Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner at vi er slitne nå. Vi har nemlig en tulle som knapt har sovet rundt siden hun ble født. Leggingen går vanligvis greit og raskt. Vi har faste rutiner som vi er nøye på å følge. Dessverre våkner hun hver eneste natt- ofte flere ganger. Hun bruker ulike grunner til at vi skal komme inn til henne. Det siste er at hun vil at vi skal komme inn for å legge henne ned- selv om hun stor nok til å klare det selv. Det virker som det hun vil ha først og fremst er selskap. Altså oppmerksomhet. Vi orker ikke å ha henne i vår seng eller på vårt soverom, men hun sover vegg i vegg med oss. Datteren vår er en smart og moden jente, så innest inne vet vi at at hun burde klare å sove gjennom natten. Hun har smokk tilgjengelig, vann, nattlampe, "kaninen" sin, og alt skulle ligge til rette for en god natts søvn. Hun sover som en stein fra 18.30-19 til vi går til køys i 23-24tiden. Det er som det er programmert, for ganske nøyaktig når vi har sovnet, så våkner hun med klynk, gråt eller rop på mamma/pappa. Så går det gjerne en time eller to, før hun gråter /roper igjen. Hun gir seg ikke før vi kommer inn og gir henne smokken, mer vann, legger henne ned på puten, skifter bleie. Ofte lyver hun for å komme opp- eks sier hun at hun har bæsjet- noe hun ikke har. Hun er en mester i å komme med grunner til at vi MÅ komme inn til henne. Har noen noen tips å komme med? Vi lengter etter uavbrutt søvn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste tipset er å holde ut!

Og å bytte på å ha "nattevakten".

Det går over!

jeg hørte en mor som i sin fortvilelse over dette sa til barnet sitt "mamma blir helt utslitt av at du roper så mange ganger om natten, kan du ikke slutte med det?"

Javel sa barnet - og sluttet!

Skrevet

Hi hi hi Den var fint :-) Har ingen gode råd. Hører jo ikke til her inne ennå heller, men Poden har begynt å sove urolig flere ganger i uken nå den siste tiden. Sovet som en stein tidligere, så lurer på om vi er i ferd med å gå i fella, eller om det er noe annet som skjer. Drømmer, kanskje. Har faktisk lurt på om han ikke får utløp for nok fysisk aktivitet i løpet av dagen. Er så kaldt uten nå at de ikke er ute i barnehagen. I går, da det skjedde litt mer med mildvær og juleavslutning så sov han som en stein! Blir 2 år i slutten av mars.

Skrevet

Dere er for snille! Hun kan fint finne smokken selv og drikke vann selv.

Kutt ned på nattservicen, vet det av egen erfaring.

Et annet tips er nattklokke for barn, de har det på Babyshop.

Barn bør være ca 2 1/2 år for å forstå det.

Den styres med lys og har bildet av et dyr(på vår klokke en sau) som enten sover eller er våken. Når sauen sover skal barnet sove og når sauen står opp er det morgen.

Vi har stilt vår klokke på halv syv, da er det morgen. Og utrolig nok våkner gutten vår ofte i 6-tiden, men ligger da i sengen og prater med seg selv fram til sauen står opp klokken halv syv. Da roper han høyt: "Nå er det morgen!" Og jeg kommer inn til han.

Skrevet

Har ingen tips. Vi hadde det likt til hun plutselig begynte å sove rundt den uka hun ble 2. Når hun er forkjølet (som nå) er vi tilbake til gamle sporet, men jeg tror faktisk det var en modningsgreie. Hun har hatt nonspill vannkopp i senga og finner tutten selv, men når hun roper på meg om natta går jeg inn, hun trenger bare å se meg så legger hun seg til å sove igjen. For meg har det vært viktig å trygge henne, la henne vite at jeg kommer når hun trenger meg. Lykke til, det ordner seg nok snart.

Skrevet

Høres veldig veldig kjent ut... ( 2,5år er vår jente)

Jenta vår har aldri sovet rundt. Hadde kolikk til hun var nesten 5mnd, så det ble lite rutiner før den var over.

Her gråter hun om vann, til og med noen minutter etter vi har lagt henne og da hadde hun akkurat fått vann.

Så litt senere opå kvelden,så senere på natta om enten at hun ikke finner tutt eller skal ha vann. Vannet vil hun ikke ha i sengen,så den får hun vel ikke tak i,jo hvis hun står helt i enden av senga (har enda sprinkelseng) så får hun det nok til. Har prøvd og ha vannet i senga,men hun sier bare at den skal stå der og peker..

Det er fra 1 - 4ganger oppe om natta om noe.

Og her klarer hun ikke rope,men gråter.. Syns og det er vanskelig hva en skal gjøre..

Skrevet

Kunne skrevet innlegget til HI selv.. Har en gutt på 26mnd som fortsatt våkner flere ganger på natta. Sovner fort igjen, men en av oss må i det minste vise seg i døra for at det skal bli stilt..

Legging på kvelden går som regel knirkefritt-har faste rutiner og han er i seng mlm 1830 og 19.

Eneste vi har merket er at hvis han har sovet lite på dagen eller kommet senere i seng enn vanlig er han oftere våken på natta og vil stå opp i 5tiden istedenfor i 6-halv7 tiden. Og dagen derpå blir full av trass og hyling.. Derfor prøver vi å ha han i seng til normal tid så langt det lar seg gjøre..

Har mao ingen gode råd til deg, men du er iallefall ikke alene..

Vi venter nr 2 nå i disse juletider, og det er jo en fordel at vi forsatt er vant til å stå opp midt på natta...for å prøve å se det positive i det hele..hehe ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...