Gå til innhold

åka til spania i uke 32?

Anbefalte innlegg

Gjest SweetMommy <3
Skrevet

jeg ska på en weekend tur til spania på fredag og er da 32 fullførte uker.

Jeg føler litt uro for det er jeg og en vennine som reiser.

hadde dere reist i uke 32?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville aldri ha dratt til et annet land mens jeg gikk gravid. Men det er min mening :)

Så sliter du nok med å fly også, tror ikke du har lov heller?

Tror det er 2 timer med fly opp til 31 uker som er tillatt. Men det skal jeg la være usagt. Det varierer uansett med hvilket selskap du flyr med.

Skrevet

Hadde ikke jeg gjort. Bare det med maten er slitsomt. Man må hele tiden passe på også er det jo egentlig ganske seint i sv.skapet.

Hadde heller spart opp penger å dratt en tur neste vinter :)

Skrevet

Du har lov å fly, det er bare ikke anbefalt med laaaaange flyturer men spania er ikke så langt. Jeg ville reist og kost meg, viss jeg var i god form da!

Ser ingen grunn til å la være...vi snakker om spania, det er ikke et uland, skulle det skje noe der så blir du nok tatt godt vare på. Men viss du er veldig urolig så må du jo føle på det selv... du som kjenner om det er noe du føler deg i stand til..

Om du reiser så må du ha god tur =)

Skrevet

Vi reiste til Rhodos når jeg var i uke 28, og må si jeg kommer aldri til å fly noen plass så sent i svangerskapet igjen. Flysetet er ikke laget for store mager, så når mennesket foran la ned setet, ble jeg pinnet fast i setet.

Matbrettet fikk jeg ikke ned pga magemål, så spiste flymaten med magen som bord :P

Måtte mye på do, og jeg kunne ikke møte noen i midtgangen fordi magen sperret veien. Var ganske ille at beina mine hovnet opp så sykt mye at jeg gikk opp to skostørrelser etter flyturen, selv med støttestrømper. Flyturen tok i underkant av 4 timer.

En ting var positivt med turen, nemlig at varmen gjorde underverker for bekkenløsningen jeg har, og plutselig kunne jeg droppe krykkene :) Men da etter 3 dager med kvile på stranden.

Men hvis du er i god form og har lyst til å dra, ville jeg kasetet meg på (tror du kan fly frem til uke 35, men forskjellig mellom flyselskaper, så sjekk hjemmesidene deres).

Lykke til uansett hva du finner på :)

Skrevet

Vi reiste til Rhodos når jeg var i uke 28, og må si jeg kommer aldri til å fly noen plass så sent i svangerskapet igjen. Flysetet er ikke laget for store mager, så når mennesket foran la ned setet, ble jeg pinnet fast i setet.

Matbrettet fikk jeg ikke ned pga magemål, så spiste flymaten med magen som bord :P

Måtte mye på do, og jeg kunne ikke møte noen i midtgangen fordi magen sperret veien. Var ganske ille at beina mine hovnet opp så sykt mye at jeg gikk opp to skostørrelser etter flyturen, selv med støttestrømper. Flyturen tok i underkant av 4 timer.

En ting var positivt med turen, nemlig at varmen gjorde underverker for bekkenløsningen jeg har, og plutselig kunne jeg droppe krykkene :) Men da etter 3 dager med kvile på stranden.

Men hvis du er i god form og har lyst til å dra, ville jeg kasetet meg på (tror du kan fly frem til uke 35, men forskjellig mellom flyselskaper, så sjekk hjemmesidene deres).

Lykke til uansett hva du finner på :)

Skrevet

Enig med Babylykke. God tur isåfall!:o)

Skrevet

Det hadde jeg ikke sett på som noe problem om du er i form ellers, og har lyst til å dra:) Bare husk dokumentasjon på hvor langt du er på vei, så du er sikker på å komme hjem...hehe

Har selv reist og vært borte 1 uke på den tiden i tidligere svangerskap, det gikk helt fint.

Skrevet

Er det ikke litt kjipt å dra til Spania OM fødselen mot all formodning skulle startet? Eller er det bare meg... :-o

Gjest SweetMommy <3
Skrevet

Jeg snakkede med de på kvinneklinikken idag og hun så ikke noen grunn for hvorfor jeg ikke skulle reise, hun sa at de har bra helsevesen der nere, og at det er jo ikke et u land.

Nei vet dere hva jenter,jeg ska reise og kose meg=)

Min vennine er og gravid fast ikke like langt på vei så det blir en roligt tur med shopping og god mat og drikke=)...

takk for svarene deres=)

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville gjort det... Jeg dro til Sverige i bryllup (med fly) da jeg var ca 32-33 uker - det gikk helt greit, men flyturen var mye kortere + hvis noe skulle skje, er det mye enklere å kommunisere med leger/jordmødre på svensk enn på spansk. ;)

Men hvis du drar (legen synes det er ok?), pass på å sjekke reglene til sykeforsikringen (som du MÅ ha!!) OG flyselskapet du skal reise med. Ulike flyselskap har ulike grenser for når du kan fly, sjekk det nøye!

Skrevet

Og husk dokumentasjon på termin og at du er frisk etc - på engelsk, og gjerne med et stempel eller tre på! En venninne av meg holdt på bli nektet å gå ombord på flyet i utlandet (ikke Spania) en gang, hun var bare i uke 25! Det hjalp ikke med helsekortet... Hun hadde ikke trodd at hun ville trenge noe spesielt, siden hun bare var 25 uker på vei, men neida...

Skrevet

Ser du har fått mange "negative" svar her! Vil bare fortelle om min erfaring. Da jeg gikk gravid sist, var jeg 2 uker i Marbella da jeg var ca 30-32 uker på vei. Det gikk strålende!! Ja - det er litt trangt i flyet, men det er jo ikke mange timene det er snakk om. Varmen var deilig, og jeg hadde det helt topp! Som noen andre påpeker; Spania er IKKE et u-land - hverken mat- eller helsemessig!

God tur - kos deg masse og nyt det :-D

PS: støttestrømper til flyturen er absolutt å anbefale. En liten pute til å ha i ryggen også, dersom du sliter med ryggvondt slik jeg gjorde...

Gjest SweetMommy <3
Skrevet

min veninne jobber på reise byrå og hun sa at det er nok med helsekortet.

Så tror det ska gå greit=)

Gjest SweetMommy <3
Skrevet

tusen takk for det=)

Jeg ska huske å kjøpe støttestrømper...

Godt å høre at noen har positive opplevelser med å reise i uke 32=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...