Gå til innhold

Når ruller babyen seg fra mageleie til ryggleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen gjorde det i dag - 9 uker gammel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillegutt gjorde det rett før han ble 3mnd

Skrevet

Oy.. hehe.. Gutten min er 3mnd og 15 dager gammel, å han ruller ingen veier.. Han sliter nok som det er med å ligge på magen og kjempe han, hehe..

Skrevet

De som bare er noen uker gamle velter - noen få gjør det når de er 4mnd, de fleste når de nærmer seg 6 mnd. Jeg var overbegeistret da min gjorde det i en alder av 2,5 mnd, men det viste seg at det bare var uhell. Han gjorde det først to ganger en dag, så tre ganger den andre dagen, og jeg trodde han var et lite vidunder.

Det er faktisk først nå i en alder av nesten 6 mnd. at han begynner så vidt å snu seg fra mage til rygg og omvendt. De siste par dagene faktisk :P

Skrevet

Hehe tjoh, nå kan jeg senke skuldrene litt ja.. Da har han litt lenger tid på seg før jeg trenger å bli småbekymret;)

Skrevet

min er 4 1/2 mnd og har ikke begynt å rulle noen veier for å si det sånn, hehe! :)

Skrevet

Gjennomsnittlig alder for _bevisst_ rulling fra mage til rygg er ca 6 mnd, og noen babyer lærer seg ikke å rulle denne veien i det hele tatt. De fleste vil også lære seg å rulle fra rygg til mage først, og det er også dette som regnes som et fremskritt rent motorisk sett, da det er fra mageleie den videre motoriske utviklingen skjer (såklart vil det kunne finnes unntak fra denne "regelen", men dette er som sagt det langt vanligste)

Men det er ikke uvanlig at babyene tipper over fra mage til rygg de første månedene likevel, dvs de ruller ikke bevisst- men mister rett og slett balansen, og velter derfor tilbake til ryggleie. Dette har jenta mi gjort daglig siden hun var 3-4 uker gammel (hun er nå 2,5 mnd), men det skyldes rett og slett bare dårlig balanse i mageleie, og ikke noe bevisst forsøk på rulling. Hun kan derimot rulle seg over på siden fra ryggleie, og klarer (nesten) å komme seg rundt på magen, men blir sittende fast med den ene armen.

Skrevet

Hehe, er nok bare velting på denna gutten da.

Skrevet

Min er fem og en halv måned og drev og rullet bevisst fra mage til rygg forrige uke, men nå har han glemt det igjen;) Samme som at han rullet fra rygg til mage tre ganger for noen uker siden og glemte det også. :)

Skrevet

lillegutt her på straks 4mnd ruller hvertfall bevist, du ser det på han at han lener seg mot siden å velter seg slikt at han kommer på rygg, dette påpekte også helsesøster. han ligger også på ryggen å slenger seg fra side til siden for å komme seg rundt igjen på magen, men det klarer han ikke. han kommer halveis før han detter ned igjen så lurer på når han klarer det.

Men som de andre sier er det nok ikke gjennomsnittlig før rundt 6mnd, men man klarer å se om de velter eller om det er bevist

Skrevet

Hodet er så tungt i forhold til resten av kroppen, så når de er bare noen uker gamle så er det bare tipping desverre :P

Min lille tulle på 7 mnd(født 12.mai), kan faktisk ikke rulle fra mage til rygg. Jeg prøver å vise henne, men hun blir illsint! Hun har kunnet rulle fra rygg til mage i 1,5 mnd, og hun kan åle, har så vidt begynt å krabbe, hun kan sitte, og hun kommer seg over på magen fra sittende, og hun kan reise seg opp selv når hun har noe å holde i. Når hun holder oss i hendene, kan hun gå bortover gulvet og hun vet hvor hun skal og hvordan hun skal styre kroppen.

Så akkurat det fra mage til rygg, har hun hoppet over gitt :P

Skrevet

Min begynte ikke å gjøre dette med noen særlig regelmessighet før hun passerte syv måneder. Sjekket med fysio - og det er visst også helt normalt.

Skrevet

Jenta mi veltet rundt fra hun var bare et par uker gammel. Vært hos fysioterapaut pga nakkeproblemer og trent veldig målbevisst for å få henne like sterk på begge sider av nakken og ryggen og sluttet derfor å velte rundt en gang mellom 2 og 3 måneder. Bra, sa fysioterapeuten:) Nå er hun 6 måneder og har trillet fra rygg til mage i nesten en måned, men andre veien klarer hun ikke. Hyler og venter på at vi skal komme og snu henne til ryggen når hun er lei av å ligge på magen.

Skrevet

Han begynte å rulle begge veier da han var fem mnd.

Han begynte også tidlig å "snu seg" fra mage til rygg men fysioterapeuten på helsestasjonen sa at det ikke var bevisst, men at han deiset over på ryggen når han var sliten av å ligge på magen mer som et uhell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...