Gå til innhold

Farlig å bruke termometer for å få avføring? Hva med olje i grøtvannet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynte med grøt da lillemann var 4 1/2 mnd. Og siden har han hatt hard mage (nå 5 1/2 mnd), selv om jeg gir 1 glass sviskemos pluss frukt hver dag. Har også prøvd å blande malt i grøtvannet, men da vil han ikke ha det. Fikk tips om å prøve termometer for å stimulere trykkerefleksen, og det fungerte bra. Må gjøre det ofte, ellers plages han.

Mens så leste jeg at man ikke skal bruke termometer, fordi det kan skade tarmen. Ei venninne sa at man kan ta en spiseskje matolje i grøtvannet, noen som kjenner til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Leste i Karin Naphaug sin bok at nøytral olje kunne brukes for å regulere magen, og tilføre kalorier, så det har vi gjort.

Kan ikke skjønne at termometer skal være farlig? Er jo det man anbefaler å måle tempen med? Jeg har brukt det med olje, bare helt forsiktig ytterst, med hell ;-)

Lykke til ;-)

Skrevet

Det stemmer at tempen ikke bør brukes for ofte fordi det da kan hemme den naturlige funksjonen.

Du kan gjerne prøve litt olje i grøten. Jeg tror imidlertid 1 ss er litt mye. Prøv med 1 ts og se om det hjelper. Rapsolje er helt uten smak og ellers sunn :-)

Vet ikke hvilken grøt du bruker, men det kan jo være verdt å prøve å bytte type? De som er uten gluten (f.eks helt enkel risgrøt) kan være litt mildere mot magen.

Det kan også være verdt å prøve å gi sviske på tom mage på morgenen, da vil det trolig komme noe ikke så lenge etterpå :-)

Skrevet

Prøvde med en nøytral matolje i grøten idag, og merket at han presset på etter måltidet. Da jeg skulle skifte, hadde det nesten ikke kommet noenting. Men da jeg holdt opp bena hans, kom det masse - og det var ikke så innmari hardt som det har pleid å være :-)

Håper det fortsetter sånn! Skal prøve ut det med sviske om morgenen også.

Skrevet

Du kan også kjøpe Duphalac på apoteket. Det smører tarmen og gjør avføringen mykere, men skader ikke tarmfunksjonen og er ikke avhengighets skapende.

Men hvis nøytral olje i grøten funker så vil jeg si go for it! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...