Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi begynte med litt grøt da hun var 4,5 måneder og nettene ble fort mye bedre. Hun fikk full porsjon grøt på kvelden fra hun fra ca 5 måneder. Nå er hun snart 5 mnd og 3 uker. Hun får en grøtporsjon med halv fruktpurèglass til kvelds, samt et halvt fruktpurèglass på formiddagen. Hun virker interessert i mer mat, men er ikke urolig eller grinete. Normal vektoppgang ved 5 mnd-kontrollen. Har lyst til å amme henne mest mulig, men er redd hun får for lite mat nå? Bør jeg gi henne mer fast føde. Hva bør jeg evt gi? Middag, grøt eller mer frukt?

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer...
Skrevet

Så lenge hun har bra vektoppgang er det ikke problem å amme henne, men det anbefales jo å gi fast føde fra de er 6mnd fordi de trenger mer energi og jern. Så det høres ikke ut som at det er noe hast, men du kan jo fortsette med smaksprøver på middager kanskje? Eller begynne å gi grøt om formiddagen også?

Jeg fullammet frem til han var 5,5 mnd og han får kun en halv porsjon formiddagsgrøt med litt fruktmos og vann. Han blir 6 mnd neste uke og da begynner vi med ettermiddagsgrøten også, så forsøker vi oss med middag sånn gradvis i jula. Målet er å amme han før måltidene frem til han er 7 mnd, men vi får se hvordan interessen hans er for det. Da blir det evt. 3 fulle måltider fra han blir 7 mnd, og amming kun morgen og kveld...

Jeg vet det er mange som nærmest fullammer til babyene er 8 mnd og tar seg god tid med å innføre fast føde. Så lenge babyene vokser bra og er friske, så er det jo ikke hast. Det viktigste er å sikre jerntilskuddet og hvis du har en veldig energisk unge som begynner å krabbe tidlig, så må du jo også sikre at ho får mer energi.

Skrevet

Det er jo masse næring i mm også! :)

Jeg synes det høres veldig greit ut. Kanskje middag neste gang så hun får noe nytt? Sånn sett må du egentlig bare prøve deg frem og se hva som faller i smak. Frukt får hun "nok" av ser det ut til for min del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...