unge2011*har født* Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 jeg har begynt å tenke på hvordan jeg skal re senga eller vogga som jeg skal bruke. Har en gammel madrass som er luftet. Har tatt ett laken rundt det. en sauefell over, så tisselaken og et vanlig laken på toppen... Er dette i meste laget?? Ble myk og god med sauefellen. Men er det anbefalt å ha i senga, og er det dumt at det er for mykt?? er førstegangs og trenger litt tips og råd ) Også ang dyne.. har en vogndyne som er passe i vogga men syns den er så liten og tynn... har også en 80X100 dyne men denne dekker hele vogga og vel så det.. hva bør jeg bruke?? Vogndyna og ullteppe kanskje?? Eller går det an å brette den store dyna dobbelt?
SaraLilla<3 jan11*Fødeklar* Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 Hmmm, min erfaring er at det ikke er vits i å re noen seng før man vet hva slags baby man får...! Lillegutt nekta å sove noe annet sted enn ved siden av meg til han var 6-7 mnd, så senga sto tom...Han lå ved siden av meg i senga vår, rett på et lammeskinn. Syns 80 x100 dyna var allt for stor for baby, så brukte ulleteppe i begynnelsen, senere den i en str mindre, tror det er 80 x 60 el noe...
magica fra tryll Skrevet 9. desember 2010 #3 Skrevet 9. desember 2010 Er vel ihvertfall greit å legge baby rett på lammeskinnet:) Så ville jeg vel brukt den lille dyna i vugge,-bruker den i str 80x100 i sprinkelsenga. Jeg bruker et strikka teppe i alpakkaull rundt babyen, under dyna. Godt og varmt...(men da er det kaldt på soverommet altså) Greit å passe på at det ikke blir for varmt også..
Ugla er mamma! Skrevet 9. desember 2010 #4 Skrevet 9. desember 2010 Jeg ville ikke hatt lammeskinn i senga, ville ikke sovet på det selv..Og vet ikke helt om det er anbefalt. Ang madrass, så anbefales det å kjøpe ny madrass..man finner masse på dette om man googler. Astma og allergi forbundet anbefaler nye madrasser til barn, og det har også vært nevnt som forebyggende mot krybbedød. Jeg har valgt å¨bruke tisselake, og vanlig laken over. Tror dette er mer enn nok
Sannali Skrevet 9. desember 2010 #5 Skrevet 9. desember 2010 Har aldri hørt at lammeskinn ikke er anbefalt i senga... Det er utrolig godt for å holde jevn temperatur under babyen og de aller fleste jeg kjenner bruker dette. Min første lå på ny madrass med stretchlaken og lammeskinn, med minste babydyna over seg. Brukte ikke pute før ved ca 1 års alder. Har bedside crib så hun sov sånn ca 50/50 i egen og vår seng alt etter om jeg sovna mens jeg amma. Babyen som nå kommer får samme madrass og rer opp likt til det motsatte er bevist:)
trollmamma Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Å ligge på lammeskinn er absolutt å anbefale. Men da har en det på topp, evt en gulpeklut/putevar under hodet. Det holder med madrass, laken også lameskinn. Viss du vil/må ha tisselaken, så ville jeg hatt det mellom madrassen og lammeskinnet, og ikke over lammeskinnet og under laken. Har du prøvd å ligge på et tisselaken? Det er helt forferdelig klamt og ekkelt. Skjønner ikke at folk vil legge sine nyfødte på det. Også bruker du den lille dyna. Ha evt på ett ullteppe om det er kaldt i rommet.
Isabella12 Skrevet 10. desember 2010 #7 Skrevet 10. desember 2010 Korthåret lammeskinn funkethelt greit, men kjøp absolutt ny madrass til hvert barn... Tisselaken må jo forøvrig ligge under annet bomullslaken. Det kan jo uansett hende babyen ender i deres seng, mange nyfødte nekter å sove for seg selv de første ukene/månedene. Samsoving regnes som helt trygt så lenge dere har en romslig seng og ikke røyker eller er påvirket av alkohol.
Isabella12 Skrevet 10. desember 2010 #8 Skrevet 10. desember 2010 Du trenger jo ikke dyne i vogne før du slutter med vognpose i mai. Ellers går det seg til etterhvert, vent og se til barnet kommer hva som funker for akkurat dere. Spedbarn har sterke meninger og innfinner seg sjelden med det som var planen!
2tettebabyer Skrevet 10. desember 2010 #9 Skrevet 10. desember 2010 min lille lå i ullpose pakket inn i babytepper og sånne tepper som brukes på føden. men det var fordi det var så VIKTIG at hun holdt varmen fordi hun var så liten og spe, der kroppstempen sank fort. hu lå faktisk med lue og.... jeg hadde redd senga fint og klart, men ble ikke helt som jeg hadde tenkt, så dette tar du når du kommer fra føden og vet hva slags baby du har fått :-) lykke til :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå