LittLykkelig Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Har jo lyst til å amme gutten til han er hvertfall et år. Synes det er greit å amme litt når han er utsatt for så mye sykdom i barnehagen fra han er 11 mnd.. Og vil gjerne ha ammefri for en myk start. Men er det vanlig å holde på lenge? Ser jo at interessen hans allerede begynner å dabbe av litt, han suger bare noen minutter, snur seg vekk hele tiden og av og til gråter han. Er litt redd jeg har for lite melk, men det blir jo ikke mer heller når han ikke orker å suge.. Han er forresten 6 mnd, får 4 måltider med fast føde. Hvor mye skal jeg amme han i tillegg? Og holder produksjonen seg når jeg ammer lite, eller forsvinner den til slutt? Er helt grønn på det her jeg..
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 Jeg lurer vel egentlig litt på det samme... eller dvs. jenta mi er også 6 mnd og får 4 måltider med fast føde. Jeg ammer henne til hvert måltid, og 1 gang om natta. Men sliter skikkelig med interessen hennes for puppen! Er hun skikkelig sulten, drikker hun kanskje noen får minutter (2-3, maks 4).. men ofte vil hun ikke ha i det hele tatt. Så bleiene er ganske tørre, dessverre... Så melkeproduksjonen har jeg bekymret meg over en stund kan du si.. men virker som det er melk enda, og jeg lurer mange ganger på hvorfor, siden hun drikker så lite. Men jeg tror melkeproduksjonen i hovedsak styres av to faktorer; hvor ofte brystet blir stimulert og hvor godt brystet blir tømt. Vesla mi har vel så og si aldri tømt brystet, så det er ihvertfall ikke det som gjør at jeg fremdeles har melk. Men jeg tror nok at det at jeg tilbyr henne brystet ca. 5 ganger i døgnet er med på å gi brystet beskjed om at fortsatt skal produsere melk. Men jenta mi er veldig kresen, å hun gidder som regel bare å drikke når utdrivningsrefleksen er i gang i starten.. å jeg merker jo at denne er blitt kortere og kortere. Men jeg skal prøve å opprettholde ammingen så lenge det er melk å tilby. Hun nekter flaske, kopp, tutekopp, så å få i henne tilstrekkelig med væske er jammen meg ikke lett. Så jeg gleder meg til jeg klarer å gi henne på kopp! Den dagen blir en seier for meg:) Foreløbig tygger hun bare på tutekoppen... tips mottas med takk! Men jeg har f.eks. ei veninne med ei jente på 9 mnd som bare ammer om morgenen, og hun har nok melk til at jenta blir fornøyd etter dette måltidet. Og det er jo ganske vanlig å bare amme morgen og kveld når de nærmer seg året, så jeg tror ikke du skal være bekymret.. evt. kan du jo pumpe deg tom de gangene han drikker, det vil jo stimulere til økt produksjon. Men hovedregelen er vel at brystet produserer så mye melk som blir etterspurt:) Men det er vanskelige greier dette her, og jeg e vel igrunnen like grønn som deg! Men nå har du ihvertfall fått høre mine tanker:) Masse lykke til!
3 er nok! Skrevet 9. desember 2010 #3 Skrevet 9. desember 2010 Jeg sluttet å amme da datteren min var 7,5 mnd, da ville hun absolutt ikke ha mer, og jeg hadde allerede presset puppen i henne fra hun var 6 mnd. Hadde det vært opp til meg så hadde jeg npk ammet litt ennå (hun er snart 12 mnd). Hun mistet som sagt interessen da hun var 6 mnd, men jeg fortsatte å tilby henne pupp før hvert måltid med fast føde. Hun fikk ikke mme, ville ikke ha det, men hun får ca en flaske mme om dagen nå, begynnte med det en gang da hun var syk for ved ca 10 mnd alder, og hun aksepterer flaska ennå. Jeg kommer til å fortsette med det så lenge hun vil ha tror jeg. Melkeproduksjonen min gikk forresten ikke spesielt mye ned når jeg ammet lite, men jeg har hele tiden slitt med aaaaltfor mye melk. Jeg lekker faktisk litt innimellom ennå selvom det er fire måneder siden jeg ammet, men jeg tror ikke det er vanlig.
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Har ikke sluttet å amme enda, men det er vel ikke lenge til. Jenta mi er 2,5mnd og vi sliter med brystvegring. Her er det mye sliting, kaving og hyl og skrik når jeg ammer. Nå får hun litt mme i tillegg og jeg håper jeg orker dette til over nyttår. Da legger jeg puppene på hylla og tar frem flaska for godt:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå