Gå til innhold

Sånn ble jeg kvitt den verste kvalmen!! Halleluja, sier jeg bare;)

Anbefalte innlegg

Ok, så kvalmen satte inn forrige fredag, økte på i styrke og lammet meg fullstendig så jeg ikke klarte å gå på jobb fra onsdag. Hvert eneste sekund handlet om hvordan formen var og hva jeg skulle spise for å ikke blir så j----ig kvalm. Kastet ikke opp, men var konstant uggen og uvel. Spiste klementiner, kiwi, knekkebrød og usunne ting som potetgull, pommes frites, Det hjalp bare der og da. Fortsatt grønn og bleik.

Så dro jeg på apoteket i går og spurte etter sea-band. Tok det på meg, og hva skjedde? Det dempet faktisk de verste toppene på kvalmen litt! Og så snakket jeg med legen om jeg kunne bruke postafen, noe han sa var helt greit i graviditeten. Tok en tablett med en gang jeg hadde fått klarsignal, og spiste en klementin. Herregud som jeg spydde etterpå! Rester av tyrkisk pepper og klementinen lå og fløyt i skåla. Ja, det så nesten ut som et lite kunstverk der det bølget på toppen av dovannet.

Uansett: Jeg følte meg faktisk bedre etterpå! Og i morges var jeg betraktelig bedre form, (jeg har sovet med sea-bandene hele natta), kastet innpå en postafen, og nå klarte jeg akkurat spise et eple! Favorittfrukten min, som jeg ikke har orket tanken på hele uken! Jeg tør ikke ta klementin sammen med postafen lenger, men jeg kommer ikke til å tørre å la være å bruke sea-bandene og postafenen min lenger!

Herreguuuuud, så glad jeg er for dette!

Dette var det som fungerte for meg, kanskje det kan fungere for andre kvalme jenter også?

Fortsetter under...

Husker jeg brukte slike bånd en periode sist svangerskap da jeg var ganske mye kvalm (men ikke ekstremt), og syns å huske at de hjalp litt.

Nå tror jeg den verste kvalmen har gitt seg denne gang! :)

Ikke värt så ille faktisk. Ikke kastet opp en eneste gang, selv om jeg var bra kvalm her for noen uker siden.

Svangerskap kan altså väre ganske forskjellige! :)

Seaband er tøyarmbånd med en påmontert plastknott som skal presse mot et bestemt punkt på underarmen. Fås kjøpt på apoteket. Det presser visst mot det samme punktet akupunktørene setter nåler mot svangerskapskvalme.

Med fare for å virke moraliserende, så ta en titt på en tråd om kvalme og tabletter som er skrevet her i dag. Legen til hun som skrev tråden frarådet gravide å bruke tabletter mot kvalme...

Følte jeg måtte si ifra... :)

Annonse

hei!

jeg hadde vært litt forsiktig med postafen hvis jeg var deg, som med alle medisiner bør fordelen for mor oppveie mulig risiko for barnet. Spesielt tidlig i svangerskapet bør man være svært aktsom med alle medikamenter selv om de ikke er potensielt fosterskadelige. problemet er at man "vet ikke" hvilke konsekvenser div medikamenter kan ha.

som behandling av kvalme er ro ofte brukt, hvis den vordende mor får hvile vil kvalmen hos mange avta. naturligvis vil dette være vanskelig for noen å få til, tenker spesielt på de med små barn. sea-band og akupunktur er ofte effektivt så der får du min fulle støtte!

lykke til videre i svangerskapet

Ifølge felleskatalogen skal det utvises forsiktighet ved bruk av postafen, og at fordelene må veies mot eventuelle ulemper. Man skal ikke ta mer enn 50 mg pr dag. Så jeg vet at jeg skal være forsiktig, og i dag har jeg ikke tatt tablett, men har vært i grei form allikevel:) Kanskje det verste gir seg, og seaband alene kan hjelpe? Men i nøden spiser fanden fluer, og så lenge pakningsvedlegget maner til forsiktighet, og man forholder seg til dette,må jo dette være greit å bruke uten å få dårlig samvittighet.

forstår ikke helt dette jeg assa.. at du kan forsvare bruk da det står st en skal vise forsiktighet.....

afipan står det at det er testet og at det ikke gir skader, hvorfor ikek da ta det istedetfor om det er nød og du må spise fluer.

jeg hadde aldri tatt sjansen! vi er på et utrolig viktig stadie i utviklingen av barna våres.

men for all del. helt opp til deg. og hvis du synes sjansen er vært det så skal ikek jeg stoppe deg. ;)

Utvise forsiktighet går jo nettopp ut på det jeg har beskrevet tidligere. Nemlig å ikke ta det i høyere doser enn det pakningsvedlegget sier, og ikke annet enn når det er helt nødvendig. Samt at man ikke tar over lenger tid. Det står jo ikke at man fraråder gravide å ta det heller. Og når legen i tillegg gir klarsignal, kan jeg ikke forstå annet enn at dette må være ok.

Jeg skal prøve afipran, for det er jo enda bedre når det står at det er ok for gravide å ta. Uten å ha dårlig samvittighet for postafenen av den grunn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...