Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #1 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg gir henne kjærlighet, omsorg, mat, klær, leker, jeg sparer penger til henne hver mnd, hun får det hun trenger + litt til, MEN.. Jeg klarer ikke styre økonomien min.. Jeg er en ung alenemor på 19 år, har fra desember av 18 000 kr i inntekt, men klarer allikavel ikke styre den. Jeg er overvektig, og spiser mildt sagt opp alle pengene mine. Min datter skulle feire bursdagen sin for noen uker siden, og gjett hvem som ikke hadde råd til å handle inn til bursdagen? Jo, det var meg, så jeg måtte ned på butikken å skrive opp. Jeg viste i god tid at det skulle være feiring denne dagen, men klarte allikavel å sløse bort pengene. Nå vil jeg at dette skal ta en slutt, for jeg ønsker ikke å være en sånn uansvarlig mor for min datter. Jeg gjorde ett forsøk på å skjerpe meg for noen mnd siden, opprettet to sparekontoer som jeg skulle sette innpå 300 kr på hver, hver mnd. Idag skulle der ha stått 2200 kr på hver av de kontoene, men der står null. Jeg opprettet også en BSU-konto i sommer, der skulle nå vært rundt 3000 kr, men der er også null. Fordi at jeg har vært innpå, og tatt ut alle pengene. Jeg kjenner jeg har en klump i magen mens jeg nå skriver dette.. Hva i alle dager skal jeg gjøre? Er det noe jeg selv kan gjøre? Er litt for "stolt" til å søke profesjonell hjelp. Jeg VET at problemet mitt hadde vært halvert dersom jeg hadde sluttet å spise så mye, men jeg har prøvd å leve "sunt".. Det gikk ikke så bra.. Kan noen hjelpe meg? Vil det beste for min datter, og dette er IKKE det beste.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #2 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg tror du kanskje pørver litt for voldsomt litt for fort. Hvis du mener du selv har en litt uansvarlig holdning til økonomi, så bør du ikke gå så hardt ut så fort at du oppretter flere sparekontoer og en BSU med det samme, terskelen blir for høy!! Det blir akkurat som de som slanker seg- veier man 90 kg så kan man ikke ha som mål og gå ned til 60 kg øyeblikkelig, man må lage seg delmål og ta det gradvis... Det som er veldig bra er jo at du er bevisst dette problemet, både spisingen og økonomien, tross din unge alder. er helt enig i at du må gjøre noen tiltak men ikke start så bratt... Jeg ville: opprettet en sparekonto og sette av litt på den, men med en uttaksgrense som sperrer kontoen (noen få ganger årlig, f.eks- kanskje man kan opprette en konto som erhelt sperret for uttak og, hvem vet). Da er du sikret å legge av litt penger. Det er prisverdig at du tenker på å legge av penger til abrnet ditt, men tro meg- det e rikke så mange som klarer det i det virkelige liv! Vi har forholdsvis bra betalte jobber, men har ingen sparekontoer til ungene, økonomien er for stram enda.. Så ikke tenk så mye på det, start med en i så fall. Så- til spisingen- detr bør du kanskje søko noe hjelp. For om det er slik at pengene spises opp er dte jo ille!! Tenk at du spiser opp de pengene lillejenta skulle ha selskap for. Kanskje kan helt konkrete ting hjelpe litt, som å henge et billde av jenta di på kjøleskapdøra og skapdøra, så du m å se på henne hver gang du skal inn og ta noe mat.. det er jo helt galt at matinntaket ditt velter økonomien! har du prøvd Grete Roede eller VGs vektklubb? Slike faste opplegg funker mye bedre enn å holde på alene. Tipper maten er en slags trøst og glede i hverdagen din også, tøft å være alene så ung m barn.. Bør tenke ut måter du kan kompensere for spisingen på-- hobbyer, få deg barnevakt, gjøre andre ting som gir deg glede,.. Passe på matinntaket, bli bevisst på dietten, trne, komme deg ut, gjøre noe sammen m venninner, fikse deg opp (det å være litt opptatt av det ytre gjør jo gjerne at man blir mer motivert for å endre kroppsbilde, så lenge det ikke blir ekstremt). Og prøve å spare, littegrann. begynn der. Når du har mer kontroll så kan du spare mer, bsu fx. En ting som kan være lurt er å gjøre storhandel på mat, slik at du ikke gjør småinnkjøp med ting du ahr lyst på men egentlig ikke trenger. sett opp lister med sunne middager for en uke og handle inn alt du trenegr til hver middag en gang i uka, samt en del brød som kan fryses og sunt pålegg. Så prøver du å ha selvkontroll nok til ikke å gjøre småkjøp, godteri, kafe osv. ta m matpakke på jobb.. Men en oppfølgingsstrategi, som vektklubben, kan være en bra støtte. Tror du er en varm og bra mamma, du skal ikke straffe deg selv så hardt. Dette er detaljer så lenge du er kjærlig og flink m barnet ditt. Jeg tror du kommer til å klare dette bra så lenge du er såpass bevisst som du er!!! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #3 Del Skrevet 8. desember 2010 Skaff deg et sett baller og be om hjelp Jeg ville pratet med banken og fått finansråd i første omgang. Jeg lurer på om du spiser for mye ute, eller om du bare sløser de bort i butikken? Vi spiser MYE, men kjøper mye billigmerker, og de er akkurat like gode som de dyre merkene. Vi handler også på tilbud, og mye i slengen så vi har mat i huset. Da blir det mindre handling av hurtigmat ute Om du samtidig vil ha et sunnere kosthold må du jo gjerne prøve å få til det også, regner med datteren din får det samme kostholdet etter hvert, og det er viktig for et barn å få i seg riktig næring så hun ikke henger etter på utviklingen og senere i skolen. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå