Træægtrønder`n :) Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Hvor ofte er en baby på en uke våkent uten å spise eller bli byttet på? Jeg synes jeg ammer i ett sett, og vi får det ikke til. Er så utrolig frustrerende. Har bare melk i en pupp så pumper den andre. I tillegg spiser hun litt for så å gi seg, men etter ett min vil hun fortsatt ha mat. Ammer dere alltid helt til babyen sovner eller bysser dere litt innimellom for å få den til å sove? Og bytter dere bleie før måltidet? Vi har forsøkt det for hun våkner jo hvis vi gjør det etter amming, men hun har en tendens til å bæsje under ammingen og da er vi like langt. Plages så utrolig med ammingen og er så frusterert så håper på råd
Cupcake! Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 Ring ammehjelpen eller ammetelefonen for å få hjelp. De vet hva de snakker om Ellers er det vel slik med de ferske babyene at de skal få henge i puppen hele døgnet hvis de føler for det.
Mammahjertet <3 Skrevet 9. desember 2010 #3 Skrevet 9. desember 2010 Gi deg selv mye mer tid Etter en uke er det kanskje ikke full guffe på melkeproduksjonen din heller. Og du har ikke blitt godt kjent med babyen din enda. Godt råd du fikk av hun andre her. Gå inn på ammehjelpen sine sider. Der er det mange gode råd! Du kan også ringe en ammehjelper. La babyen din amme det hun har lyst til. Så lenge hun går fint opp i vekt og har flere gode tissebleier i døgnet så får hun nok mat. Jeg bytter ikke bleie på vesla før hun selvsagt bæsjer eller bleien er litt våt. Mi er vel og merke 4 mnd nå. Jeg pleier i blant å la vesla sovne ved puppen. Men det er ikke alltid det er så lurt, for da våkner de jo gjerne i det sekund en prøver å legge de forsiktig i senga. Jeg bysset litt når hun var så lita som di, men nå som hun er 4 mnd så har hun lært seg å sovne selv(ja jeg tar noen runder og putter inn smokk og stryker henne over håret vel og merke). Lykke til, og gratulerer med den lille!
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 10. desember 2010 #4 Skrevet 10. desember 2010 Jeg har siden fødselen lagt til det ene brystet først, skiftet bleie for å "vekke" henne litt når hun blir døsig ved puppen, og lagt til andre brystet etter skift. Da blir hun ordentlig god og mett før jeg legger henne til å sove igjen. Går ca 4 timer mellom hvert måltid da, noen ganger 3. Holder på med denne rutinen enda, jenta er 4 uker og har selvsagt mer våkentid i forbindelse med hvert stell nå enn i begynnelsen. Men tydelig at hun er veldig fornøyd med å få så mye melk ved hvert stell at hun kan sove godt noen timer sammenhengende, hun er stort sett blid og fornøyd, og gråter bare når hun er sulten eller hvis det er en rap eller promp som skulle vært ute av kroppen
vimm Skrevet 10. desember 2010 #5 Skrevet 10. desember 2010 Når babyen er så liten er den vel stort sett ikke våken uten å få mat. Hos oss var det i allefall amming eller soving døgnet rundt. Ville ammes hele tiden, hver time, halv-time(!) og annenhver time. Og hver ammestund kan ta laaang tid (1-1,5 t). Sovna ofte underveis og da var det greit å skifte bleie for å få han å våkne såpass at han ville ha mer. Jeg visste av erfaring med storesøster at melkeproduksjonen kunne bli dårlig dersom jeg tilbød smokk for tidlig eller ga tillegg som ekstra kveldsmåltid, så denne gangen biter jeg tennene sammen og ammer til den store gullmedaljen:P Han er nå 4 uker gammel og enda ammer vi ca etter hver 2-3 timer, oftere om kvelden, men nå kan han være våken en periode uten å ville ha mat, er tydelig mett. Og vektoppgangen har vært kjempebra. Har blitt fulgt opp ekstra med veiing pga lav fødselsvekt. Ikke tro at du ikke får det til, vet det er vanskelig, for man ser jo ikke melka barnet får i seg fra puppen. Kontakt helsestasjon og få barnet veid ekstra en gang pr uke, da kan du bli beroliget av å se om vekta går opp som den skal. Det er ikke alle damer melka spruter ut av, noen barn må jobbe ekstra lenge ved puppen for å få nok i seg, men hver gang du legger barnet til så stimuleres det til økt produksjon. Også ulikt fra barn til barn hvor sterk de er å suge når de er så små. Gi henne tid og lykke til
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 10. desember 2010 #6 Skrevet 10. desember 2010 Jeg hadde en gutt som skulle ha mat hver 2. time døgnet rundt de første ukene... Jeg skiftet alltid bleie etter at jeg hadde ammet. Jeg ammet han nesten aldri i søvne om dagen, det var vel evt. kun om natten. Jeg ammet til han slapp brystet jeg da... Selv syns jeg ikke det gjorde noe at han våknet, for det er greit at de ikke lærer seg å sovne til puppen selv om det er det enkelte for mor. Min har kun sovnet til puppen om natten og han har derfor sovnet fint av seg selv hele veien. Jeg har aldri bysset han i søvnet, med mindre han har vært ekstremt urolig. Husk at det er viktig å la ungen suge litt på det brystet du føler det ikke er melk i. Det er bedre enn pumingen, selv om man bør pumpe i tillegg! Kontakt ammehjelpen, de har hjulpet meg en del også. De er helt suverene! Du kan skrive en mail også, om du ikke liker å ringe direkte.
Træægtrønder`n :) Skrevet 10. desember 2010 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2010 Tusen takk for gode svar:) Det er så utrolig godt å vite at det er flere som har plagdes med amming og slike ting
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå