Gå til innhold

Til alle dere som har babyer med magevondt :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å tro at Norge er en ener på medisin er litt optimistisk... Tror faktisk jeg ville tatt det som britiske leger anbefaler for helt grei fisk, alt ettersom, selvsagt, men når man har hørt på babygråt 24/7 i endel måneder, er man villig til å prøve det meste, hormoner eller ikke. Det er vel heller forhåpentligvis ikke snakk om at man skal helle litervis av stoffet i babyen.

Det er dessuten mye som skjer i Norge som utlendinger blir overraska over, i USA f.eks er det helt bannlyst å bruke dyne til små babyer, pga fare for kvelning. Skjønner godt grunnen, da jeg selv fant babyen min nederst i senga , under dyna gang på gang, helt til jeg skjønte at dyne kunne være farlig. Jeg kjøpte da en såkalt "swaddling-sovepose"(http://www.mammabutikken.no/index.php?main_page=product_info&cPath=73&products_id=304), som gjorde at babyen sov mye roligere, og holdt seg varm uten dyne. Helsesøster på helsestasjonen var ikke begeistra, og mente at dette var noe man gjorde i gamledager. At alle nybakte mødre i USA faktisk får opplæring i swaddling på sykehuset før de drar hjem med babyen, gjorde ikke særlig inntrykk, mye bedre med dyne, mente hun. Hurra!

Vi må tørre å være litt åpne for nye forslag, det er ikke mye hjelp å få hvis man har barn med "problemadferd", som gråt. Det ER jo alltid noe som plager dem når de gråter. Mener selvsagt ikke at man skal kaste seg på allskens ville greier, og man bør konsultere lege ved bruk av "nye" legemidler, men jeg har flere venninner som er norske og bor med barn i UK, og de har brukt infacol alle 3, og har hatt gode erfaringer med det. Så jeg tror det er helt trygt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dette med dyne på spedbarn har faktisk vært et tema her inne på DIB før, og jeg synes selv at det blir litt feil, av samme årsaker som du nevner over her. Bruker derfor bare tepper istedet, og reiving/ swaddling har jeg gjort på begge to. Det er ikke bare USA dette er vanlig praksis, men store deler av verden har jeg inntrykk av, og også i Norge i "gamledager". Man trenger riktignok ikke noe spesialteppe for å reive dem, men det blir sikkert enda lettere da.

Jeg tror forøvrig ikke at Norge er en ener innen medisin, men kan samtidig tenke selvstendig og lese ingredienslista, og ville nok uansett konferert med lege først- så kan det bli opp til ham som fagperson å avgjøre om det kan regnes om ukritisk eller langvarig bruk, eller nødvendig i den aktuelle situasjonen.

Skrevet

Skulle ønske jeg visste om dette for noen måneder siden!

Nå ble jo Minifom fortsatt solgt i apotekene her til lands før de fjernet parabene og. Og strengt tatt er det vel kun påvist hormonforstyrrelser i EN rotte el. lignende og aldri på mennesker. Men noen ganger må man ta bivirkninger opp mot hva det kan "kurere" og det gjør man vel uansett medisin.

Det eneste som "irrterer" meg i denne diskusjonen er den totale fobi mot å bruke legemidler fra andre land. Personlig stoler jeg mer på legemidler fra Canada (etter 10 år der) nettopp fordi ethvert legemiddel må testes i 7 år før det kan frigis på markedet. I USA er det betraktelig lavere og hva det er i Norge vet jeg ikke. Uansett, så er det vel vanlig typisk norsk paranoia og tro at paracetamol kjøpt i utlandet er livsfarlig.

Og hvis man skal veie bruk av et stoff som inneholder parabener opp mangel på grønnsaker eller tran så tror jeg det hadde vært en interessant undersøkelse. Noe å forske på kanskje?

MEN, nå var egentlig poenget mitt mer: Det er litt artig at man tror det man får i Norge er så trygt og godt. Jeg har nevnt tidligere her inne at det er mange leker osv som er fullstendig forbudt i Canada/USA nettopp fordi det har potensiell dødelighet for barn. For å nevne noe er det ikke anbefalt å bruke sprinkelbeskytter. De bruker vel faktisk ordet "forbudt" hvis jeg ikke husker helt feil.

Uansett, alt med måte er vel et godt tips?

Skrevet

Får ny forsyning jeg av infacol i morgen, 3 flasker, bedre å være føre var :)

Så nå bare skal vi ha en kolikkfri jul og en unge full av parabener :/

Men som noen andre sa over her, når man har en hylende unge med veldig vondt i magen, så spiller nok ikke det så stor rolle.

Her i Spania har vi også noe som heter Blevit digest, som er en slags te som man skal gi de små 50 ml av. Har akkurat prøvd det i kveld og det virker som om det roet mini. Legen vår sa at det er helt ok å blande sammen alle disse kolikk midlene, altså gi både infacol og blevit.

Mini sovnet for en time siden og jeg håper på en god nattesøvn selv.

Hva må dere forresten betale for infacol når dere bestiller det?

Jeg gir ca 3 pund for en flaske, så ikke akkurat så dyrt for noe som er så genialt :)

Skrevet

Baby på 7 uker har fått Infacol i 2 dager, har akkurat våknet sulten etter 3 timer med dyp søvn. Forrige uke brukte hun de tre timene på å hyle...

Det er verdt en paraben eller to synes nå jeg...

Skrevet

Det skulle jeg virkelig ønske jeg viste om når poden var så liten!! Hadde kanskje sluppet unna med 4 mnd illskriking døgnet rundt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...