Gå til innhold

Hvor sannsynlig at baby blir syk mens de er så små?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er veldig bekymret nå fordi min en månedsbaby har vært slapp og varm det siste døgnet. Nesten bare sovet sammenhengende. Synes også det kommer litt snørr når han nyser. Flere i familien har vært syke, men jeg trodde sånne små var så godt beskyttet av morsmelk og annet at de ikke ville bli smittet...

Har noen andre opplevd sykdom så tidlig? Og er det noe spesielt en bør gjøre annet enn å passe på at de får i seg nok væske og har våte bleier?

Huff, er litt fortvilet nå. Først er det ammetrøbbel og så sykdom både hos meg og minsten som fortsatt veier under 4 kg. Ikke morsomt når de blir dårlige da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er heldigvis ikke så ofte de blir syke når de er så små og sjeldent alvorlig. Førstemann hos meg var ikke syk i det hele tatt det første året, men nå som hun går i bhg - blir all slags sykdom dratt med hjem...Så når har lillegutt på snart 4 uker blitt skikkelig forkjølet :-( Hoster og har mye snørr - kaster ofte opp etter å ha spist pga mye slim. Synes så utrolig synd på han. Som du nevner er det viktig å få i mye væske, samt se ann allmenntilstanden (at du får god respons og babyen virker kvikk). Hvis han blir forkjølet er det viktig at nesen ikke blir tett (bruk nesesug, drypp noen dråper morsmelk eller salvann i nesen). Håper det går bra og at han holder seg frisk! :-)

Skrevet

hei,

jenta mi fikk plutselig feber da hun var 4 uker. Vi ringte legevakten og fikk beskjed der at feber når de er så små (under 3 måneder) alltid skal sjekkes av lege.

Utover dette er det å observere allmenntilstanden som er det viktigste.. så små barn blir ofte irritable og urolige, eventuelt veldig slappe, hvis de er syke.

Jeg fikk beskjed av lege og sykepleier (vi endte opp med sykehusinnleggelse) at det er viktig å stole på magefølelsen og morsinstinktet.. og heller ringe legen/legevakten en gang for mye..

Så hvis jeg var deg ville jeg observert allmenntilstanden til barnet + eventuelt sjekket om han har feber (vanlig termometer opp i rompa funker).

Samtidig skal det sies at helsesøster sa til meg forrige uke at nesten alle barn er littegranne forkjølet på denne tiden - mye ut og inn, kaldt og varmt osv

Skrevet

Min første fikk 40 i feber når han var 2 mnd. Leste at babyer under 3 mnd ikke får feber, men dette stemmer altså ikke.

Jeg kledde av gutten min, også gikk feberen ganske bra ned. Varte bare et døgn.

Skrevet

Tusen takk for svar. Heldigvis har han vært mye bedre i dag, takk og lov! Men jeg er helt sikker på at han hadde feber i går. Varte ca. et døgn slik som du beskriver lillepire 08+10. Huff, nå håper jeg vi får en litt roligere tilværelse snart... :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...