Gå til innhold

700 000 i året. Idioti å kjøpe hus til 3 millioner?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja.

Det vil jeg absolutt si.

Vi tjener tilsammen ca 700 000 og har nettopp kjøpt og vil sitte med huslån på 1,2 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har 1,3 i lån med en inntekt på litt i overkant av 700 000, lever godt vi men tror neppe vi hadde greid oss hvis vi hadde 3 mill ilån

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inntekt x 3 er normal tommelfingerregel, dvs 2,1 mill for dere. Noen banker kan gi opp til inntekt x 4 dersom det er helt spesielle grunner til dette og man kan vise til strøken økonomi og svært gode spareevner, men uansett blir det maks 2,8 mill. Utleieinntekt kan også gi mulighet for høyere lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har rett over 700 000 i året brutto tilsammen og har 2,1 i huslån, 60 000 i billån og 100 000 i studielån. Vi klarer oss greit, men ikke mer enn det. Ville aldri hatt mer lån enn det vi har (ca 2 260 000 totalt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med de andre. Avhenger bl.a av hvor gode lånevilkår dere får- og hvordan dere ellers lever. Vi er lite opptatt av ting og tang - bruker lite på oss selv. Har 1 bil - men sykler stort sett til jobb og barnehage. Tar en utelandstur i ny og ne - men kan like gjerne campe/telte.

Vi har inntekt på 800 000, og har 3,6 mill i lån. Det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye egenkapital har dere, da? Dere vil uansett aldri få fullfinansiering. Har dere andre lån (billån, studielån etc) i tillegg? Er det snakk om 3mill i *lån*?? Det ville jeg aldri tatt sjansen på med 700 000 i inntekt. Tviler også på at dere ville fått det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvor mye annet dere har utgifter til da. Vi har begge to studielån etter høgskoleutdannelse begge to, så har ca 400 000,- mer i gjeld enn andre uten studielån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er alenemor til 3 og har hatt ca 700 000 i inntekt det siste 2 årene, har hatt huslån på 2,5 mill som jeg har betalt 16500 i mnd på ( betalt litt mer enn vanlig for å få ned den nyreste delen fort) Og et billån på 230 000, betalt 5300 på i mnd, har strøm, telefon , internett, tv og eiendomsskatt ja og studielån på 1500 i mnd. Har ikke akkuratt vært rik, har hatt ca 9000 igjen når alt var betalt, ikke mye det når nye klær osv skal kjøæpes inn, takke med til at jeg fikk såpass mye i feriepenger og en god slump igjen på skatten, ellers hadde det ikke gått, så det er nok i overkant av hva jeg ville gjort ja :) Det som er snedig her, er jo at det ikke blir så vanskelig lengre når jeg har funnet meg ny kjæreste og får en inntekt til !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på lånekalkulatorer, så ser dere hvor mye dere må ut med i mnd. Sjekk ut forskjellige banker.

Som det nevnes over kommer det helt an på forbruket deres. Vi har 800 000 og klarer fint 3 mill i lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går vel helt fint for dere så lenge renten er så lav som den er nå. Håper dere har bundet i alle fall deler av renta. Det er viktig at dere som ser på å ta opp over hva som er "vanlig" maksgrense for lån (3 ganger inntekt minus gjeld som studielån etc.) foretar en beregning og ser at dere kan sitte med huset hvis renta blir 5% og 7%. Jeg vet at den ikke er det nå, men et hus skal man tross alt ha lenge. Og hvis man må selge er vanligvis husprisene på vei ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dere får 3 mill i lån, må nesten ha det hvis dere skal kjøpe hus.

Vi har 700 tusen i året og får 3 mill i lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner har 400 tusen i året og han får 1.9 i lån, så det der tullet med at det er inntekt x3 er bare tull, tror ikke det hadde vært mange aleneforeldre da, når hus/leil som ikke er kott koster rundt 2,5 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok i øvre sjiktet av det anbefalte, altså nærme smertegrensa, men om dere ikke har andre større lån og er forsvarlige økonomisk så bør det gå greit-

Vi har 800 000 i året, 2 barn og har nå fått et lån på noe over 3 mill!! I tillegg har vi to store studielån... tjente en del på salg av leil så lånet blir vel i praksis ca 2.8-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler dere å begynne med og sette opp et regnskap/budsjett å se hvor mye dere i verste fall har mulighet for å bruke på å bo. Dere må også vurdere hvilke andre ting dere ønsker å ha penger til. Ønsker dere å bo størst mulig, eller er det viktig og også ha penger til en sydenferie av og til, spise ute når dere ønsker det, kjøpe nye klær uten å måtte vri og vende på hver krone osv osv.

Når dere har tenkt gjennom det, så burde dere finne en lånekalkulator på nettsiden til en bank og legge inn lånesum osv der. Jeg var inne på nordea sin side nå, der kom det automatisk opp rente på 3,15%. Det er en veldig lav rente. Vi tok opp lån i 2002 for første gang, da lå vel renta på ca 6-7% og vi satt og regnet på hva vi kom til å betale i lån hvis renta steg til 10%. Det var det helt reelt at den kunne gjøre da. Heldigvis for oss, så skjedde det motsatte og renta sank mye, nå vil ikke det skje. Nå vil den mest sannsynlig stige mer og mer de neste årene. En rente på 5% er helt reel, en rente på 7% er heller ikke urealistisk å regne med.

Med 3,15% rente vil dere betale 12928kr pr mnd, med 5% rente har det allerede steget til 16140kr og med 7% rente må dere betale 19995kr pr mnd. Har dere penger til det uten å måtte endre mye på livsstilen deres? Hvis dere kan legge frem et budsjett til banken som tilsier det og vise at dere klarer å holde det, så kan det hende dere får låne 3mill, hvis ikke får dere nok ikke lånet og dere bør ikke ha det heller.

Vi hadde en inntekt på ca 1mill totalt når vi tok opp huslån og lånte 2,4mill (hadde ca 200 000kr i studielån og et ubetydelig billån igjen da) og vi ønsket ikke å ta opp mer enn det. Nå har vi steget litt i inntekt og har et større billån i tillegg, men 3mill i huslån ville jeg fortsatt ikke hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei tror ikke det er noe idioti, vi har ca 450 000 i inntekt( jeg er vikar så min inntekt er litt varierene), studielån på 60 000 og vi har lån på 1,6 mill. det er også husleie her, så vi kunne egentlig hat en del høyere lån om det ikke var husleie. vi klarer oss helt fint. vi har bint renten på 5 år da, da renten var veldig lav på låsing av renten når vi gjorde det. om vi skal kjøpe oss noe større her vi bor må vi nok opp i 3 mill for ett hus,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...