Gå til innhold

Samboeren min og eksen hans

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min samboer og jeg venter barn sammen, og jeg er litt av ei hormonbombe.

Vi har vært sammen i over 1,5år, og jeg har alltid hatt problemer med eksen hans. Hun har slengt dritt om meg til felles venner og bekjente, prøvd å gjøre meg sjalu (med hint på FB og meldinger). De var sammen i tre år, og det at han har en historie med andre skjønner jeg jo.

Likevel, hun ringte han 3-4 ganger i uka for å få han til å hente henne og kjøre henne, for å spørre han hvordan han hadde det og for å fortelle han at hun savnet han.

Jenta har rusproblemer og bor for tiden med en eldre i fyr, hvor hun gir han sex i bytte mot stoff (samboeren sier dette). Denne fyren gir henne i tillegg juling. Jeg har utrolig vondt av eksen hans og håper virkelig hun kommer seg vekk fra det livet. Eksen min har i det lengste prøvd å unngå kontakt med henne, fordi han synes det er slitsomt. Men jeg ser nå at det er vanskelig for han å se på at eksen går rundt gul og blå.

Personlig mener jeg jo at hun må gå av seg selv, og at det ikke hjelper om kjæresten min går opp for å snakke med han. Antageligvis blir det jo bare verre. Men kan jeg nekte han å ordne opp for henne. Hun er jo "voksen"?

For meg er det sårt at han er villig til å forsake så mye av den lille tiden vi har til å bruke sammen, på henne (han jobber 12-16 timer i døgnet). Likevel skjønner jeg han jo, men skulle gjerne ønske han kunne skjønne litt hvordan jeg føler det.

Jeg stoler fullt og helt på han, og vet at han ikke gjør noe "fælt", så hentydninger i den retningen er bare bortkastet. Er bare "sjalu" fordi jeg føler at jeg blir nedprioritert.

Noen som har noen tanker, råd eller tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen psykolog da men...

Det første jeg tenker er at en person med rusproblemer ikke tenker klart, kanskje hun ikke har familie, kanskje hun tror/håper at eksen er litt glad i henne enda og vil hjelpe henne? Ikke nødvendig som noe mer enn en venn, men i den situasjonen hun er i så trenger hun en venn som kan hjelpe henne, og siden de har vært sammen så føler hun kanskje seg litt knyttet til han enda.

Hun har jo ikke rett til det sånn sett, hadde hun vært "normal" og trengt støtte til noe, men i hennes situasjon så mener jeg at hun bør henvende seg til andre, eksen har jo et nytt liv med deg og en baby på vei...

Alikevel skjønner jeg eksen, at det må være litt kipt for han og se eksen bli mishandlet og ha det vondt...det er jo helt forståelig.

Hadde jeg vært eksen din så hadde jeg sagt til henne at så lenge hun er med denne eldre mannen og ruser seg så vil ikke han gi henne noe støtte eller noen ting. Men hvis hun slutter å ruse seg så kan han jo ha litt kontakt med henne (da tenker jeg en sms eller "hvordan går det?" altså på vennskapelige nivå selvfølgelig,

Så lenge smaboeren din elsker deg og vil ha deg så har du ingenting å frykte.

En person som ruser seg vil jo alltid være ustabil, og hvis det ikke hadde vært typen din hun drev å kontaktet hele tiden så hadde det vært en annen.

Jeg vet ikke jeg..men siden du er gravid så er du nok veldig hormonell, men skjønner deg veldig godt..hadde tenkt som deg og sagt i fra hva til han hva du føler og tenker.

DU er kjæresten hans og det er deg han SKAL bruke tid på.

Vet ikke om du fikk noen gode råd akkurat..skriver bare det jeg tenker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Tusen takk for svar.

Hun har en ustabil familie og han har alltid stilt opp for henne, så skjønner veldig godt at det er han hun stoler på. Han er av person veldig hjelpsom og takler ikke å se at andre har det kjipt. Er jo nettopp noe av det jeg elsker med han. Og vet at hvis det hadde vært noen andre som var i samme situasjon, så hadde han stilt opp for de også.

For meg er det litt sårt iogmed at hun har vært så "stygg" med meg. men vet jo at det var pga sjalusi eller noe lignende, og fordi at hun ruser seg. Og de som kjenner meg, vet jo at det hun har sagt og sier ikke er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser forresten at jeg har skrevet eksen min et eller flere steder i hovedinnlegget. Det går litt fort innimellom når man skal skrive. Vi er fortsatt sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. hun trenger en støttekontakt og eksen din er vanligvis det. Men det passer dårlig siden han jobber ekstremt mye og han har en samboer...

Tror jeg ville sagt at han enten måtte jobbe mindre eller bruke mindre tid på henne, og dokumentert på et papir hvor lite tid det faktisk blir igjen på deg. Og at du er usikker på å satse fullt og helt på ham når det gjelder barn i framtida, når han allerede prioriterer deg så lite.

Jeg skjønner godt at han har et nært forhold til eksen og at hun desperat trenger ham. Men han har jo ikke tid. Det som virkelig kunne hjelpe henne var å komme inn på Evangelisenteret eller lignende. Er vel ikke lenge før hun blir gateprostituert, for den mannen som skaffer henne narkotika nå kan når som helst dumpe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han prioriterer tida si feil. Har han tenkt å jobbe 12-16 timer i døgnet når dere får en baby også? Da skal jeg love deg at du kommer til å bli frustrert, syns det er like greit å avklare dette først som sist.

Selvfølgelig er det synd på eksen hans. Men hun er rusmisbruker og trenger profesjonell hjelp, det er svært vanskelig å hjelpe en venn til å bli rusfri, tror ikke det er mange som klarer det. Ta kontakt med Blåkors.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...