Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Kjenner meg konstant så sliten og mangler søvn. Jeg er tilbake på jobben for noen mnd siden og barna går på barnehage. Allikevel kjenner jeg meg at jeg ikke srekker til alt. Har allerede redusert stilling til 70%. Har ikke overskudd til andre ting enn barna og jobben. Noen i samme situasjon som meg? Hva gjør dere da?
Barbarella og froskebarna Skrevet 10. desember 2010 #2 Skrevet 10. desember 2010 Hei! Vet akkurat hva du mener. Får aldri overskudd til andre ting, og kjærestetiden blir preget av at vi er slitne begge to. Synes det går i ett hele tiden! I tillegg driver vi og prøver å lage småsøsken, men jeg mister gang på gang, så det bidrar jo veldig til at alt blir ekstra slitsomt. Vet ikke helt hva man kan gjøre med det, jeg. Komme seg gjennom småbarnsperioden og håpe at det blir bedre? Håper jeg også kan redusere stillingen på jobb etter hvert. Ser at du har flere enn ett barn, det er jo enda mer slitsomt også... Har dere besteforeldre i nærheten som kan avlaste litt innimellom? Vi skal få avlastning i helgen, besteforeldrene bor ikke i samme by, men gutten vår skal til dem og overnatte lørdag til søndag, slik at vi får litt tid til å samle oss og sove ut. Kanskje noe sånt kan hjelpe?
Trollemor75 Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Føler akkurat det samme som deg. Jobber 100%, og gjør egentlig ikke noe annet enn å jobbe eller ta meg av gutten eller huset. Har null overskudd, og er alltid syk. I tillegg er jobben min ganske krevende, og vi slet veldig med mye sykdom i forbindelse med barnehagestart. Jeg kjenner at det tærer på, fysisk og mentalt. Kjærestetid har vi aldri, og søvn er aktiviteten vi prioriterer i sengen for tiden, hvis du forstår hva jeg mener (i det minste er vi rimelig samkjørt sånn sett). Jeg beundrer de som klarer tanken på å ha et barn til, for jeg føler meg helt udugelig med ett. Regner med at det går over, lurer bare på hvor mange år som gjenstår før jeg får overskudd og tid til meg selv.
Anettemor82 Skrevet 11. desember 2010 #4 Skrevet 11. desember 2010 signerer jeg også. Jobber 100% som kontaktlærer (første året jeg gjør det så alt er nytt) og har to små på 14 mnd og snart 3 år. Ikke overskudd til hverken husarbeid eller mannen. sovner som regel på sofaen i halv ni ni tiden hver kveld.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 11. desember 2010 #5 Skrevet 11. desember 2010 Godt at det ikke bare er meg som føler meg helt udugelig. Virker som alle småbarnsmødre rundt meg har så mye tid og overskudd til å gjøre det ene og det andre. De lager mat, baker 7 sorter til jul, rundvasker hver helg, driver med små hobbyprosjekter og gud vet hva! Jeg gjorde jo det store, og ble gravidt på nytt 6 mnd etter fødsel, så jeg venter nr 2 om ca. 18 dager (+/-). Jeg strever virkelig med å holde øynene oppe når jeg går hjemme med snuppa på 14 mnd. Huset ser ut som et dass og noen ganger føles det som at hodet kommer til å eksplodere. Jeg må virkelig bite tennene sammen for å ikke bli mentalt gal. Jeg jobbet et par mnd i høst (jobbet mer enn 100 % for å kunne avspasere mye i høst), jeg syns heldigvis at det var avslappende og mye mindre slitsom enn det var å gå hjemme med dattera mi dagen lang. Så det kommer kanskje an på type jobb hvor sliten man vil føle seg, og hvordan barna er. Jenta mi er mer energikrevende, enn 30 innsatte i fengsel. hehe Så jeg syns det var befriende og deilig å jobbe. Nå tenker jeg at jeg blir virkelig ikke å takle å ha to barn. Jeg blir helt ødelagt om jeg ikke får min rette dose søvn. Det lover jo godt for de neste månedene Heldigvis begynner lillesnuppa i barnehage over nyttår. Det hjelper nok godt på. Mannen bidrar like mye som meg, men akkurat nå jobber han fulltid, pluss at han bruker all fritid på oppussing av hus som vi skal flytte inn i før julaften... Vi har også besteforeldrene like i nærheten og de stiller opp OFTE. Likevel er jeg helt utslitt... jeg tenker på de som verken har mann eller familie i nærheten... hvordan klarer de det?? Jeg håper på bedre tider. Hvis det skal være så slitsomt å være mamma i alle år fremover, så holder jeg ikke ut Mulig jeg må bli superstriks på kosthold og trening for å få den energien jeg trenger, men det er jo enklere sagt enn gjort med et hode som er slitent at det ikke klarer å tenke ut en enkel middagsrett en gang Vi får da tro at dette går seg til etterhvert. Det er jo nå som de er så små at de trenger hjelp til det meste og vil ha oppmerksomhet og nærhet veldig ofte at det kanskje er mest slitsomt. Når barna har blitt store sitter jeg sikkert her med mine bitre tårer over at de ikke er små lengre :/
Barbarella og froskebarna Skrevet 12. desember 2010 #6 Skrevet 12. desember 2010 Lykke til med fødsel, vestlandsfanden! Vil bare komme med et tips i forhold til middagsplanlegging. Dette fungerer veldig bra for oss, og hjelper faktisk litt i hverdagen. Vi setter oss ned en dag i uka og lager en middagsliste for den kommende uka, og handler alt vi trenger for hele uka. Da slipper vi å tenke når vi kommer hjem fra jobb/barnehage, det er bare å lage den maten vi har planlagt, og ingrediensene er i hus. Selvfølgelig ender vi ofte med å måtte ta småturer i butikken fordi vi har glemt noe, men vi blir mer og mer rutinerte. Anbefaler dette varmt for å få en LITT lettere hverdag. Alle små ting hjelper. Dessuten blir det billigere og sunnere fordi vi ikke faller for fristelsen til å kjøpe lettvinte løsninger eller godteri hver gang vi er i butikken
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 12. desember 2010 #7 Skrevet 12. desember 2010 Ja, jeg vet ligger mye i planlegging, så det har jeg tenkt å bli bedre på Nå har det vært mye kaos i det siste, da hele familien har bodd hjemmefra i 2 mnd pga av jobben min, og vi pusser opp hus, pakker og styrer. Syns det er vanskelig å planlegge så mye da, men har en PLAN om starte middagsplanlegging fra og med nyttår:) Er jo nødt til det nå som snuppa er stor nok til å spise det samme som oss. Jeg hadde en liten periode før jeg ble gravid igjen hvor jeg planla middag og skrev detaljert handleliste. Det gikk jo kjempebra, det var liksom bare å komme igang Dessuten har jeg også det problemet med at når jeg er i butikken, så må jeg bare kjøpe en sjokolade også. hehe:) Takk for lykkeønskning. Ser ut som også har noe på gang med tanke på enden på nicket ditt "frøet" Langt på vei ?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2010 #8 Skrevet 13. desember 2010 Jeg må jo bare si jeg synes det er "godt" å se det er flere enn meg med lite overskudd;) Føler også at alle rundt meg får tid til alt. Husvask, klesvask, jobb, skikkelig m iddag hver dag, fritidsaktiviteter for 3-4 unger, være kjærester og i tillegg være sosial.. Uæææh! Vi jobber begge 100% skiftarbeid og har to barn i huset + at jeg er gravid nå (5+3). Jeg har begynt å bli litt kvalm, og den kommer ikke spes på morgenen, men når jeg minst venter det.. æsj... Jeg er så trøtt hele tia at jeg kan sovne sittende. Kleshaugen på vaskerommet vokser og hybelkaninene formerer seg som...ja ...kaniner;) Ser mørkt på å bli ferdig med alt til jul. Nå når jeg har en fridag så sitter jeg her på dataen og slapper av, for det er første fridag for meg selv på flere uker. Det jeg burde gjøre er å vaske klær, bake noe, støvsuge og vaske.. Men neida.. Jeg ORKER ikke!!!
Barbarella og froskebarna Skrevet 13. desember 2010 #9 Skrevet 13. desember 2010 Ja, det kan ta tid å komme i gang med planleggingsstrategier, men det er virkelig verdt det Har ikke kjøpt noen julegaver ennå, eller pyntet til advent. Kjempefint å se at det er mange andre som sliter! Det nicket må jeg bare endre, ser ut til at det frøet ikke ble noe av. Vi ville også ha to tette, men har mistet 3 siden vi begynte å prøve igjen. Dere er heldige som får to tette, selv om det blir enda mer slitsomt en stund. De kommer nok til å leke så bra sammen og dere får igjen for strevet når de blir litt eldre og underholder hverandre
Barbarella og froskebarna Skrevet 13. desember 2010 #10 Skrevet 13. desember 2010 Håper ingen misforstår meg når jeg sier "Kjempefint å se at det er mange andre som sliter!" Ser jo at det ikke høres så veldig sympatisk ut... Mente egentlig bare å si at det er godt å høre at det ikke er bare meg. Men unner jo ingen å være utslitt!!
lille frø, mor til to Skrevet 13. desember 2010 #11 Skrevet 13. desember 2010 Godt man ikke er alene om å kjenne trykket. Jeg jobber 100% som kontaktlærer, men må ta mye ekstra for de andre siden det er mange som er mye borte. I tillegg studerer jeg 50%. Må få avsluttet studiet som jeg begynte på før jeg ble gravid. Mannen min er mye i utlandet. Prøver å få trent en økt per dag. Rydde huset, bake, vaske, brette, strykke, leke og stelle med vesla, lufte bikkja, stelle katta osv. Føler virkelig jeg lever. Men jeg kunne ikke tenkt meg et annet liv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå