Grateful mom Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Har ei på 4,5 mnd som enda ikke klarer å finne ut av dette med soving... er så utrolig lei nå at jeg holder på å bli gal... Kjenner selv at jeg tar på meg en maske for å holde ut dette, det er eneste utvei for å karre meg gjennom dagene med mann og en 2-åring å ta vare på i tillegg. Hun har siden hun var ca 4 uker gammel våkner ca annenhver time om natten. Sover også dårlig på dagen, ofte bare en halvtime om gangen.. har endelig begynt å finne ut av det på dagen, da er det strenge rutiner og å gå etter klokka som gjelder. Hvis ikke er det sutring dagen lang. Det orker jeg ikke høre på, så da går jeg og bærer på henne, og skjemmer henne enda mer bort... ond sirkel... Hun hadde mye vondt i magen de første 3 mnd, så det begynte allerede da med bæringen.. Når jeg legger henne om kvelden, sånn i 7 tiden - for da er hun bare såååå sur og trøtt, tar det ca en halvtime før hun våkner igjen. Da ammer jeg henne litt igjen, slik at hun kan fortsette å sove. Er jeg heldig da sover hun i hele 2 t., men ofte våkner hun før det. Dette holder på fram til jeg legger meg. Vi sover sammen om natten, på eget rom. Har forsøkt flere ganger å sove på eget rom, eller legge henne i egen seng, men hun våkner like ofte uansett, kanskje enda oftere og jeg våkner enda mer om jeg må stå opp og amme henne og holde meg våken. Som om jeg fikk nok søvn fra før.. Hun trenger ofte bare nærheten har jeg følelsen av. Ligger mye og trykker, så det er vel noe luft på gang også tenker jeg. Er egentlig generelt sutrete på dagen også.. er bare så lei nå, gleder meg sånn til hun blir større og dette (forhåpentligvis) blir bedre! Det går jo utover stemningen i hele familien! Er det noen som kan oppmuntre meg litt med at det blir bedre...?
Grateful mom Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #2 Skrevet 10. desember 2010 Og inatt har hun nesten ikke sovet noenting... bare trykker og styrer... Kunne returnert henne på dagen hvis det var mulig!!! Er så møkka lei at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre...
Noregsgard Skrevet 10. desember 2010 #3 Skrevet 10. desember 2010 Jeg vet veldig godt hvordan du har det og hvor frustrerende det kan være. Min gutt er blitt 3,5 mnd og har heller ikke funnet ut av søvnen enda. Vet ikke hvor lei jeg vil være om en mnd, men kjenner at jeg klikker snart selv. Han starter for det meste dagen kl halv 5, men for noen dager siden våknet han kl 4 og var lys våken. Trodde det ikke kunne bli værre, men da tok jeg feil. Etter det var det kl 3! Men da fikk jeg avlastning på dagen for da klarte jeg ikke mer. Nå er han tilbake på det med å stå opp kl halv 5. Han legger seg også kl 7-8 om kvelden for da blir han sur og trøtt. Nytter ikke å holde han våken. Da sover han faktisk noen timer, til ca halv 12. Så er det hver andre time til kl halv 5-5. Håper virkelig dette går over snart jeg også.
minlilleHelene Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Jeg har desverre ikke opplevd det samme så kan ikke si vi er i samme båt . Men snuppa her våknet mye på natten når hun sov på samme rom som meg . Når vi flyttet henne var det merkbar forskjell med en gang.. Hvis dere ikke kan flytte henne ut av rommet så prøv å sov i et annet rom du en natt kanskje det hjelper. Har hørt noe om at lavendel skal hjelpe litt på søvnen men har aldri prøvd og hatt lavendellukt på soverommet selv . Kanskje værdt et forsøk. Stå på , det gir seg en dag , forstår deg veldig godt ... Men dette klarer du
LilleBanan blir storebror Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Huff så slitsomt! Skjønner at dere sover på samme rom når du ammer så mye.... Men har du vurdert flaske med MME? Bare på kvelden altså. Am am am, for all del. Nå er det sånn at MME metter mer og lenger enn mm. Jeg både ammer og gir MME (studerer) og jeg merker STOR forskjell på nettene. Jeg nevnte dette på HS sist og det er vanlig at de sover lenger på MME da det tar mye lengre tid å fordøye. MM er tynnere på kvelden og natten... Jeg hadde værtfall gitt det et forsøk nå som du er så utslitt! Amming er vel det beste men ikke for enhver pris, spør du meg (og er jo kun snakk om å bytte ut ett måltid på kvelden) Håper du finner ut av det
LilleBanan blir storebror Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 PS vært hos manuellterapeut? Det er gratis for babyer! Det kan jo være det hjelper
Grateful mom Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2010 Tusen takk for oppmuntringer... har en skikkelig dårlig dag i dag.. Når det gjelder å legge henne på eget rom så har vi forsøkt det, og hun våkner dessverre likevel... så da har jeg rett og slett kapitulert og lagt meg med henne, for hvis jeg i tillegg må stå opp når jeg skal amme (siden hun spiser ca annenhver time, og trenger kosen konstant) så våkner jeg enda mer og blir bare enda trøttere... Men jeg kan jo kanskje forsøke det igjen snart og se om hun kanskje vil trykke mindre.. mest sannsynlig suger jo hun titt og ofte om natten og kanskje får mye luft pga det.. Er bare så svart i sinnet i dag at alt føles kjipt... Jeg trodde det var ille sist gang, når jeg måtte amme opptil 4-5 ganger når hun var 6 mnd (for da sov hun på eget rom så jeg måtte stå opp), men dette er virkelig 100 ganger verre! Det med lavendel har jeg også hørt, og hun har faktisk fått en lavendelbamse i gave, så kanskje jeg skal bruke den mer "aktivt" nå..
Grateful mom Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 10. desember 2010 Dessverre tar ikke snuppa verken flaske eller smokk.. vi har forsøkt mange ganger med både mm og mme, men hun skjønner ikke konseptet. Bare tygger både på smokken og flaskesmokken. Har tenkt på manuellterapeut men vil isåfall til en som har erfaring eller spesialisering på babyer, og det er langt herfra. Vurderer kiropraktor evt da... vil liksom ikke la noe være uprøvd når det er så kjipt som nå..
irisse Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 Uff, vet akkurat hvordan du har det. Grusomt når barnet ikke sover. Har en gutt på 6mnd som har sovet dårlig fra dag 2. Rundt 4-5mnd slet han med mye luft, våknet hele tiden. Når jeg tok han opp og han fikk rape, roet han seg og sovnet igjen. Men våknet hyppig og hadde alltid en rap. Så begynte han å prompe mye også. Både dag og natt. For en god uke siden var jeg til akupunktur med han og der fikk jeg også beskjed om å kutte helt ut alle melkeprodukter og gluten (jeg ammer) og gi han grøt uten melkeproteiner. Må teste det ut i 2-3 uker. Håper nesten han har melkeallergi, sånn at vi finner ut av dette. Han har grenet og skreket så mye at det er hjerteskjærende. Føler han er bedre nå etter halvannen uke. Mye mindre luft, fiser nesten ikke og gulper/spyr nesten aldri. Sover litt bedre også, men litt vanskelig å vite akkurat nå, for han er forkjølt og tenner på gang, så har hatt 4 søvnløse netter nå. Så du kan jo prøve å holde deg borte fra melk og gluten i et par uker?? Ganske kjedelig og stress, men jeg gjør hva som helst for å få gutten min til å sove bedre:) Stå på
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 10. desember 2010 #10 Skrevet 10. desember 2010 har sendt deg melding på innboksen!
Grateful mom Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #11 Skrevet 10. desember 2010 Her er det også som regel alltid en rap på gang. Mye gulping også, men har tenkt at det kan være fordi jeg går og bærer henne hele tiden, og noen ganger holder jeg rundt henne ved mellomgulvet med en arm og da kan det bli litt press her som "hjelper" til tenker jeg da... Jeg spiser ikke gluten, men en del melkeprodukter. Er utrolig kjedelig å ikke spise melkeprodukter, men kanskje jeg skal forsøke det igjen. Kuttet ut en liten uke når hun var ca 6 uker, bare for å se om det hadde effekt. Da følte jeg ikke det, men man vet jo ikke. Kanskje det var for kort tid. Noe er det ihvertfall som plager henne. Hun er ihvertfall ikke en harmonisk baby - uansett hvor søt og snill og alt det der andre mener hun er... monsteret.. Takk for tips!!
Canari Skrevet 10. desember 2010 #12 Skrevet 10. desember 2010 Tror dette er mere vanlig enn man tror, førstejenta var vel nærmere 3 år før hun kunne sove de fleste nettene uten styr. Men, det går jo over. Jeg synes det går greiere denne gangen, da jeg jo VET det blir bedre. Og denne karen kan faktisk sove en økt på natta på 8 timer iblandt (7/8-3/4), men som regel smokk ofte!! Men jeg er oftest så vant til at hn våkner tidlig, så da våkner jeg uansett om han sover lengre... Og han sover maks halvtimer im dagen, bortsett fra når vi triller tur 1,5-2 timer. Det går nok lettere om man innser at det er slik permisjonstiden vil være, og at det ikke blir tid til hobbyer/"ferie", huslige sysler. Man trenger ikke være lei seg, men jeg kjenner det igjen fra første runde, da man ikke hadde noe å sammenligne med. Er du så trøtt at du blir "farlig", snakk med legen om sovetabletter, og så MÅ far ta mere av nattevåket, for at dere skal holde ut. Også av den grunn, at dette sliter en ut, tar far ganske mye av permisjonen her.
overrumplet Skrevet 10. desember 2010 #13 Skrevet 10. desember 2010 Må bare slutte meg til canari her. Vi har hatt to sånne barn som du beskriver (kanskje enda verre...) - og de er bare sånn! De er undersøkt opp og ned, men feiler ingenting. Første gang holdt jeg på å klikke, men denne gangen (lillebror er 10 mnd) er jeg mye roligere, for jeg vet at det går over (storesøsteren sov bra fra hun var 1,5-2 år). Man blir selvsagt utrolig sliten, men jeg har altså vent meg til det. Sover utrolig lite, men det går på et vis fint. Her ser det ikke ut til at lillebror vil sove ordentlig før vi slutter helt å amme på natt (han får nå om morgenen, for at vi skal slippe å stå opp, men da vil han ha resten av natten også, og hyler i timesvis hvis han ikke får). Han er en skikkelig puppegutt! Så i jula blir det avvenning her. Prøv manuellterapeut eller kiropraktor, men ikke ha for store forventninger, det hjelper noen, men ikke alle (det har aldri hjulpet hos oss).
Makkapakka Skrevet 10. desember 2010 #14 Skrevet 10. desember 2010 All sympati fra meg. Ingen tips her dessverre, sliter med mye av det samme men ikke så ekstremt som hos dere. Vår 5 mnd gamle jente spiser 2-3 ganger om natta fortsatt (og får grøt 2 ganger om dagen). Men du har jo et større barn, så da VET du innerst inne at det vil bli bedre.... ikke lett å huske nå kanskje?
Rose69 Skrevet 10. desember 2010 #15 Skrevet 10. desember 2010 Velkommen til klubben! Har baby på 5 mnd.Er i samme båt, og for å sove om dagen må han trilles.Hvis ikke våkner han etter 30 min. Natten har vært hittil som din, urolig etter leggetid (ca 19), 2-3 oppvåkningen de 2 første timene.Så sover han 2-3 timer.Sånn hele natta.I førsten var d enda værre/oftere.Og d enkleste var å slenge ut puppen.Så sovnet han der.Snakk om å gjøre seg selv en bjørnetjeneste! Nå er han 5 mnd og ser en antydning til bedring da han får grøt eller grønnsaksmos på ettermiddagen/kvelden. J har også hørt om tips å gi en flaske MME (i senga,drikke i halvsøvne) når vi legger oss for kvelden (ca kl 22) At de sover lenger på det.Skal prøve det ikveld. Et annet tips er å få babyen til å spise mer på dagtid samtidig nektes mat så ofte om natta.Max 2 ganger. J driver og prøver ut dette nå. Og må bæres i søvn...hver kveld.Au au au...vond rygg...så pappa hjelper til litt her (selv om det ikke var så populært i starten,men gikk bedre etterhvert) Min tar ikke smokk, noe jeg skulle ønske!Har fått tips om en smokk som heter Trøst, Vitus apotek skal ha den.Jeg skal teste den ut.Alt skal prøves! Masse lykke til!D er ikke lett!Men det går bedre etterhvert! *gjesp*
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 10. desember 2010 #16 Skrevet 10. desember 2010 Så du nevnte noe om kiropraktor oppi her Vår lå og trykte og var halvvåken hele natta virket det som. Sov ikke lenge i slengen og skreik MYE om kveldene.. Tok henne til en kiropraktor som har babyer som spesialfelt.. og etter 3 behandlinger var hun ei helt ny jente. Fra å våkne hele natta og at jeg ikke fikk sove pga at jeg lå å hørte på trykking og "sutring", sover hun nå fra kl 22-23 og nesten på sekundet 6,5 timer før hun våkner for mat. Ammer henne stille i mørket på stua og legger henne igjen.. da sover hun i 3 timer til.. så ammer jeg igjen og så slumrer vi en times tid før vi står opp.. Jeg prøvde en stund å amme på senga, men da virket det som hun ofte sovna med puppen og våkna etter 1 time igjen fordi hun fort ble sulten. Så dette har jeg slutta med. har også sprinkelsenga kant i kant med vår seng.. så om hun begynner å småknirke er det bare å legge bort en hånd eller putte inn tutten, så sovner hun til igjen.. Masse lykke til! Lite søvn går på helsa og humøret løs.. det vet jeg.. Klem
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 10. desember 2010 #17 Skrevet 10. desember 2010 Så du nevnte noe om kiropraktor oppi her Vår lå og trykte og var halvvåken hele natta virket det som. Sov ikke lenge i slengen og skreik MYE om kveldene.. Tok henne til en kiropraktor som har babyer som spesialfelt.. og etter 3 behandlinger var hun ei helt ny jente. Fra å våkne hele natta og at jeg ikke fikk sove pga at jeg lå å hørte på trykking og "sutring", sover hun nå fra kl 22-23 og nesten på sekundet 6,5 timer før hun våkner for mat. Ammer henne stille i mørket på stua og legger henne igjen.. da sover hun i 3 timer til.. så ammer jeg igjen og så slumrer vi en times tid før vi står opp.. Jeg prøvde en stund å amme på senga, men da virket det som hun ofte sovna med puppen og våkna etter 1 time igjen fordi hun fort ble sulten. Så dette har jeg slutta med. har også sprinkelsenga kant i kant med vår seng.. så om hun begynner å småknirke er det bare å legge bort en hånd eller putte inn tutten, så sovner hun til igjen.. Masse lykke til! Lite søvn går på helsa og humøret løs.. det vet jeg.. Klem
Grateful mom Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #18 Skrevet 10. desember 2010 Blir sprø altså.. Hvordan kan det ha seg at ungen, som ikke takler å være våken mer enn maks 2 - 2,5 timer på dagtid før hun begynner å gjespe og sutre, plutselig syns det er helt fint å være våken i 3,5 t uten et bitte lite gjesp en gang på kvelden!! Fikk mat, så hun hentet seg vel inn der... forbaska unge asså.. ER DET SÅ J.... VANSKELIG!?!? Har bestilt time til kiro nå, så få vi se. Gleder meg til hun blir noen mnd eldre, da blir det avvenning!! Hvis ikke blir mor seriøst lagt inn på galehus..
Ebbalille Skrevet 10. desember 2010 #19 Skrevet 10. desember 2010 Jeg har det AKKURAT slik du beskriver i hovedinnlegget ditt! Merkelig å lese, det er helt likt. Gutten min er straks 7 måneder nå, og jeg er totalt utslitt. I dag tok vi han til kiropraktor og det viser seg at han har låsninger i både nakke, bekken og ryggvirvel. Fikk behandling i dag og vi skal tilbake neste uke. Håper virkelig dette kan hjelpe! Er hvertfall lurt av deg å bestille time. Jenta mi som nå er 3 år var nemlig akkurat sånn hun og, men det gjorde jeg aldri noe med... Må ikke bli sinna på jenta di da, tenk om det er noe som plager henne stakkar, men jeg vet hvor slitsomt det er altså!!
Grateful mom Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #20 Skrevet 10. desember 2010 ÅÅååååååå, jeg blir så lei meg og grønn av dårlig samvittighet for jeg tenker så mye stygge tanker som ikke egner seg på trykk.. Aner ikke hvordan jeg skal klare å holde ut dette. Jeg tar ALT alene - med minsta.
Grateful mom Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #21 Skrevet 10. desember 2010 Og dere som sliter med det samme.. hva gjør dere for å holde ut...? Jeg har syns det har vært ganske greit fram til nå.... Hatt greit med energi og humøret har jeg klart å holde oppe til tross for iherdig (men ubevisst) motarbeiding av mannen, men nå kjenner jeg at jeg holder på å bikke over.. mulig jeg bare har noen dårlige dager men.. hva må man fokusere på liksom, for at det skal bli akseptabelt?!? Jeg tenker selvfølgelig på at det kommer til å gå over en eller annen gang, men det er så tungt allikevel. Må liksom sette meg delmål, med ting jeg gleder meg til. Neste nå er kiro om en uke, og når vi begynner med litt mer fast føde. I tillegg "later" jeg som om jeg er ved godt mot og i godt humør, det hjelper det også - på en måte... hjelper ikke å gå rundt sur hele dagen da. Men noen ganger er det litt kjipt bare..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå