Gå til innhold

Lillegutt gråter litt i søvne,hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en nydelig liten gutt på 6 mnd som har vært en blid og fornøyd liten krabat stort sett hele tiden. Eneste han var litt vannskelig å ha med å gjøre var rett rundt 3 måneders alder,da han ikke riktig hadde oppdaget hvordan han kunne bruke hendene sine,da var det et par tøffe uker med mye gråt.

Nå har han begynt den siste uka å gråte litt i søvne ca en time etter han har lagt seg. Går inn på rommet å stryker han litt over håret,s blir det stille.

Men synes jo så forferdelig synd på han! Har han mareritt eller hva skjer?

Kan også nevnes at den siste uka ca så har han begynt å reagere litt på fremmede,kan begynne å gråte hvis tanta sier "Bø",noe som tidligere var hysterisk morsomt.

Har dette noe sammenheng? Er det ikke littt tidlig å begynne å bli skeptisk ovenfor fremmede? Trodde det ikke skjedde før om et par måneder... noen som vet sånn ca hvor lenge den skepsisen varer?

Dette ble rotete,men håper noen tar seg tid til å svare. Får så vondt i hjertet mitt når han gråter,det er en skikkelig sår gråt også.

Tror ikke det er magevondt,for det har han svært sjelden og da er gråten mer hysterik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt vanlig at babyer får mareritt i 6mnd alderen. Slik hadde jenta mi det også en periode rundt den alderen. 45min til 1 timer etter at hun hadde lagt seg kunne hun hyl skrike. Noen gang hjalp det og bare stryke over håret og roe ned, mens andre ganger måtte vi ta henne opp. Gikk over etter ca 3uker. Men ikke gøy når det stod på.

Skrevet

Tusen takk for svar! Visste ikke det var vanlig at babyer hadde litt mareritt rundt denne alderen jeg. Får håpe det ikke varer noe særlig lenger her i gården heller.

Skrevet

Barn får ikke mareritt før 2 års-alderen, så det trenger du nok ikke bekymre deg for! Synes det høres mer ut som at han trøbler litt med søvnfase-overgangene- ikke uvanlig at de gråter litt når de skifter fra tung til lett søvn.

Skrevet

Dette er jeg over hodet ikke enig i. Jeg har både les og hørt flere fortelle at babyer ofte kan få mareritt i den alderen. Sammenhengen er at babyen ofte blir mer oppmerksom på omverdenen sin i den alderen og det er mye babyen ikke forstår. Dette kanderfor utvikle seg til mareritt hos babyen. Og jeg hører det på babyen min når det er mareritt som har vekt henne og ikke, og hun er langt fra 2 år!

(skulle ønske jeg husket hvor jeg leste den artikkelen, men desverre...)

Skrevet

Nattskrekk for de minste

Når minsten skriker i søvne, slår rundt seg og står opp – uten å våkne – har han ikke nødvendigvis mareritt, men nattskrekk.

– Det er ikke så mange som vet forskjell på mareritt og nattskrekk, sier professor Bjørn Bjorvatn, leder ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer.

– Nattlige skrekkanfall (Pavor Nocturnus) er en forstyrrelse i oppvåkningsmekanismene. Anfallene starter når barnet går fra de dype søvnstadiene og over i lettere søvn, derfor kommer nattskrekk gjerne tidlig på natten, redegjør Bjorvatn.

Karin Naphaug er leder for Barne- familiesenteret, og nasjonalt kjent for sin søvnterapi for barn. Hun forklarer at nattskrekk kan oppstå allerede i to-årsalderen. Mareritt begynner å dukke opp når barnet er tre år.

http://www.oblad.no/nyheter/nattskrekk-for-de-minste-1.3754748

Her er også en barnelege som sier det samme;

http://www.doktoronline.no/qa/forum/36/qa4034395_babygraat.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...