Anonym bruker Skrevet 10. desember 2010 #1 Skrevet 10. desember 2010 Blir de med høgskoleutdanning sett ned på av de med universitetsutdanning? Hvem blir valgt først i jobbsammenheng? Meninger?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Det kommer veldig an på hvilke jobber du tenker å søke på eller innenfor hvilet yrke
Gjest ->>- Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Det går ikke an å svare generelt på det. Særlig nå som høgskolene i større og større grad nærmer seg universitetene.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Kommer jo helt an på hva slags utdanninger og hva slags yrker du tenker på.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Høgskoleutdannelse er jo ingen akademisk utdannelse hvis det er et mål. Ellers kommer det an på fag.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 Høgskoleutdannelse er da akademisk nok det?! Man kan ta master og doktorgrad også ved Høgskole, forskjellen er hva det står på vitnemålet ditt etterpå, Høgskolen i Jallaland eller Universitetet i Bolleby liksom. Man har like fullt endt opp med akademisk utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Hehe, 2329, du tenker muligens på Folkehøgskole?
Anonym bruker Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 Selvsagt er høgskole en akademisk utdannelse! Hilsen høgskolelektor, som har ansvar for masterstudenter
Gjest Skrevet 10. desember 2010 #10 Skrevet 10. desember 2010 Innen fagretningen min regnes nok siving-grad fra NTNU som "best". Vi andre må bevise at vi kan.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #11 Skrevet 11. desember 2010 Spørs nok på fagretningen. Dessuten er det stor forskjell på de ulike universitetene ... Selv studerer jeg journalistikk på et av de universitetene som visstnok er best i Storbritannia, så kommer jeg til en arbeidsgiver i fremtiden og slenger bachelorgraden min fra dette universitetet på bordet er nok det mer interessant enn tilsvarende grad fra et annet universitet hvor journalistikkutdannelsen ikke er så prioritert. Ditto med høyskoler ... Tror ikke du skal henge deg opp i høyskole vs. Universitet; finn ut hva du vil studere og undersøk hvem som har best tilbud innen den retningen.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #12 Skrevet 11. desember 2010 Akademiker er en person med universitetsutdannelse eller forskningsfokuserte studier fra høgskole. Tidligere ble betegnelsen kun brukt om dem med universitetsgrad. Generelt anses universitetsutdannelse å ligge et stykke over høgskoleutdannelse. Har studert ved både universitet og høgskole, og en A på høgskole tilsvarer vel ca en B på universitet. På mitt nåværende høgskolefag innen statistikk er kravet for å få A kun 88% riktige svar, dette ligger nok rundt 95- 99% riktige svar på universitetet...
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #13 Skrevet 11. desember 2010 Også må du ha oppnådd en grad for å regnes som akademiker.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #14 Skrevet 11. desember 2010 Når jeg studerte var ikke høyskolestudentene særlig respektert av universitetsstudentene, det var tydelig ansett som litt mindre bra, å BARE gå på høyskolen. Den gangen for lenge siden, var heller ikke høyskolen en forsknings institusjon, studiemetodene, undervisningsmetodene alt var annerledes mellom universitet og høyskole. Høyskole er mer praktisk og yrkesretta. De sitllte heller ikke tilsvarende krav til logikk og metode i oppgavene, det var mer som en skole der man gulpet opp det man hadde lært, var ikke særlig til krav om oppbygning, avgrensinging og ressonering i oppgavene. Nå er det jo en tilnærming mellom universiteter og høyskoler, høyskolene bedriver mer forskning, og universitetene bedriver mer oppramsende undervisning. Hele systemet med bachelor og master gjør forskjellene mindre. Vil ikke kalle noen med bachelor grad en akademiker, men et sted må man jo begynne ;-) De snobbete holdningene om forskjellene overlever nok enda, fordi om forskjellen mellom utdanningene de ulike institusjonene tilbyr nok blir likere og likere. Synest den siste reformen for høyere utdanning faktisk har ødelagt kvaliteten på det som tilbys.
Anonym bruker Skrevet 11. desember 2010 #15 Skrevet 11. desember 2010 Er nok litt høyere status med universitetsutdannelse.
Gjest Skrevet 12. desember 2010 #16 Skrevet 12. desember 2010 Men selv om universitetet kanskje har hakket høyere status trenger ikke det bety at det er det en arbeidsgiver nødvendigvis foretrekker. Vil man jobbe i NAV, for eksempel, holder jeg en knapp på at en sosionom stiller sterkere enn noen med bachelor i samfunnet og et eller annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå