Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #1 Del Skrevet 9. desember 2010 Det blir brudd med meg og mannen min.. Jeg skrev i går innlegg om hvordan han totalt overkjører meg i alle situasjoner. Jeg tok opp temaet igår og var litt strengere og det endte i at dette forholdet er over.. Men han skal ha 50 - 50 fordeling på babyen vår.. Og får han ikke det skal han til rettsak og kreve fullt ansvar.. Så jeg som mor skal få annenhver helg og en dag i uka sier han.. Er dette mulig da? Han skal da få samvær, men vil ikke at et så lite barn skal bo en uke her og en uke der? Hva er passe samvær? Noen erfaringer? Takknemlig for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #2 Del Skrevet 9. desember 2010 Du kontakter først og fremst advokat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #3 Del Skrevet 9. desember 2010 Dere må til mekling for det første, og du må skaffe deg advokat. Det gjør alt mye lettere, og du slipper å ta vanskelige diskusjoner med mannen din. Selvfølgelig får han ikke ansvaret for en 4 mnd gammel baby med mindre du er helt koko eller noe, men han kommer til å ha rett på samvær sammen med mor og baby. En venninne av meg har vært gjennom dette, og der fikk faren samvær 3 dager i uken 2 timer pr gang mens moren var til stede såklart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #4 Del Skrevet 9. desember 2010 Pappaen her fikk ikke samvær alene før ungen var over 1 år, selv om han krevde 50/50, og så krevde annenhver helg, men han fikk ikke likevel. Han fikk ikke ha ungen hjem heller, han måtte være hos oss for samværet det første året. Nå er baby 21 mnd og han har annenhver helg. Kontakt advokat. Du er nok på trygg grunn, vil jeg tro. De tenker først og fremst på babyen, ikke på ham. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #5 Del Skrevet 9. desember 2010 Han får ikke 50/50 på en så liten baby. Jo fortere du kommer deg vekk fra ham jo bedre er det for din del, da hans muligheter for 50/50 øker med barnets alder. Bestill time til megling på Familievernkontoret ASAP! Vis at du tar ansvar, og for all del: vis at du kommer til å tilrettelegge for samvær! Hvis du er vanskelig med dette så kan det slå tilbake på deg senere. Men han kommer ikke til å få ha ungen alene før den er større tror jeg. Hvis han truer med advokat, så skaff deg en selv. Kanskje du har krav på fri rettshjelp? Dette her gjelder fremtiden til barnet, det er viktig at du gjør ting på riktig måte nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #6 Del Skrevet 9. desember 2010 Når babyen er så liten så må han virkelig vise at du ikke er en god mor for barnet før han får hovedomsorgen fordi så små barn er mer avhengig av moren sin, om du ammer står du enda sterkere. Så små barn får man ikke engang helgesamvær da det ikke er bra for de. Samværet når de er så små er dagssamvær. og med at det er far som forlanger 50/50 så sier det seg selv at han tenker minst på barnets behov og derfor ikke er den som stiller sterkest. En annen ting er vel at du har vært den som er hjemme med barnet siden den er født. Denne tilknyttningen teller mest i forhold til barnets beste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #7 Del Skrevet 9. desember 2010 TakkTakk damer, meklingstime er bestilt Jeg ammer og vet jo egentlig han ikke kan få noe serlig samvær uten å komme til meg nå i starten, men truinga hans skrur jo litt i hodet mitt. Jeg blir jo redd han skal nå igjennom med noe helgesamvær osv... Å det syns jeg babyen er for liten til nå... Takk igjen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #8 Del Skrevet 9. desember 2010 Familievernkontoret anbefaler ikke overnattingssamvær før 18 mnd, så noen delt omsorg kan han se langt etter. Ta kontakt med dem, dere må uansett til mekling. Barna mine var 1 og 3 da faren stakk, han krevde også delt omsorg, noe jeg ikke ville gi han. Han innrømte selv at han skjønte fra første minutt at han ikke kom noen vei på fvk, for de sa klart ifra om hva de mente om denne samværsformen for små barn. Dessuten, skulle han gå rettens vei, ingen domstol dømmer delt omsorg (før tidligst i skolealder), og da må alt ligge til rette for det. Dere må samarbeide bra, bo i nærheten av hverandre osv. Så bare slapp av, han kommer ingen vei med det ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #9 Del Skrevet 9. desember 2010 Ingen rettsinstans ville gi han 50/50 for et så lite barn. Han får nok timessamvær frem til babyen er et år som de fleste andre. Overnatting er vanlig å begynne med når barnet er 1-1,5 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #10 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvis du virkelig er lur nå, så slutter du å skrive etter råd her inne, og heller HANDLER ved å gjøre følgende: Bestill time på Familievernkontoret, få time så fort som overhode mulig. Dere må til megling der uansett, like greit å gjøre det nå før mannen din klarer å skremme deg enda mer. De på Familievernkontoret klarer helt sikkert å overbevise mannen din om at han bare kan hoppe og drite i å få delt samvær. Hvis de ikke klarer det, så får han bare gå til advokat og til retten da. Sannssynligheten for at han vinner frem er like stor som at jeg blir president i USA. Sånn, ta opp telefonen nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #11 Del Skrevet 9. desember 2010 huff.. barnefar vil også ha 50/50, og sønnen min er også 4 mnd... ta kontakt med kommunen, familiemekling... i mine øyne er baby altfor liten til femti femti.. her har jeg gått med på at han kan komme hit å se baby når han vil (så lenge det passer). og baby har sovet hos han to ganger... Passe samvær er vel kanskje 2 dager i uka på en baby på 4 mnd .. Ammer du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #12 Del Skrevet 9. desember 2010 Så flott at han vil det!! altfor mange alenemødre som ikke vil at bf skal ha samvær med barnet sitt! STÅ PÅ PAPPA`R! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #13 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg føler meg deg HI for all del, men Far er imidlertid likestillt med deg.. så fort barnet er avvent med amming. Derer damer som snakker om rettsavgjørelser om slikt... Dere går glipp av et viktig punkt som omhandler barnefordeling, Regelen er imidlertid relativt ny. Det er nå slik at foreldre som har vært samboende under graviditeten og etter at barnet ble født skal ha delt omsorg for felles barn. Altså trenger ikke far å kreve 50 %. Det vil han automatisk få... om han ikke ønsker noe mer eller mindre. Om mor kan bevise av fler grunner at far er mindre egnet som far grunnet overgrep og lignende stiller saken seg annerledes selvsagt. Dette er for å sikre fedre kontakt med barna sine. Jeg er selv gift med en mann som fikk barn med sin x lenge før denne forskriften trådde i kraft. Og han var en av de som måtte sloss med nebb og klør for å og få samvær utover annenhver helg. Så for å unngå dette er det kanskje ikke så dumt likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #14 Del Skrevet 9. desember 2010 Beklager 11:56 men du blander nå. Det er delt foreldreansvar som blir automatisk nå. Når det gjelder delt omsorg er det nettopp åpnet for at retten kan dømme det. Dette gjelder dog større barn som oftest, og det krever at en bor i nærheten av hverandre og at en klarer samarbeide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #15 Del Skrevet 9. desember 2010 11.56. Kanskje du burde ta deg et kurs eller noe? virker jo helt blåst. Lager opp nye lover. Hehehe, loven du skildrer vil aldri komme. "Dette er for å sikre fedre kontakt med barna sine". Lovene skal være i samsvar med barnas beste, ikke fedrenes! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #16 Del Skrevet 9. desember 2010 11:40 Ja, bedre at fedrene får det som de vil, enn at barnets interesser blir ivaretatt!!! Far først, deretter barnet, og så mor helt nederst (mor har jo ALLTID onde motiver, så henne skal vi ikke bry oss noe om). Det er en grunn til at man ikke anbefaler, eller idømmer, 50% samvær på så små barn. Det har ingenting med foreldrene å gjøre, det har med barnets beste å gjøre. Men barnets beste er kanskje ikke så viktig i likestillingens navn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #17 Del Skrevet 9. desember 2010 Du imponerer Hi! Jeg hadde faktisk tenkt å svare på det andre innlegget ditt i går, og si noe om at jeg ikke hadde noe tro på at du skulle klare å reise deg opp mot mannen din. Men jeg ombestemte meg fordi jeg ikke ville tråkke på noen som ligger nede. Når folk lar seg behandle så dårlig, så er det et eller annet ved personligheten deres som får meg til å tro at de ikke har det i seg, det å stå opp for seg selv. At noen bare er mer "innstilt" enn andre på å la seg tråkke på. Men der motbeviste du meg jammen, du har vist både at du er tøff nok når det trengs, og at du har handlekraft. Bra jobba, vær stolt over deg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #18 Del Skrevet 9. desember 2010 jeg synes 11.40 og 11.56 har gode poeng. Det de begge mener er jo at barnet skal ha tilsvarende likeverdige muligheter til å være like mye sammen med far som mor. Ingen av foreldrene skal ha noen særstilling i forhold til barnet. Skjønner dere ikke det da...Far bør faktisk være likestillt med mor. Ingen av de har snaket om at far skal ha ansvar for babyen alene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #19 Del Skrevet 9. desember 2010 jeg synes ikke 11.56 er blåst. Det både 11.40 og 11.56 trolig mener er jo at barnet skal ha like store og likeverdige muligheter til å være sammen med far som mor. Ingen av foreldrene skal ha noen særstilling i forhold til barnet.. de bør være like mye verdt begge to.. Ingen som har snakket om at far skal være alene med barnet når det er så lite.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #20 Del Skrevet 9. desember 2010 Ja, men en kan ikke utsette en 4 mnd gammel baby for delt omsorg for at det ikke skal bli urettferdig for foreldrene. Så lenge mor ammer er de ikke likestilt. Dessuten er alt 11:56 sier tull. Loven fins ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #21 Del Skrevet 9. desember 2010 ser at jeg har lagret innlegget to ganger.. trodde ikke det kom med den første gangen:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #22 Del Skrevet 9. desember 2010 Jo, 11 :56 sier det fins en lov som sier at faren automatisk får 50/50. At 11:56 påstås være blåst har nok med å gjøre at hun "siterer" lover som ikke fins. Sier det er en ny lov. Det er jo bare tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #23 Del Skrevet 9. desember 2010 11.40 her. Det jeg mener er at mor og far er like mye barnets foreldre! Det er ingen av de som er verken mer eller mindre og daet burde være utgangspunktet for samvær! Jeg har møtt på mange alenemødre som gjør mye for at far skal få så lite som mulig, og da tenker jeg " hvem er du som kan nekte far dette"? JO, du er mor, på lik linje som far er far! Jeg er bare så lei av at mødre klager over at far vil ha samvær, tenk på barnet, ikke dere selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #24 Del Skrevet 9. desember 2010 Jo i en ideel verden så burde det jo fungert sånn, men hvis man skal ta utgangspunkt i barnets beste så funker det ikke i praksis. Da må man i hvert fall samtidig akseptere at en liten baby kan tas fra en mor og gis til far, og hva dette innebærer for amming og tilknytning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #25 Del Skrevet 9. desember 2010 12:39 Mener du at 50/50 er en god samværsløsning for babyer? Synes du det er riktig at faren har hovedsamværet mens ungen er liten, og at da babyen ikke får ammet? Hvis ikke så er jo det du sier selvmotsigende. For hvis du mener at 50/50 er en dårlig løsning for barnet, og at barnet burde være størstedelen av tiden hos mor pga amming (og sannssynligvis pga at moren er den som har vært mest sammen med babyen så langt), så er det ikke så veldig mange andre måter å gjøre det på, enn at moren har hovedsamværet med barnet? Det er greit nok at far og mor er like mye barnets foreldre, men hvis det også skal gjelde samvær så må man jo gå imot anbefalingene om barnets beste og ha 50/50 samvær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå