harefrøken83 Skrevet 10. desember 2010 #1 Del Skrevet 10. desember 2010 Der var det gjort... gravid for første gang, og på første forsøk gitt! Jeg anser meg selv som fantastisk heldig, samtidig som jeg er litt i villrede nå.. Hva skal jeg gjøre nå? Når bør jeg dra til legen? Jeg vil bestille tidlig UL - når kan man se hjerte slå? Når begynner man å merke symptomer? Jeg er nå i et vikariat som går ut i april, skal jeg søke ny jobb som gravid? Må jeg opplyse om dette? Hvor stor er faren for SA? Kan jeg drikke pepsi max? hjeeelp.. er det noen erfarne der ute, som kan støtte og hjelpe meg gjennom dette? Jeg har en fantastisk mann og familie som støtter meg og svarer så godt de kan på spørsmålene mine, men mor var gravid på 80tallet og har aldri hørt om folat, mens mannen min er mer clueless enn meg.. så jeg trenger støtte og hjelp fra noen som er litt oppdaterte på hvordan det er å være gravid i 2010.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142662124-f%C3%B8rstegangsgravid-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammamor =) Skrevet 10. desember 2010 #2 Del Skrevet 10. desember 2010 Hei! venter mitt tredje barn, så kan svare deg med min erfaring i hvertfall :-) Regner med du er rundt 4-5 uker på vei nå. Er ikke så mye å gjøre igrunn akkurat nå, men du kan bestille førstegangskontroll til lege som skjer rundt uke 10-12 mener jeg å huske.(slik er det i hvertfall her jeg bor.) Første gang hos jordmor får du høre hjertet slå, og det er helt fantastisk. ikke så mye å se på tidlig ul, så vil egentli heller anbefale deg å heller ta en sen ul i tilleg til standard :-) Men det blir en smaksak :-) Jeg er 5 uker på vei, og er gretten, hormonell, kvisete og K V A L M. når og hvilke symptomer du vil få er veldig individuelt. vil anbefale deg å lese en bok som heter "mamma for første gang" utrolig flott bok!Du bør nok opplyse at du er gravid på jobbintervjuet ja! Hvor stor faren for SA er vet jeg ikke... det er jo også individuellt. Du kan drikke Pepsi Max, men du trenger ikke drikke så mye............ det er en tråd her på 1 trimester som forteller alt man kan spise og ikke kan spise osv.... :-)))) Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142662124-f%C3%B8rstegangsgravid-hjelp/#findComment-142662157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
G85 Skrevet 10. desember 2010 #3 Del Skrevet 10. desember 2010 hei.. Gratulerer og så fint å se at det ikke bare er jeg som er veldig forvirra og lurer på alt.. Jeg og er gravid for første gang. Har begynt å få sortert ut ting som er lurt å vite da. Du finnner ut mye av å lese her inne, du klarer å sortere ut hva som er lurt å vite etterhvert.. Jeg ringte legen å hadde en lang prat med legesekretæren der om hva som skal og bør gjøres framover, fikk første svangerskapskontroll i uke 12 bestilt. Ellers så har jeg snakket med legen om at jeg vil på UL før den vanlige i uke 16-18. For jeg synes det er litt seint å finne ut om noe er galt da, når de faktisk kan se misdannelser og kanskje downs allerede i uke 12. Jeg er nå i min åttende uke.. Pepsi max ; ingen kan ta fra meg pepsi max'n min! Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142662124-f%C3%B8rstegangsgravid-hjelp/#findComment-142662194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
harefrøken83 Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 10. desember 2010 Tusen takk for gode og oppklarende svar Livet er jo snudd helt på hodet.. plutselig er det ikke bare meg som gjelder lengre.. jeg må tenke på hva jeg putter i kroppen og hvordan være best mulig rugekasse! :-) Jeg tenker at jeg tar en telefon til legen min i løpet av neste uke. Jeg aner ikke hvor langt jeg er på vei - men regner med det er ca 4uker.. Jeg har en fantastisk fastlege som jeg har gått til helt siden jeg var liten jente. Min mor gikk faktisk til han når hun var gravid med meg.. Han og konen hans er ufrivilling barnløse, så han er kjempeopptatt av graviditet og svangerskapsomsorg. Han har faktisk ultralyd på kontoret, og ryktene tilsier at han gir ultralyd ved hvert legebesøk (hvis man er gravid da..) haha Ellers skremmer det meg at jeg har så "lite" symtomer.. Har bryster på "spreng", tror de har økt i størrelse og er svært ømme :-) Så har jeg litt mensmurringer.. men thats it Er ellers veldig i god form, og jeg hååååper det varer (selv om jeg er klar over at ulike plager kan komme om noen uker...) Prøver å la være å tenke på SA, men det er klart at det er i bakhodet mitt.. men prøver å tenke fremover, å ikke bekymre meg :-) Godt å høre at det er flere enn meg som ikke gir opp pepsi maxen så lett!! Kan gjerne trappe ned, men blir vanskelig å kutte det helt ut det ble rene skolestilen dette her.. men men Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142662124-f%C3%B8rstegangsgravid-hjelp/#findComment-142662992 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammamor =) Skrevet 10. desember 2010 #5 Del Skrevet 10. desember 2010 Du skal bare slappe av og nyyyyyte tilværelsen :-) Gled deg over graviditeten og bli trygg på kroppen din. da får du noen fantastiske måneder foran deg :-) Ingen er like, og du er kanskje bare i uke 4, vent fire uker til så har du nok flere tegn :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142662124-f%C3%B8rstegangsgravid-hjelp/#findComment-142663085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleS Skrevet 11. desember 2010 #6 Del Skrevet 11. desember 2010 Heisann! Godt at det er flere av oss som ikke har fått helt oversikten over dette enda. Jeg er 7 uker på vei og har pløyd igjennom alt jeg kan finne på nett, men tenkte å kjøpe en bok for å få informasjon fra noen som KAN dette. Er så mye rart som blir skrevet på nett Det jeg gjerne ville si noe om er jobbsøkingen. Arbeidsgiver har ingen rett til å spørre om du er gravid, eller å kreve at du ikke blir det i løpet av ansettelses perioden. Er nemlig i samme situasjon fra januar og har snakket med fagforbundet. Stor sjanse for å ikke få jobb, hvis de vet at du kommer til å gå ut i permisjon i løpet av det første året. Bare et lite tips Hvordan fortalte dere det til familie? Gruer meg litt til å si det til mamma. hehe Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142662124-f%C3%B8rstegangsgravid-hjelp/#findComment-142664861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå