Gå til innhold

ndre som har 2 åring som ikke snakker ennå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han fylte 2 år for noen dager siden. Skjønner alt som blir sagt til han og babler i vei dagen lang, har også tonefallet på ordene han prøver å si men ordene kommer ikke ut. Synes det er litt frustrerende for hans skyld da det skaper noe frustrasjoner. Bhg mener at vi absolutt ikke skal bekymre oss siden han skjønner alt og "snakker" sitt språk.

Må også si at han elsker bøker og vi leser mye til han. Barnetv liker han også godt.

Noen andre som opplever dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår 2-åring snakka lite før han fylte to. Han begynte å få enkelte ord ca en måned før han ble 2 og hadde kanskje et ordforråd på 20-30 ord etter en måneds tid og så løsna det fullstendig. Nå nærmer han seg 3 og har faktisk et mer velutvikla språk enn mange andre på hans alder. Han har god grammatikk og stort ordforråd. Jeg tror han var en "ordsamler" som ikke begynte å snakke før han kunne det.

Jeg forstår godt at du blir litt utålmodig for det er helt klart mye enklere og mindre frustrerende for dem når de kan gjøre seg forstått for alle. Likevel så må man vel bare la seg fascinere over hvordan barna utvikler seg så ulikt.

Skrevet

Ja! Vi har opplevd dette med begge barna. Fikk også beskjed om å ikke uroe oss, men da eldste var 3 (og snakket relativt godt) fant vi ut at hun har svært redusert hørsel. Men hun hørte og gav inntrykk av å forstå fra hun var veldig liten, så dette var ikke i tankene våre før hun plutselig som 2,5 åring begynte å få ørebetennelser en gang i måneden.

Minien vår snakker heller ikke, snart to år gammel og vi har fått henne henvist til ørespesialist pga av at hun ikke sier noe ennå. Eller hun sier fire ord, men er 20 mnd.

Jeg ville bedt om time hos fastlegen og bedt om trykktest på ørene iallefall, for da får dere vite om trommehinnene fungerer som de skal. De kan nok også teste diverse annet uten å henvise videre, men da er dere iallfall i gang.

Eldste vår fikk litt problemer i og med at vi kom litt sent i gang. En ting er at alle ørebetennelsene kan ødelegge hørselen permanent, men også sosialt. Jeg måtte gi beskjed til dem i barnehagen om at når de skulle snakke til henne, måtte de helt opp i ansiktet på henne og forklare og ikke bare rope på avstand. Det er ikke alltid hun hører nøyaktig hva som blir sagt, og derfor trodde de at hun slurvet med oppgaver eller hadde litt konsentrasjonsvansker. Hun har fått en mye bedre barnehagehverdag nå.

Men altså begge har gitt inntrykk av å høre og forstå, men begge har redusert hørsel likevel. Det er viktig å komme tidlige i gang før de begynner å få sosiale problemer pga hørselen.

Ikke sikkert at det er noe galt med din, men jeg ville sjekket likevel.

Lykke til!

Skrevet

Vil bare si 1 ting! Gutten min begynte ikke å prate før han var nærmere 3 år, bare noen ord før det, så løsna det plutselig, og nå er han 5 og de i barnehagen kan ikke tro at han bare har kunnet prate i to år (har byttet barnehage). Prater kjempebra nå, og stoooort ordforråd! Går jo an å sjekke hørselen, men har vel gjort det hos HS?

Skrevet

Vår jente har akkurat fyllt to og kan bare noen få ord. Ellers er hun kvikk og forstår som din gutt alt. Jeg er førskolelærer og ikke bekymret, det synes jeg ikke du skal være heller.

Skal nevnes at hun ble født 9 uker før termin, og at en slik ikke kan forvente at hun tar igjen de som i realiteten er to mnd eldre, men den forskjellen blir jo mindre og mindre for hver dag som går.

Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg i det hele tatt!! Språkforståelse er det viktige her. Gutten din har nettopp fylt to år, det er like vanlig å prate mye som å prate lite. Han forstår det dere sier, det vil si han kan språket og han hører. Han snakker sitt språk, og plutselig en dag prater han det språket dere forstår og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...