Gå til innhold

Permisjonsstart 3 uker før termin syns jeg er tull!!

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er tullete at alle gravide skal tvinges til å ta ut permisjonen senest tre uker før termin. I praksis risikerer man å miste inntil 5 uker med barnet sitt fordi man kan gå 2 uker over termin. Man tar da permisjon fordi man skal tilbringe tid med barnet, ikke for å leke husmor. Det burde i det minste vært opp til hver enkelt om man skal gå på jobb frem til permisjon eller om man vil ta permisjon tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, for de som klarer jobbe hadde det vært flott om de kunne få flyttet permisjonen. Men ser ikke helt åssen de kan miste 5 uker, føder man over termin flyttes så permisjonen deretter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, om du føder 2 uker etter termin har du allerede brukt 5 uker permisjon. 2 av disse ukene har man da "mistet" i den forstand at man ikke får bruke de sammen med barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har valgt å gi mor tre ekstra uker før termin sånn at de fleste kan avslutte jobben til planlagt tid i stedet for å plutselig føde eller bli sykemeldt før termin. For mor sin del er det bare positivt å kunne slappe av før terminen. Alternativet hadde nok ikke vært å legge de tre ukene etter termin, for mange ville uansett blitt sykemeldt den siste tiden, det hadde nok heller vært aktuelt at vi ikke hadde de tre ukene.

Det er dessuten helt opp til deg om du vil ta ut de tre ukene eller ikke. Hvis du har et ønske om det, kan du godt jobbe frem til terminen, ingen nekter deg det. Det eneste som skjer er at du da ikke får benyttet deg av de ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsåvidt enig med deg.

Forstår ikke hvorfor ikke permisjonen regnes fra den dagen barnet faktisk blir født, istedetfor en termindato basert på en ultralydundersøkelse. En termindato som kan sprike i 3 uker den ene og 2 uker den andre veien uten at det blir ansett som det minste unormalt! At man "mister" 5 uker med barnet sitt er jo forsåvidt kjedelig, for man får jo da 2 uker ekstra lønnet permisjon UTEN barnet istedetfor MED barnet. Og det er da slett ikke alle som trenger 3-5 uker permisjon for å "leke husmor", som du så pent sier det. Men minst like ille er det for dem som faktisk føder 3 uker før termin. De mister da 3 uker med betalt permisjon! Kun fordi babyen ville ut 3 uker tidligere enn ultralydlegen sa...!

Tåpelig at permisjon ikke starter enten A) Når kvinnen selv ønsker å starte permisjonen (det være seg før termin, ved termin eller på selve fødselsdatoen, eller B) På datoen barnet faktisk blir født, uavhengig om det er født før eller etter termin!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre ukene før termin er medisinsk begrunnet, akkurat som de seks første ukene etter fødsel. Suck it up, bruk energien på noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt sikkert veldig greit for arbeidsgiver å vite, i god tid, når den gravide blir borte fra jobb ihht. arbeid og vikar.

(og føder man før termin mister man også uker så det er nesten same shit uansett hvordan man snur og vender på det;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er helt enig med deg. Permisjonen bør starte når kvinnen selv ønsker det eller når barnet kommer til verden. Men jeg mener å ha forstått det sånn at det nærmest lønner seg at barnet kommer tre uker før termin, samtidig som mor går ut i permisjon, for da får mor full permisjonstid med barnet sitt.

Man blir liksom aldri fornøyd.. ;)

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør man det, ja.. Da har jeg misforstått det. Men syns det er fryktelig irriterende å måtte trave hjemme og kjede meg halvt i hjel i påvente av fødsel. Blir jo nesten litt psykisk syk av det. ;)

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nyte det å kunne dusje så lenge du vil, få sitte på do i fred, kunne sove lenge, lese en bok og dra på butikken når du måtte ønske for om ikke lenge så braker det løs:)

Lykke til!

ps. ikke kjed deg ihjel før babyen kommer da. det kan bli ganske så stusslige greier du.....;)

20:07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. Jeg fødte 2 uker etter termin og trodde jeg skulle bli gal av å gå hjemme og sulle.

Er ikke bare å "jobbe gratis" i de 3 ukene heller som noen foreslår. Permisjonen min var selvfølgelig planlagt i god tid, så var ikke noen vits for meg å dukke opp da akkurat. Følte meg i god form og kunne gjerne jobbet, men sånn vet man jo ikke på forhånd.

Synes 1 uke før termin hadde vært bedre, og at permisjonen ble regnet ut fra barnets fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ordningen jeg kjenner fra Tyskland er bedre. Der starter permisjonen 6 uker før fødselen, går man over teller det ikke, føder man før henges dagene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...