Gå til innhold

Medela Symphony vs Medela Freestyle

Anbefalte innlegg

Er det noen som har forsøkt begge disse pumpene?

Leier for tiden en Medela Symphony, men vurderer å kjøpe en pumpe ettersom jeg sannsynligvis skal pumpe over en lengre periode. Lurer derfor på om Freestyle er like god som Symphony? Vil jo være synd å bruke mange tusen kroner på egen pumpe, for deretter å måtte gå tilbake til å leie dersom jeg ikke blir fornøyd....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142656161-medela-symphony-vs-medela-freestyle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Symphony koster ca 10.000 (dersom det er sykehuspumpa) og kvaliteten er deretter. Freestyle har jeg ikke prøvd, men jeg kjøpte Pump in Style. Jeg pumpet like mye med den som med Symphony, så jeg leverte inn Symphonyen kjapt etterpå. Motoren er litt annerledes og mindre kraftig.

Dersom du skal fullpumpe, ønsker du en pumpe til omtrent 3000 (nypris, men det går fint å kjøpe brukt). De du får kjøpt til 500 på finn.no er helt ok til sporadisk bruk, men ikke til å bruke to timer om dagen i et halvt år. De suuuuger, bokstavlig talt, så det blir fort sårt.

Kjøper du brukt så test pumpa, på full guffe. Den skal ikke lage ulyder. (Du må lage vakum for å teste. Enten ved å prøvepumpe (flaskene til Symphonyen passer til alle andre Medela-pumper også) eller ved å tette tutene med håndflata.)

Bare spør dersom du lurer på noe om fullpumpinmg, jeg pumpet i 12 uker. (Hadde unge som ikke ville ha pupp. Hun ombestemte seg da hun var 12 uker og er nå nesten 9 mnd, jeg ammer ennå.)

Takk for svar!

Pump in Style kunne kanskje være et alternativ, ja. Hvordan er den å ha med seg rundt omkring? (Ser de reklamerer med at den skal være så grei å ha med seg, med sekk og det hele.) Ettersom jeg uansett ikke bruker Symphonyen på øverste styrke har det vel kanskje ikke noe å si om en eventuell kjøpepumpe ikke har like kraftig motor....

Hvordan holdt du motivasjonen for pumpingen oppe? Jeg har nå pumpet i nesten 3 uker (og må gi tillegg i tillegg, ikke nok pumpemelk så langt, noe som vel gjør at jeg er ekstra lei) og synes jeg bruker uendelig mye tid på pumping og rengjøring av utstyr.... Ikke håp om å kunne gå over til å amme på sikt heller...

HI

Pump in style er ca 10x10x25 cm pluss flasker/tuter. Den har en sekk som er sånn passe praktisk - min gikk i stykker etter en del turer til jobb, men jeg vet andre har brukt sin like mye og ikke hatt problemer. Uansett går det fint å bruke en vanlig ryggsekk eller ei veske på størrelse med ei litt stor stelleveske i stedet (du ønsker jo kanskje ha med stelleveske uansett). Det er et litt polstra hylster rundt selve pumpa, med plass til strømforsyning og plastslangene inni. I sekken er det i tillegg plass til en liten isolert kjølebag (følger med) og flaskene pluss en pakke du kan putte 10 AA-batteri i og så pumpe i omtrent 2 timer. Søk etter den på amazon.com, der er det bra bilder av alt som pleier følge med. Jeg vet ikke hvordan Freestyle fungerer, men ut fra størrelsen ser det ut som den er mye svakere enn Pump in Style, så jeg tror nok jeg vil anbefale deg sistnevnte.

Motivasjon... nja... :) Jeg tok en uke om gangen og var til tider drittlei. Men så tenkte jeg at jeg klarer dette frem til søndag og kan vurdere på nytt da... Etter omtrent 4 uker gikk det mye bedre, melkeproduksjonen kom skikkelig i gang (dvs nådde maks, og holdt seg der) etter 3 uker. Jeg hadde akkurat nok til ungen deretter, men valgte å fryse ned en pose med melk hver dag slik at jeg hadde en skvett i fryseren dersom jeg ble lei. Det anbefales jo også å introdusere grøt med gluten sammen med morsmelk, så jeg tenkte det var kjekt å ha til da. Holdbar i 6 mnd i dypfryser.

Husk også at morsmelk er nyttig uansett om det gis eksklusivt eller med MME i tillegg. Alle monner drar, pleier jeg å si.

En ting som jeg tror var viktig var at vi konsentrerte måltidene. I stedet for småskvetter fikk hun en ganske stor flaske hver 3.-4. time - og hun sov om natta fra hun var 2-3 uker. Hun veide da ca 4.5 kg. Det at hun sov så lenge om natta gjorde at jeg orket pumpe en gang ekstra da. I tillegg matet mannen min henne på natta (unntatt dersom hun våknet når jeg var våken), så slapp jeg våkne to ganger. Jeg pumpet annenhver time om dagen og hver 3. om natta de første to ukene, ca 10 minutter hver gang (dobbelpumpe), når mannen begynte på jobb igjen ble det ca hver 3. time på dagen og som regel 2 ganger om natta, og etterhvert ble det omtrent hver 4. time.

Dersom du ikke har prematur/syk unge er det ikke nødvendig å sterilisere pumpeflaskene etter hver bruk. I bruksanvisninga (den amerikanske! De er tydeligvis ikke blitt saksøkt ennå :) sto det at de skulle skylles i kaldt og varmt vann og så såpevaskes og skylles etter hver bruk, og kokes en gang i døgnet - så det gjorde jeg. Morsmelk inneholder masse antibakterielle stoffer, slik at sjansen for bakterievekst i løpet av så kort tid er liten. (MME inneholder INGEN slike stoffer, så DER er det viktig å være nøye med hygienen og koke etter hver bruk.)

Jeg har tre sett med "tuter" og omtrent 10 flasker til pumpetutene. Dette får du kjøpt på apotek (boots.no er billigst), og det kan også hende du kjenner noen som kan låne deg det selv om de ikke vil låne bort pumpa si. Alle medelapumpene bruker samme flasker og tuter. Veldig kjekt å ha en del ekstra av dette.

Vi har også 10 tåteflasker, dvs nok til å slippe å vaske mer enn en gang om dagen i starten og en i reserve og en i stelleveska. (I dag holder det til 3-4 dager.) I tillegg kjøpte vi sterilisator, noe som gjorde at vi slapp lure på når vi kom til å glemme kjelen med flasker. Verdt pengene!!

Her i heimen tok far seg av flaskevasken, han gjorde dette på kvelden før han la seg. Jeg synes dette var rett og rimelig, siden jeg tok meg av all matproduksjonen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...