Gå til innhold

Ut å fly som nybakt flaskemamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

http://www.avinor.no/avinor/bagasjeoginnsjekking/70_Reise+med+barn

Det står ingenting om termos der, men jeg antar det går bra dersom du sier det er til MME-pulver. Da må du jo bruke kokt vann og kan ikke få tevann på en kafe feks. Men for enkelhets skyld ville jeg tatt med ferdigblandet MME og bedt om kokende vann på restaurant eller ombord i flyet. Ta med et litermål til å varme flaska i (jeg brukte en beholder som fulgte med stavmikseren vår, den var litt smalere enn et litermål). Da slipper du jo drasse på en kilo termos også.

Du kan sikkert få lov å ha med en eller annen form for flaskevarmer gjennom sikkerhetskontrollen, men jeg ville likevel satser på enkle løsninger. Det er som regel mindre som feiler og færre ting en vrang kontrollør kan ødelegge. At du har lov å ha med MME/barnemat er det ingen som helst tvil om, men de kan jo begynne å henge seg opp i mystiske flaskevarmere, termoser og lignende.

Husk å ha med mer enn nok MME, selvfølgelig avhengig av hvor og hvor langt du skal reise. Plutselig er flyet 3 timer forsinka og du er tom for mat. Det er ikke sikkert flyplassen har riktig type MME til salgs inne ved gaten. Ta med en plastboks med MME-pulver (og en doseringsskje, kutt av håndtaket så får du plass, og husk doseringstabellen....) og ekstra flaskesmokker - du får alltids tak i kokt vann om du strever litt, og flasker kan du i verste fall også vaske med såpe og vann på do - men greit å ha en ren smokk å sette på.

Heisann!

Dette går så fint så! Du har lov til å ha med ALT du trenger for å tilberede et måltid til babyen. Varmt vann på termos, kaldt kokt vann på flaske, flaske varmer osv. Så bare gjør som du pleier å gjøre når du har med mme ut av huset. Pass bare på å ha alt synlig gjennom sikkerhetskontrollen. Og du kan bli spurt om å smake på det flytende.

Skal du reise alene så kan det føles litt vannskelig å måtte holde på med varmt vann med babyen på fanget i de trange flysetene. Da kan ferdigblandet være et alternativ. En enkel måte å gjøre det på er da å skaffe seg en mattermos (det er en termos som er like brei hele veien, altså ikke smalner inn på toppen). Denne fyller du halvfull med kokende vann. Da kan du putte hele flasken oppi termosen og sette på korken for å varme opp og slipper å være redd for velting :-)

Og husk å alltid ta med et par måltider mer enn du tror du tror du trenger.

God tur! :-)

Jeg har fløyet masse, og gjør som Blomstre sier, tar med kokt varmt vann på termos og ei flaske med kaldt vann i tillegg. Og urinprøveglass med ferdig oppmålt pulver. Da går det lett og fort å blande! Tar med en halv liter varmt og en halv liter kaldt vann, og det er ikke noe problem! Bare si ifra at det er til babymat, så går det så greit så:)

Jeg prøvde en gang å ta med ferdigblandet og skulle få det varmet opp. Men det var mye vanskeligere synes jeg. Mellomlanda i København den gangen, og ingen cafeer der ville/kunne hjelpe meg, og mikroen de hadde på et babyrom fungerte ikke. Så da var jeg litt stressa og angra på at jeg ikke bare hadde hatt med meg en termos med varmt vann! måtte gi ham romtemperert som førte til at han gulpa masse resten av turen, festlig.. :)

Ikke noe problem å fly som flaskemamma altså, bare ha med alt du trenger, det er lov! Har vært på MANGE ulike flyplasser med vann og pulver, og aldri vært noe problem! Én gang ville de lukte på vannet, det var alt.

Takk for mange gode råd! Har nå prøvd meg fram noen dager,til og med på kafe - og funnet ut at å kjøle nykokt vann litt ned - til ca 50 grader - før jeg tar det på termos er ganske så lurt. Da er det omtrent drikkeklart med en gang! Kjøpt temperaturmåler på Clas Ohlson som er genial å bruke. Nå er min neste bekymring plassmangel i stelleveska på flyreisa ;)

Hehe, ja, alltid problemer med plassen. Men jeg tar med absolutt minst mulig. Ytterklærne til babyen sender jeg i vei sammen med vogna (oppi prampacken). På en tur med et flyskifte tar jeg med: To bleier, et par små poser til å ha bæsjebleier i , en liten tynn pakke med våtservietter, et sånn engangsunderlag til å skifte bleier på, tre flasker, en liten termos varmt vann (halv liter) og ei halvliterflaske med kaldt vann. Pass, billetter og pengeboka mi:) Så har jeg på meg ei ytterjakke, som jeg kan legge babyen på på en benk når vi venter på flyplassene. Da blir det plass! :) En lue til babyen har jeg med forresten, greit om man skal ta sånn buss bort til flyet og det er iskaldt uti. Og babybjørn har jeg, men den har jeg jo på meg utenom stelleveska. Leker og sånt har jeg ikke med, ofte får man noe på flyet, eller så må ha han leke med lua si eller fingrene mine:D

Husk at temperaturen i termosen synker, spesielt når man har brukt litt av det, slik at termosen inneholder luft i tillegg! Ville ha hatt det litt varmere enn 50 grader, og heller laga den første flaske litt tidlig, og avkjøle den litt. Men kommer jo an på hvor lang reisa er selvfølgelig.

Skal du reise sammen med noen, eller alene? Det eneste jeg fortsatt er stressa over når jeg reiser er all bagasjen, og å få pakka vogna i prampacken. På Værnes har de et babysete ved spesialbagasjeleveringa, så der er det ikke noe problem! Men ellers må jeg be noen holde babyen mens jeg pakker..

En siste ting! Man får av og til lov til å ta med vogna helt bort til flyet, men det anbafaler jeg ikke. I sikkerhetskontrollen blir det mye mer styr da, måtte bygge vogna helt fra hverandre sist, for at de skulle gjennomlyse alle delene. Og når jeg skulle pakke vogna ved flyet var det veldig bråkete av flymotoren og kuling og sludd, og jeg sto der med babyen og måtte pakke. Var temmelig stressa, fikk heldigvis hjelp, men synes det er veldig greit å bare få fra seg vogna med en gang, og heller ha bare stelleveska og babyen å forholde meg til:) Hvis dere er to stykker som reiser er jo alt mye lettere da!

Lykke til:)

Annonse

Jeg har forresten med melkepulver og gulpeklut også:) Alltid pulver til noen flasker mer enn jeg trenger, om det skulle bli veldige forsinkelser. I en sånn "krisesituasjon" får man jo vasket en flaske og få tak i vann et sted. Men pulver må man jo ha:)

Takk for deling av erfaringer! Det blir kun meg og gutt under selve flyreise på 40 minutter, men har hjelp begge plasser heldigvis! Må nok ha både ytterklær til baby og et lite pledd med inn på fly da vi ved ankomst må ut av fly og gå noen hundre meter for å komme til ankomsthall. Ellers var tips om pose til skitne pleier veldig bra, hadde ikke tenkt på det.. Og en egen flaske til kaldt vann blir det, i tilfelle det skulle nå bli kaldt av en eller annen grunn det i termosen. Og mange doser pulver.

Driver nå intens smokketrening for å ha til trøst, da puppen er både-og, noen ganger trøst, men også mye frustrasjon. :)

Men sånne tynne pakker med våtservietter har jeg ikke sett noen plass, kun disse enorme pakkene.. Hvilke butikker kan ha det?

Igjen, takk for svar - begynner nå å nærme meg psykisk klar for dette!!! :D

Hei

Jeg syntes det enkleste var å kjøpe ferdig mme (type nan1 etc) på boks og helle den over i flaske når baby skulle ha mat og deretter varme flasken på cafe på flyplassen eller i vannbad (fikk bolle med varmt vann etc). Jeg hadde aldri med termos, pulver etc. Dette fungerte veldig godt for oss, da jeg egentlig ammet, men fikk ikke det til på tur, så på flyplass, cafe etc ble det ferdig mme på boks. De er jo litt dyrere enn pulver, men er jo ikke ute på vift så ofte at det blir noe stor kostnadsforskjell.

Jeg har kjøpt sånne små pakke på apotek, men husker ikke hvilket, og heller ikke navnet på serviettene. Pakkene er orange iallefall. Ellers så har jeg kjøpt i utlandet, men det hjelper jo ikke deg så mye:) Går jo an å bare ta ut noen våtservietter i en pose også da, eller ta en halvprukt pakning, så den ikke er så full og tung:)

Når det bare er én flytur så er det jo kjempelurt som du har tenkt å ha lunket vann på termos. De gangene det har blitt ganske kaldt hos meg er på lengre reiser med mange timer ventetid ved mellomlanding.

God tur! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...