Gå til innhold

Allergisk hund,hva slags for ska jeg gi han?? Noen med peiling her?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Fant en hund på internet.,men ser at han har for- allergi. Han går nå på Hills z/d ultra allergen free,pga storfekjøtt og melk allergi. Lurer på om det finnes andre hundefor merker som ikke er så dyrt som Hills?? Men som er lik bra.. Hva med labb? Forrige hunden min likte Labb veldig godt.Lurer på om Labb har sånn allergi for?? Evt andre merker som er rimlige/normal pris enn Hills??

Hundeelsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Labb er et utrolig dårlig for. Det er lite proteiner, lite næring og mest vomfyll. Kan like godt kjøpe for på super`n og det vil være bedre enn Labb.

Hills er ikke så dyrt ettersom det er mer næring og varer lengre. Er det en hund med allergi så burde du følge de anbefalinger som er gitt vedr. for og om du regner litt på det så vil du se at skikkelig for er bedre og faktisk billigere enn dritt som Labb og lignende fortyper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi hos hund bør tas like alvorlig som allergi hos mennesker, og har man først funnet et fòr som holder sykdommen i sjakk, er nok det beste å fortsette på det. Ja Hills er dyrt, men holder det hunden din frisk, er det verdt det. Labb er et billig fòr, så tviler på at de har en egen allergi variant, men er jo mulig han tåler det for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff labb...har skikkelig dårlig erfaring med det. Hvis hunden går på Hills nå og det fungerer, så bør du IKKE bytte! Hvis du ikke har råd til dette foret, så bør du kanskje ikke skaffe deg akkurat denne hunden? Er jo en veldgi kedelig sykdom... Du kan ikke gi hunden andre ting, bein og godbiter som inneholder det den er allergisk mot. Tenk deg godt om...

Men på den andre siden, HVIS du har tenkt å bruke mye penger pådenne hunden, og engasjerer deg og følger opps ykdommen hans, så er det jo kjempebra at den kommer til nettopp deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labb har faktisk vunnet best i test 4 året på rad. Et meget rimlig for ,ca 200 kr for liten pakke,og 450 kr for den største pakken hvis jeg ikke husker feil..Fant denne da jeg googla,,

.Beskrivelse

Labb Aktiv med kylling eller lam og ris - hundefor til voksne hunder

Labb Aktiv har vunnet best i test hele 4 ganger. Siste gang var i VGs store test av tørrfor til hund i juli 2009. Labb aktiv med kylling eller lam og ris er hundefor til voksen hund med normal aktivitet. Hundeforet har et høyt innhold av omega 3 fettsyrer som virker positivt på hundens hud og pels. Labb Aktiv hundeforet er i tillegg rikt på vitamin E og C som virker positivt på immunforsvaret. Labb Aktiv med kylling eller lam og ris får du i 7kg og 20 kg sekk.

Labb gikk seirende ut av VGs store test av tørrfor til hunder i skarp konkurranse med ni av Norges ledende leverandører av hundefor. Labb scoret høyt på næringsinnhold og i tillegg var den gunstige prisen avgjørende for seieren.

For fjerde gang har Labb hundefor, Norges mest solgte hundefor, blitt kåret til “best i test”. Denne gang med terningkast seks i VGs store test av tørrfor til hunder*.

Testen konkluderer med at norsk-produsert hundefor er på topp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne testen er ikke reell!!! Man kan ikke teste hundefor på en dag og to slik som denne!! Hundefor skal testes over tid for å se resulatet! ca 3 mnd tar det å teste ett for på en hund, for å så ettervirkningenen! Jeghar jobbet i dyrbutikk samt på hundekennel og har selv erfart at dette foret er noe dritt! Mulig noen få hunder fungerer på det, men du aner ikke hvor mange kunder som har kommet inn på dyrbutikken og måttet krype til korset å kjøpe dyrt for, fordi labb viser seg å ikke være bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan vi sammenligne priser litt.

Hvor mye koster Hills??

Ekunoba??

Pro plan??

Labb ??

20 kg sekk.

Hva er best for hunden??

Husk at det må være allergi fri for okse og melk..

Da sender vi snøballen videre.

Ønsker kun seriøse svar, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prisen har nok spillt stor rolle i denne testen...akkurat som Reima som ofte er best, men når ikke helt opp i toppen pga prisen.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.vomoghundemat.no

Jeg har hatt en allergisk hund, måtte dessverre avlive ham i mai... Men han fungerte veldig fint på dette råforet. Det er et fullstendig for som du ikke trenger å supplere med noe, så lenge du kjøper nr 25 som inneholder både fisk, fjærkre, svin og fe. Ofte reagerer hunder på støv og midd som setter seg på tørrfor, men her er det ferskt og det er bra. Evt om du ikke vil fore rått kan du prøve å oppbevare tørrfor i fryser, for da dreper du midden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vinner på pris, ikke på kvalitet.

LABB inneholder for mange vegetabilske proteiner, noe som gjør at hunden ikke klarer å ta opp næringsstoffene i foret bra nok. I tillegg inneholder LABB mye fiber som gjør at mesteparten av det hunden spiser kommer ut igjen.

Mange hunder som har fått LABB sliter med løs, og lys, avføring, hårtap og urinstein i blære.

LABB produseres av Felleskjøpet og lages av restavfall. IKKE å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23.49

Hvordan kan Labb da vinne 4 ganger på rad? Pluss terningkast 6 i Vg?? Forklar den du... Tv 2 hjelper deg har også testa den ,og den vant jo selvf.. Tror nok de som tester hundefor veit hva de driver med. Så de veit sikkert at de må teste den i 3 mnd for å se om den er bra eller ei?? Men uansett så finner ikke jeg allergi fri hos Labb. Jeg må ha et bra for,som ikke innholder melk eller oksekjøtt,da han reagerer på det.. Hvilket for kan jeg da gi han?? Og pris evt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm,det er jo bare spekulasjoner dere kommer med. De må teste den ut på hunder for å kunne se resultatet.. Den er testet på hunder ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

over hvor lang tid? hvor mange hunder? jeg har selv vært på flere kurs i ærnæring for hund...så det er ikke bare spekulasjoner.. jeg har selv erfart at Labb er dårlig.... men sier at kanskje noen kan fungere på dette foret....men mange hunder blir drita dårlige av det, bokstavlig talt... og mye hårtap...som IKKE kan vises på en test som atr en uke og to.. DERFOR skal for teste over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i hvertfall en historie å komme med her. Min hund hadde store hudproblemer, dvs eksem over store deler av kroppen. Dere kan bare tenke dere hva slags plager han hadde. Han gikk på Labb. Jeg byttet til våtfor (vomoghundemat som nevnt ovenfor), og hunden ble bra etter bare noen uker. Og jeg har møtt mange som har opplevd nettopp dette selv. Testene får si hva de vil for min del. Jeg vet hva som hjalp min hund, og det er jeg evig takknemlig for så vondt som han hadde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan vi sammenligne priser litt.

Hvor mye koster Hills??

Ekunoba??

Pro plan??

Labb ??

20 kg sekk.

Hva er best for hunden??

Husk at det må være allergi fri for okse og melk..

Da sender vi snøballen videre.

Ønsker kun seriøse svar, takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg har også dårlige erfaringer med Labb. Bikkja fikk dårlig pels(røyta hele tiden, pelsen ble matt og nesten grå). dessuten hadde hun mye løs avføring når hun gikk på dette foret.

Vi byttet tilbake til det vanlige foret(som forøvrig er dyrt) og hun fikk tilbake den blanke pelsen, sluttet å røyte så mye, pelsen ble sort og fin igjen. Og ikke minst avføringen ble normal.

Mye mulig Labb passer for noen hunder, men det passet ikke vår hund hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle svarene dine. (slutta da jeg så de vanlige useriøse svarene)

Det finnes veldig mange typer "allergifôr", og jeg ville heller spurt en veterinær til råds enn å spørre på et nettforum for gravide/småbarnsforeldre. Dette er et komplisert tema med rom for mange misforståelser. Jeg har forsøkt å gjøre det så enkelt som mulig:

Allergi hos hund gjør seg vanligst utslag i hud- eller fordøyelseslidelser. Allergi kan komme av veldig mange årsaker, og hvilket fôr hunden ender med å gå på, tilpasses som regel etter en lengre utredning hos veterinær.

Noen fôr er bare understøttende for hud eller fordøyelse, andre fôr inneholder såkalt fremmedprotein (sjeldne kjøttslag/ fiskeslag som det er lite sannsynlig at hunden har vært eksponert for før) mens andre fôr er såkalte elimineringsdietter, der proteinene er bearbeidet (hydrolysert) slik at det er umulig for hunden å danne allergisk reaksjon mot stoffene i fôret. Hill's z/d er et elimineringsfôr.

Hvis hunden kun går på Hills z/d nå skal den ha et elimineringsfôr, dvs et fôr med kontrollert innhold av allergener. Da dette fôret krever en avansert tillagingsprosess er det dessverre det dyreste fôret i sortimentet til enhver fôrprodusent. Hunden skal ikke ha noen form for godbit/matrester utover dette fôret.

Det finnes flere produsenter som har slikt fôr, men Labb har ikke det. Dermed velger jeg å holde meg unna diskusjonen om hvorvidt Labb er et godt eller dårlig fôr. (Labb kan nemlig fungere helt fint hos noen hunder, mens andre reagerer med hud-/fordøyelsessymptomer. Normale friske hunder kan gjerne gå på Labb med mindre man ser at de får problemer med å gå på det)

Andre merker med tilsvarende typer fôr er Specific, Royal Canin, og Eukanuba. Av disse er Specific billigst (ca 700 for en 14 kg sekk). Jeg ville sjekket hva som var enklest å få tak i, men det er viktig at det faktisk er en elimineringsdiett. Såvidt jeg vet er det kun veterinærer som selger dette.

Hvis du er opptatt av pris ville jeg ikke tatt til meg en hund med kjent allergi. Det er en lidelse hvor man må regne med en stor kostnad som varer ut livet til hunden.

Veterinær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...