Gå til innhold

hvordan, hvilken og når introdusere melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå er snart tulla 1 år, og ser ikke ut som om hu har arvet allergiene til storebror, så begynner å tenke på vanlig melk,,,men hvordan gjør en det? blander med nan? eller bare gir? og hvor mye om gangen? og hvilken melk? lettmelk? varme den opp?

nå drikker hun pupp 1-4 ganger om dagen, som oftest bare 1, for hun har ikek tolmodighet til noe mer...og hun får en flaske nan på kvelden..

og en ting til mens jeg er i gang...hvordan få henen til å like tutekoppen? eldste tok den fra han var 4 mnd og brukte nesten ikke flaske, men velsa liker ikke den...bare tygger...så får ikke i henne så masse vann på dagenheller, hun drikker bare litt fra flaska mi...noeno tips?=) kan hun bare begynne med vanlig kopp kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei, disse jentene prøver å være selvstendige tidlig så å prøve med vanelig kopp er nok ikke så dumt . snuppa her er 8 mnd og er ivrig etter å drikke fra kopp.

Min snupp var ikke så glad i suttekoppen men når jeg helte litt juice blandet med masse vann i så prøvde hun mye mer , til hun klarte det.

Vi har ikke gitt snuppa melk enda men veninnen min har en 1 åring som hun introduserte melk først ved å gi henne litt yougurt , så ved å gi henne litt lettmelk . Ikke me bare noen cl i starten . etterhvert litt mer,

Lykke til det går nok bra

Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

I følge "mat for spedbarn" som man får på helsestasjonen, kan man gi yoghurt fra de er 10 mnd og vanlig kumelk fra de er 12 mnd. Det er anbefalt å gi ekstra lett melk, for da får de i seg vitamin D også. Jeg vet at mange gir lettmelk, men styr unna H-melk, den inneholder for mye mettet fett. Selv tenker jeg at det er greit å gi kjøleskapkald melk? Prøv deg frem du. Jeg forsøker å lære ungen min å drikke vann nå og jeg ser at han drikker mye mer når det er litt kaldt. Det ser også ut til at han spiser mer av fruktmosen når den er kald også, men unger er nok forskjellige! :-)

Har ikke erfaring med tutekopp, så her kan jeg ikke hjelpe deg! :-) Men jeg tenker at det er like greit å vende dem til å drikke fra vanlig kopp jeg. Min har faktisk fått drikke litt av glasset mitt allerede, og det går (nesten) bra! ;-) Bare ha en del håndklær klart!!!

Skrevet

Når det gjelder å gi dem melk så er det vel bare å gi dem melk (ekstra lett) som du gir dem vann.

Mini her får tutekopp med vann til måltidene. Tenker at når hun blir ett år så får hun melk istedet for vann til noen måltider. Kjøleskapskald melk. Hun er jo vant til å drikke kaldt vann.

Hvis hun ikke vil ta tutekopp kan du jo prøve vanlig kopp/glass eller kopp med sugerør. Maxi tok aldri flaske og drakk vel fra sugerør ganske tidlig. Gikk veldig fint det og nå som Maxi er vel over to så drikker han kun fra glass som voksne folk.

Mini drikker fra tutekopp eller sugerør hvis vi er ute på vift.

Vet flere som bare hopper over tutekoppen. Da unngår man hvertfall at de vil drikke av tutekopp til de er fem.

:)

Skrevet

takk for svar=)

snuppa har fått smake litt youghurt nå, storebror ga na litt da han satt å spiste=) (vesla er veeeeldig flink til å "tigge" etter mat:P) hun reagerte ikek på det, så tror hun tålte det=) melk venter jeg med til etter nyttår=)

prøvde med vanlig kopp, og det gikk overraskne bra=) hun drakk godt=) ble litt søl, men men:P øvelse gjør mester:P

så takk for tips=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...