sollien Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Eg blir så lei av å heila tio masa på samboeren min om husarb! ende jo bare opp me at eg gjere alt sjøl, og blir sur på han... og han blir sur for at eg mase og ikkje "slappe av" meir... nåken som kjenne seg igjen, og har råd? Orke kje masa meir....!!!
SolRikke Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 der har du min mann i ett nøtteskall! Hva er det med menn? Ser de ikke smulene på brødfjøla? som etterhvert havner på gulvet... og alle klærne som bare blir slengt omkring, og så har han nerver til å klage på at han aldri har rene klær!! Tørke støv, støvsuge, vaske opp, brette sammen klærne osv alt dette er fremmedord for mannen min. Jeg vet ikke hva man skal gjøre, jeg har ingen tips, bortsett fra at det hjelper ihvertfall ikke å snakke til han som ett barn, da blir de bare tverre og sure.. Får bare håpe at de skjønner det etterhvert! Lykke til i heimen din, det går nok over
Mockinbird Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 "MÅ du stresse sånn?" - Tør mannen min å si.... Ja, når han er immun mot støv og hundehår (etter hannnes bikkje som han fikk leeeeenge før jeg kom inn i bildet og som RØYTER), og han ikke aner hvor vaskemaskin er - som om jeg klarer å slappe av når alt flyter! Jeg gjør heller ting selv enn å BE han om å ta det - ser han ikke selv at det flyter pelsdotter overalt, får det heller være. Det "søteste" er da når han i tillegg surmuler for at jeg blir så sliten og hissig for at jeg ikke slapper av nok...... Vet dette var dårlig med råd, men kanskje en trøst - at du ikke er alene?
vilja80 Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 Ja, hva skal jeg si, hva er det med menn? jeg har prøvd de fleste taktikker, alt fra å mase til å ikke gjøre noe, i håp om han til slutt skal se hvor ille det har blitt og gjøre noe selv, problemet er bare at han ikke ser det! Når jeg foreslår litt diplomatisk at kanskje VI skal rydde litt, spør han "hvor da?". Han har tydeligvis ingen problemer med å slappe av midt i i en svinesti, mens jeg mistrives, og det ender som regel med at jeg bare gjør det.
cessy*og prinsessa si* <3 Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 åå er jeg ikke alene om dette,guud det var godt å høre;) har det helt likt å det skaper såå mange unødvendige krangler å diskusjoner,hadde det ikke vært for det så hadde vi hatt det veldi bra å kunne kost oss istede for at jeg maser å maser om alt hele tia. å min er så frekk at han spør el SIER at nå skal vi rydde,haha hvem ender opp me å gjøre alt;) men har skjemt han litt bort å er min feil,men er såå vanskeli å snu å lettere å gjøre det selv enn å få sure miner..men blir jeg litt snurt å gjør ting i en fei for å få ut litt energi,jammen jeg sa jo jeg skulle gjøre det å sett deg ned å slapp av men er jo godt å vite vi er flere i samme båt:)
mirene1984 Skrevet 9. desember 2010 #6 Skrevet 9. desember 2010 Jeg har det heldigvis slik at jeg hver torsdag kommer hjem til ferdigvasket hus, og blir dullet med og tatt vare på -må nesten skryte litt da. Men hadde innimellom vært greit å få gjort litt selv og
lykketreff:-) Skrevet 9. desember 2010 #7 Skrevet 9. desember 2010 Mannen min fikk valget mellom å bidra eller skaffe (og betale for) vaskehjelp - gjett hva han valgte!?!?! ;-)
sollien Skrevet 9. desember 2010 Forfatter #8 Skrevet 9. desember 2010 Da e godt å høyra at me e fleire så slite me da vertfall E visst berre sånn menn e skapt, trur eg... Går kje ann å leva me di, men går kje ann å leva uten di heller
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 9. desember 2010 #9 Skrevet 9. desember 2010 Hehe.. de er jo litt søte da:) Min sa før vi ble samboere "jeg MÅ ha det ryddig, takler ikke å se støv engang. Jeg vasker i minst 3 timer når jeg først begynner. En sånn gutt har du vel aldri vært borti før". Jadajada... snakk om å overdrive:p
aprilprinsesse2011 Skrevet 9. desember 2010 #10 Skrevet 9. desember 2010 åååååååå!!!!!!!!!!!!! så deilig å høre at d ikke bare er her d er sånn!!! her vasker eg klær, rydder, vasker, osv osv og hva gjør han?? ligger på sofaen og ser fotball/filmer/tv generelt, spiser chips, og drikker brus. blir sååååååååååå provosert når eg vasker og rydder, og han ligger rett ut på sofaen og ikke gjør en dritt!!!!!!!!!!!! hvorfor ikke løfte den rævva si ut av sofaen og hjelpe meg litt? ser han ikke klærne han selv har slengt her og der? hvorfor setter han ikke brukte glass o.l. rett i oppvaskmaskinen etter bruk, i stedet for å sette d på benken over? ser han ikke at skittentøyskurven begynner å fylles opp? øøh nå trekker eg tilbake d med klesvask, for den får han ikke røre. da går alt på 60 grader omtrent. lyst og mørkt om hverandre, og han påstår at han aldri har klart å farge noe?? katten vår lar han ligge overalt, selv om den har en stol med pledd, der den kan ligge. han kan til nød støvsuge, men støvsugeren blir ALDRI satt på plass etter bruk. den ligger slengt der den sist ble brukt. har prøvd alt for å få han til å åpne øynene, men ingenting funker... har prøvd å kjefte, spørre om hjelp, stille protest ved ikke å gjøre en dritt, demonstrere ved å sette kurven med klær som skal henges opp rett foran soveromsdøra vår, men den trakker han glatt over. her om dagen hadde han hatt ketchup på noe mat han kokkelerte seg til kvelds. flaska ble stående på benken i 2-3 dager, uten at noen rørte den. ser han ikke rotet rundt seg???? nå skal han ha at han prøver å rydde, sette inn i oppvaskmaskinen og ta ut, og diverse lette oppgaver som egentlig skulle være unødvendig å be om. men hva med resten???? og de dagene han har fri, hvorfor kan han ikke gjøre noe husarbeid? ha middag klar til eg kommer fra jobb? dattera mi er ihjel-sulten når ho kommer fra skole, men klarer han å fikse noe mat til ho? nope... men bortsett fra dette er han en kjempekar, og eg ER veldig glad i han, tross dette. er d bare hormonene som gjør dette litt ekstra ille, eller er d sånn til vanlig?? vet han prøver, men enkelte ganger syns eg dette skal være en naturlig deltakelse og fordeling av husarbeid... ikke at eg må mase han ut av sofaen, eller skrive lsite over ting eg håper han kan gjøre de dagene han har fri, eller begynner sent på jobb, og har formiddagen fri. men han kan ligge til kl 12 glatt!! og da er jo halve dagen borte. men joda er glad i gubben min måtte bare ha en utblåsning av hormonoverskuddet mitt PUUUH dette var deilig!!!
Caroline89 Skrevet 10. desember 2010 #11 Skrevet 10. desember 2010 Sånn er det her også, jeg som gjør alt omtrent. Men han har blitt betraktelig bedre etter at han ble sykemeldt. Nå vasker han klær, støvsuger, rydder og tar oppvasken. Så kan vel egentlig ikke klage. Men han henger aldri opp klesvasken, han setter ikke vekk støvsugeren etter seg, og han tar aldri all oppvasken. Men jeg synes han er flink som prøver ihvertfall. Før så gadd han ikke noe fordi han hadde vært på jobb og var sliten, det var det samme om jeg hadde vært på jobb også, for han ble alltid MER sliten enn meg, hehe. Det hender faktisk han lager middag også, men prøver jeg å gi han noen tips (feks. ikke visp i potetmos), så blir han sur og mener jeg maser og sånn :-) Og i tillegg rydder han ikke inn smør, melk, o.l. som han har brukt til å lage maten :-) Men uansett synes jeg han er verdens beste :-) Jeg har sluttet å mase for lenge siden, har funnet ut at han hjelper mer til da, dessuten er det bedre for forholdet :-) Tror man skal være fornøyd så lenge de prøver jeg, det er hvertfall bedre enn ikke noe :-D
Jente2011 Skrevet 12. desember 2010 #12 Skrevet 12. desember 2010 her i huset er det eg som er "manne" og han dama, hehe. Han lager middag til meg hver dag, henter snuppa i b.hagen hver dag. (han er ferdig en time førmeg på jobb!) rydder i og utav oppvaskmaskin, støvsuger, vasker, osv. Vaskeklær og handling er det jeg som tar meg av;)
Darthe Skrevet 12. desember 2010 #13 Skrevet 12. desember 2010 Jeg ser klart en fordel med at min samboer har vært eneforsørger til 3 aktive barn før vi flyttet sammen Men det blir kanskje litt feil å råde noen til å skaffe seg en ny samboer Hihi Vi deler på husarbeidet, og nå som jeg går med ryggplager, gjør han nesten alt... Jeg bidrar så godt jeg kan.
Sissin Skrevet 12. desember 2010 #14 Skrevet 12. desember 2010 Mannen min har vel egentlig litt støv på hjernen, og det har ikke jeg.. Jeg trives best når vi har det rent og ryddig, men hater husarbeid.. så jeg er flink til å utsette det bare litt til.. Og så.. Tatatataaaa! Har han tatt det, og jeg blir kjempeglad =) Må nevnes at det hender jeg tar i ett tak jeg også da
puskiluska Skrevet 12. desember 2010 #15 Skrevet 12. desember 2010 hm, må nesten le litt når jeg leser denne tråden! Tenker i mitt stille sinn hvordan innleggene hadde vært hvis det kom fra mannens ståsted! Det blir vel som å banne i kjerka, men jeg synes det er så mange kvinner som er sykt opptatt av å ha det ryddig og rent og pent. Jeg er sykt rotete av meg og mannen min er enda verre, så her blir blir det mange skippertak. Vi har ikke hatt en eneste krangel om husarbeid og har til dags dato ikke tatt noen skade av at støvsugeren står fremme, eller at det ligger noen klær hist og pist. Det vi derimot har er mange avslappende stunder sammen med barna. Ville ikke bytta dette bort for alt i verden mot et strøkent, støvfritt hjem! Men vi er alle forskjellige og så lenge hver og en er lykkelig med sine valg så skal ikke jeg blande meg.....
aprilprinsesse2011 Skrevet 12. desember 2010 #16 Skrevet 12. desember 2010 hehe du har egentlig veldig rett i d du skriver eg tror (og vet fra mitt eget innlegg) at d er mye hormoner i sving, som gjør at d virker ekstra ille:O) tror nok muligens at mannfolka tar i et tak, men er ikke alltid d blir like mye algt merke til;O) dette er noe eg tror da... og noen dager er verre enn andre. liker å ha d ryddig rundt meg, men husarbeid er ikke alltid like "gøy". noen ganger er d et tiltak å komme i gang. men syns d kan være litt provoserende til tider, når eg føler eg står med hodet i vaskebøtta, rydder og steller, og gubben ligger rett ut på sofaen og ser tv, og taster på pc'en. f.eks. nå til jul... liker å ha julestemning rundt meg, og rydde og vaske, og få pynta litt. der har han til nå ikke hjulpet til i d hele tatt. jo forresten, han har bært ned en kasse fra loftet med julestasj i. de to andre tok eg. men dette har oxo litt med vanen man har. eg er vant til å pynte og stelle til jul. spesielt med tanke på at eg har barn fra før. samboer har vært alene tidligere, og kun feiret jul sammen med mor og søsken. ikke så mye dilldall i egen leilighet. så i noen tilfeller må man bare tilpasse seg hverandre, og i andre tilfeller må man slå av på egne krav, eller stå hardere på sitt;O) men som sagt i mitt tilfelle er d MYYYYYYYYYYYE hormoner som hjelper til på irritasjonen;O) hihihihi
Mazza** Skrevet 12. desember 2010 #17 Skrevet 12. desember 2010 Nydelig å lese at andre også har det på denne måten... jeg kom hjem etter 1 uke på jobb, og da sto den samme møkkete oppvaska i maskinen ( før jeg dro hadde jeg tatt i pulver, men glemt å skru på) , i tillegg hang det samme tøyet på stativet , med hans småmøkkete tøy liggende oppå! da ble jeg veeeldig blid. Han unnskylder seg med at han ikke liker husarbeid...eh for det syns jeg er kjempekult liksom! Han gjør aldri noe i huset uten at jeg ber om det. I 3 år har jeg manglet lister på badet, rundt vinduer på soverom, på gulv i9 gangen...så han liker ikke så m ye annet heller tydeligvis. Han vasker ikke do, for det er så ekkelt....dermed har jeg fåttt han til å sitte når han tisser....hater når de pisser overalt! Men , han er mannen min og jeg elsker han...selvom jeg maaaaaaaaaange ganger har lurt på om det er rett...........deilig å høre om flere slabbedasker
snuppene 09 og 11 Skrevet 13. desember 2010 #18 Skrevet 13. desember 2010 hei. har ikke lest alle svarene du har fått, så vet ikke om noen allerede har foreslått dette. men her er hvertfall mitt råd\ide til hvordan dere kansje kan løse litt på problemet. -si ifra at du ikke vil ha set slik at du føler du må mase på ham for å få han til å gjøre sin del av husarbeidet, foreslå for eks å løse det noe lignende som dette: - sett dere ned og snakk om hva dere forventer skal gjøres i huset, hvor ofte ting skal vaskes osv.. lag en liste over alt som skal gjøres i huset (hvertfall de viktige tingene, og de tingene som tar mye tid, husk også å ta med ting som har med bilen osv å gjøre) dere er sikkert ikke enige, men skriv opp alle tingene. - når dere har en oversikt over hva som skal gjøres i huset, kan dere begynne med forhandlinger, er det noe du kan senke kravene litt på? noe dere ikke tenger gjøre så ofte? lag en sotert liste sammen, la han velge fra lista de tingene han kan tenke seg å gjøre, si han må velge arbeidsmengde som tilsvarer 50 % (om det er slik dere vil fordele det) min erfaring er at det er lettere å få mannen til å gjøre husarbeid om han har faste plikter, og at han får velge de tingene han syntes er minst kjedelige. noen siste tips fra meg er å lage en oversikt pr uke\ mnd over det som skal gjøres, spesifiser dine og hans sine oppgaver (eventuelt felles oppgaver) og lag en avkrysningsliste. det kan også være lurt at oppgavene har faste dager, og om dere har mulighet, setter av faste tidspunkt der dere begge jobber med husarbeidet (gjerne samtidig, da er det ikke så lett å snike seg unna) og kansje en liten belønning til dere selv.. en koselig middag når dere har fått det til å fungere en mnd? håper du kan bruke noe av dette. virker kansje veldig kontrolerende, men min erfaring er at det fungerer, men dere må sette dere ned sammen for å lage systemet, slik at mannen din føler at han også har et forhold til det, ikke at det bare blir enda en ting du kommer å maser om. og husk, du må nok senke noen av dine krav (event gjøre disse diskre utenom) slik at mannen føler han også får noe igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå