Gå til innhold

Jeg skriver eksamensoppgave på høyskolenivå. Er det stor fare for å stryke om man har 300 ord for mye? hva skal til for at de ser dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en så omfattende oppgave det er umulig å korte ned noe mer på, det samme sier de andre i klassen min:(

Fortsetter under...

Skrevet

dere har en regel om hvor mange prosent i ord over og under oppgaven kan være på. er oppgaven over eller under denne prosenten vil ikke høgskolen rette oppgaven og du får stryk.

Skrevet

Vi har +/- 10% på antall ord. Det enkleste du gjør er å ringe eller sende mail til skolen, så finner du ut det.

Antall ord sjekker de vel på samme måte som du gjør det tenker jeg, så det er fort gjort å sjekke.

Skrevet

Sikker på at du ikke kan rydde litt, droppe "fyllord" ol i teksten og plasere noe som vedlegg?

Eksempel på tekstendring:

"Einar Evensen var en stor beundrer av botanikeren Isak Hans Kristiansen." endres til "Evensen beundret Kristiansen". Det vil gi en innsparing på 8 ord. Da kan du legge til en fotnote om hvem Kristiansen var som normalt ikke teller med i anntall ord. (Navnene er helt fiktive)

Skrevet

Å holde seg innenfor et gitt antall ord er del av oppgaven, og dersom du ikke klarer å få sagt det skal med færre ord, så klarer du ikke svare på oppgaven. Var jeg deg strøk jeg noen avsnitt. 300 ord er ikke så mye...

Skrevet

Det som er vanlig er +/- 10 %

Annonse

Skrevet

Hvis man kan stryke pga en såpass beskjeden overskridelse av omfanget, burde de ansvarlige for dette øyeblikkelig sies opp og erstattes av folk med vett i hodene sine.

Skrevet

Har fått beskjed fra veileder at +/- 10% er greit, men at sensor likevel trekker litt når man er over det antallet ord man har til rådighet. Er man kommet over 10% grensa er det stryk...

Skrevet

hi her..

Omfanget er 3000 med pluss/minus 10%...jeg har 3550:p når har jeg kortet ned og omformulert som bare det:S

Det er lærer og en sensor som vurderer oppgaven sammen. Oppgaven leveres dessuten i papirform, ikke vet jeg hvordan de skal kunne telle ordene da.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt sjansen på å stryke pga en formell feil...

Skrevet

Som så mange andre har skrevet her - det er stort sett alltid mulig å få kortet ned teksten. Hilsen en journalist som må forholde seg til gitt plass i alle tekster...

Skrevet

Gå over hele teksten din, fjern ALLE ord som ikke jobber for maten, fjern gjerne en setning her og der hvis avsnittet funker uten, eller et helt avsnitt hvis det er noe du allerede har forklart e.l. Go for it!

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor en ikke bare kan forholde seg til oppgaven, og løse den innenfor de gitte rammene. Er ikke sikkert de sitter og teller ordene, nei, men er du uheldig så gjør de det, og trekker, eventuelt stryker, og det hadde ikke jeg tatt sjansen på.

Litt av poenget er at det skal være likt for alle, og alle har samme grenser å forholde seg til. Det skiller de gode fra de dårlige studentene, om de klarer å svare på oppgaven innenfor de gitte rammene.

Det er akkurat det samme som å ikke rekke en tidsfrist for innlevering av eksamen, og så klage fordi du gikk jo bare en time over fristen, men et sted må man jo sette grensene.

Annonse

Skrevet

Synes du må komme deg ned til grensen. Kanskje en ide å få en venn/familiemedlem til å lese gjennom og komme med forslag om hva som kan slettes/omskrives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...