<3 Vila & Lille <3 Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Jeg studerer og har mye praksis. I den forbindelse får jeg noen ganger problemer med å levere datteren vår i barnehagen fordi jeg går nattevakt eller starter tidlig på morgenen. Samboeren min er tømrer. I hans forrige jobb var de veldig fleksible på arbeidstiden i forbindelse med levering/henting av i barnehagen. I hans nåværende jobb er de veldig vanskelige, og vil ikke la ham jobbe 7.30-15.30 i stedet for 7-15 noen dager i uken, slik at han får levert datteren vår i barnehagen. Så det jeg lurer på er om det fins noen rettigheter i forhold til nettopp dette?
Gjest Supperådet Skrevet 9. desember 2010 #3 Skrevet 9. desember 2010 Dersom arbeidstiden iht. kontrakten er 07.00-15.00 tror jeg ikke han har rett på tilpassing i forhold til banrehagens åpningstider. Men mange arb.givere greier jo tilpasse.
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 9. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 9. desember 2010 Har funnet ut av det selv nå. I følge Arbeidsmiljøloven § 10-2 tredje ledd har "arbeidstaker rett til fleksibel arbeidstid dersom dette kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten".
3småtroll♥ Skrevet 9. desember 2010 #5 Skrevet 9. desember 2010 Det er faktisk slik at når man har barn under 3 år så har man krav på tilrettelegging på jobb så lenge det ikke fører til vesentlig ulempe for arbeidsgiver ja. ...så en på 4-5 år kan jo gå til barnehagen selv:) ?!?
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 9. desember 2010 Forfatter #6 Skrevet 9. desember 2010 Står ingenting i loven om at det gjelder barn under 3 år (eller barn i det hele tatt). Det står bare rett og slett at alle arbeidstakere har rett til fleksibel arbeidstid så lenge det ikke medfører vesentlig ulempe for virksomheten. I vårt tilfelle medfører det så absolutt ingen vesentlig ulempe for bedriften om min samboers arbeidstid forskyves med en halvtime, så det ser ut til at vi har en god sak. Og dersom arbeidsgiver fortsatt ikke er enig, så kan saken bringes til tvisteløsningsnemnda. Egentlig ganske interessant å lese lovverk og bli oppmerksom på hvilke rettigheter man faktisk har. Det syndes nok mye i forhold til oppfølging av rettigheter rundt omkring, og det har nok mye med å gjøre at folk ikke har anelse om hva de har rett til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå