Gå til innhold

Amme frustrasjon!! hjelp!! noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

trenger sårt noen råd fra dere amme mødre og selvfølgelig alle andre som har noen gode råd og tips å komme med =) jeg er fortvilet! hadde under hele svangerskapet planlagt at jeg skulle fullamme, vet at dette ikke alltid går som det skal, men hadde også regnet med noen startvansker. men, problemet er den at minsten ikke fikk sutte på brystet før han var en uke gammel. fødselen var kjempe hard og traumatisk og endte opp med både tang og vakum om hverandre som førte til at vakumet glapp og minsten fikk et stort kjøttsår i hodet og havndet på intensiven og ble smertebehandlet der og fikk sonde ernæring. heldigvis gikk alt bra, og jeg har en frisk og fin liten gutt nå! :D

problemet er bare det at han ikke forstår å suge på brystet, han fikk smokk helt fra starten av, og sondemat, slik at når vi øvde på amming (og tro meg, de ti dagene vi var på sykehuset ble alt prøvd) forstod han ikke suge teknikken og ble bare sint og frustrert og hylgråt. men det går med brystskjold heldigvis =) men det som er nå er at han sovner ved puppen og jeg kan amme han en time uten at han er mett, jeg vet at jeg ikke har nok melk helt enda, men driver å jobber med saken og pumper meg for fullt!

det jeg lurer på er om han kan få i seg et helt måltid selv ved bruk av brystskjold, eller ødelegger det hele sugeteknikken og melkeproduksjoen? jeg vil så gjerne fullamme, men nå er det flaske koking og morsmelk erstatning for fullt.

håper på noen tips og råd! på forhånd tusen takk! =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj, litt av en fødsel du hadde. Så bra at han har det fint nå :)

På sykehuset klarte ikke gutten å ta puppen, ble illsint. Slet med å finne sugeteknikken og brystknoppen min er visst ikke så stor. Og jeg hadde ikke fått produksjonen i gang. Tok puppen med brystskjold, og bruker det fremdeles. Vi øver på avvenning nå. Han er 9 uker, og det ser bra ut. Har skjoldet i bakhånd, og vi bruker det mye enda. Han legger godt på seg :) Han fikk tidlig smokk og flaske. Han sovner endel på puppen, derfor blir det endel måltider, men han virker fornøyd :)

Mye tiss og bæsj i bleia, det var et godt tegn ;)

Håper dere finner ut av det :)

Skrevet

Hei

Må bare si at jeg føler med deg. Ammeproblemer er forferdelig! Jeg slet selv veldig med førstemann. Det var vanskelig å få ham på, jeg ammet ham leng om gangen, hadde nok mye feil teknikk og ble veldig sår. Jeg brukte ammeskjold ganske lenge. Min baby tømte ikke godt nok for hvert måltid, antakeligvis fordi det var tyngre å suge. Hvis det er tilfelle for deg er det viktig å pumpe for å tømme helt minst en gang i døgnet for å unngå brystbetennelse. Nå pumper du jo uansett, men det kan være noe å huske på senere kanskje.

Etter en lang tid og mange tårer prøvde jeg å legge ham til uten ammeskjold og det gikk for vår del veldig bra. Først gikk det på en side og senere på den andre. Det hjalp sikkert at han var blitt større(kanskje rundt tre mnd - husker ikke helt da det er 6år siden), men ifht sugeteknikk gikk det da bra.

Håper det bedrer seg for dere!

Forskjell fra deg er at han ikke brukte smokk eller fikk flaske.

Skrevet

Jeg brukte ammeskjold litt i begynnelsen for jeg var så gruelig sår på det ene brystet. Men snuppa ble ikke mett. Melkeproduksjonen gikk også ned på det ene brystet så jeg tror(og bare tror) at barnet ikke får tømt brystet ordentlig med ammeskjold. Mange barn blir jo sugeforvirra hvis de får smokk og flaske for tidlig. Jeg vet ikke om dette er tilfellet, men det er jo ingen stor krise om du ikke får ammet. Selv om det kanskje føles som et nederlag. Hvis du gjerne vil at han skal få mm så kan du jo pumpe det du har og gi på flaske til han evt blandet med mme slik at det blir nok.

Eneste rådet jeg har dessverre. Annet enn å fortsette å prøve uten skjold. Det er bare sånn at noen barn ikke klarer å suge på brystet. Det har jeg sett flere ganger.

Lyke til!

Skrevet

Det var litt av en fødsel! Så bra det går bra med ungen nå:D Når det gjelder ammeproblemer, vil jeg påstå at jeg har litt erfaring her. Barn er veldig forskjellige, men jeg kan iallfall dele min erfaring på området:)

Gutten min tok ikke brystet skikkelig, så jeg måtte pumpe og gi på flaske de første tre ukene. Etterhvert klarte han å ta brystet med ammeskjold, og denne uken har vi sluttet helt med dette også, slik at nå tar han brystet skikkelig!:D Han er nå 3 måneder ganske nøyaktig.

Når han tok med skjold tømte han brystet helt, hadde aldri noe problemer med dette, men tror at han bruker litt kortere tid nå når han tar uten. Dette er nok noe som varierer fra dag til dag. Det eneste jeg kan si er at de blir flinkere å ta brystet etter hvert som de vokser! De to første dagene ammet jeg han, men han slapp hele tiden, og fikk aldri ordentlig tak. Når han endelig tok, kunne han bruke halvannen time på et måltid. I tillegg tok han ikke skikkelig, slik at jeg ble Veldig sår. Nå tar det 15 minutt;)

Så ikke gi opp, pump og gi på flaske dersom du føler deg tryggere med det de første ukene, og prøv å legge barnet til innimellom. Til slutt går det kanskje!

Skrevet

Jeg har ingen råd for amming med eller uten skjold, pumping, erstatning el, men jeg vil bare si at ikke slit deg ut! Det aller viktigste er at babyen blir mett, om det er med kun morsmelk, kun morsmelkerstatning eller en kombinasjon er egentlig helt uvesentlig. Det nest viktigste er at du ikke blir utslitt. Jeg har hatt venninner som har slitt seg ut med ammeforsøk, pumping, erstatning og vasking av utstyr. Når de var ferdig med en runde, var det så vidt de kunne slappe av og evt kose seg med babyen før det var i gang igjen på en ny runde. Hvis du også holder på sånn, så vil du bli utslitt og det er ikke bra for verken deg eller babyen.

Samtidig så vil jeg også si at jeg vet om en som begynte med fullpumping og når babyen var ca 3mnd ammet hun uten skjold og fullammet babyen til den var ca6mnd. Hun hadde aldri noe problem med produksjonen, men klarte hele tiden å være rolig i forhold til produksjon, om babyen fikk nok og i det hele tatt det at hun måtte pumpe og gi flaske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...