "skikkelig" i denne sammenhengen, HI? Hvis et barn trenger et nytt akebrett, og det koster 200kr i innkjøp, er vel det skikkelig nok?

Eller er det en nedre beløpsgrense for skikkelige julegaver?

Skrevet

Tror ikke det er verdien i seg selv, men heller HVA barnet får.

Altså.. For å ta et eksempel..

Min gutt får klær fra Ellos, tre bukser og tre gensere.

I tillegg til en lekebil, som er radiostyrt. Også fra ellos.

Det kostet meg 400kr.

Bursdagen som er 2uker senere, får han støvsugeren som var som reklame her for litt siden. Den koster vel 4-500kr.

Men.. Skulle jeg kjøpt masse annet dilldall

til en 3åring: Skute, sengetrekk, eliasgreier, eliassengetrekk +++ Verktøybenk +++++++

Da mener jeg det går litt over stokk og stein.

Dyre julegaver har ikke noe å si. Men det er måten et barn får sine ting på.

Skrevet

DU ønsker deg klær til barnet ditt ja...Hva med det BARNET ønsker seg da?

Jeg for min del synes det er kjempegøy å gi barnet mitt akkurat det hun ønsker seg til jul..Klær og andre nødvendigheter får hun jo gjennom hele året når det er behov for det,leker blir det mindre av(selv om hun jo får litt av det også innimellom).

Julaften er EN dag i året,kan man ikke bare drite i å være så fordømt praktisk den ene dagen,og la barna få det DE ønsker seg,enten det er dukkehus,lego eller en hello kitty-genser?

Skrevet

Barna vet jo ikke hva ting koster. Opplever at det er foreldrene/ de voksne som er så opptatt av dette.

Jeg er for å gi mer til bursdag enn til jul, for da blir det så mye likevel.

Har opplevd nieser som har fått så mye at de har blitt utslitt.. og orker ikke åpne alt. Ett år hadde foreldrene kjøpt en billig ting på nille, noe skumgummi puslebiter eller hva det var.. kostet 20kr.. Dette lekte begge ungene med HELE julaften.. Alle de dyre tingene var ikke så interessant. Høres ut som du har kontroll på dette, og det virker veldig fornuftig. Håper jeg klarer å lære mine barn det samme:-)

Kan ikke få alt man ønsker seg nei...

Skrevet

Jeg er enig i at det er helt fint å få klær i julegave,det tar ingen barn skade av,og mange barn blir glade for det,inkl mitt.

Men jeg ville da aldri utsatt å kjøpe klær og utstyr til mitt eget barn som hn trenger,fordi jeg heller kan gi det i julegave!

Feks skal barnet mitt få ny seng i løpet av kort tid,fordi vi skal pusse opp rommet,og da synes jeg det kunne passe med ny seng.Men det kunne aldri falt meg inn å kjøpe denne sengen i julegave til barnet mitt,for det er overhodet ikke noe som står på barnets ønskeliste.

Jeg har alltid som fokus at jeg vil gi noe personen det skal gis til blir glad for,enten det er barn eller voksne.Man gir jo gaver for å glede andre,eller???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...