Gå til innhold

Hvordan er dette med egenmld når man har brukt opp de man har iløpet av år??

Pepsimaximusa *mammatil2*

Anbefalte innlegg

Brukte den første egenmld i januar iår, og har planer om å bruke den fjerde imorgen! Absolutt ikke i form nå:-P

Hvordan er det da? Starter jeg på nye 4 nå i januar et år etterat jeg brukte den første?? Eller må det gå et visst antall mnd etterat jeg har brukt den siste siden jeg har brukt opp alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

begynner å telle på nytt dagen etter første dag.. altså, om du var egenmeldt syk 5. januar i år, begynner det å telle på nytt 6. januar neste år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmeldinger går på de siste 12 mnd. Om du brukte en i januar så har du ikke noen ny egenmelding før du har kommet over datoen i januar. Da har du igjen ingen flere før du har kommet over datoen for den andre egenmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man har 4 iløpet av et år, sant? Jeg kan bli hjemme nå med egenmelding, men ikke flere ganger før det har gått et år siden første egenmld iår? Har jeg forstått det rett da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere ikke IA bedrift har du 4 egenmeldinger i løpet av en 12 mnd periode.

Ikke 4 pr.år.

Så du må til en hver tid se på de siste 12 mnd for å finne ut om du kan ha flere egenmeldingsdager.

Lurt å holde oversikten om du er mye syk. Skrive det ned ett sted du ikke glemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har vi 3 ganger egen meld pr år men hver kan man være borte inntil 8dager uten s.meld.

Hvis det er det samme hos dere må du altså ha s.meld i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker på om jeg skjønner hva du mener.

Si at du har brukt en egenmelding

5. januar 2010

6. mai 2010

8. august 2010

9 desember 2010

Neste egenmelding kan du da først ta ut etter 5. januar 2011. Hvis du da skulle bli syk f.eks i februar 2011, har du ikke flere egenmeldinger før du kommer til etter 6. mai 2011.

Det er alltid de siste 12 mnd som ligger til grunn mtp på egenmeldinger. I motsetning til sykt barn dager som følger kalenderåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, dette stemmer ikke, er kun første sykmelding som teller, man kan bruke så fort man bikker dato for første sykmelding, i dette tilfellet 5 januar, kan du bruke 4 på nytt, om man alltid skal følge sykdommene det første året blir det jo helt skrudd.. tenk om man bare har vært syk i januar og desember, skal man da liksom ikke kunne egenmelde seg året etter.. rett at det er siste 12 mnd som teller, men det betyr at dersom du er egenmeldt første gang f. eks i september 2009, da er det 4 ganger totalt fram til september 2010 du kan egenmedle deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei her er det du skolegutt som har missforstått.

Og de aller fleste bruker ikke å være så mye syke så det betyr ikke at man skal være syk 4 ganger i året til samme tid hvert år.

Kan være at man ikke er syk i det hele tatt ett år, eller bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det hvertfall ikke om det er en IA bedrift skolegutt. Da er det siste 12 mnd som teller uansett. Skal ikke være bastant på reglene for ikke IA bedrifter, men er 99% sikker på at jeg har rett.

Men da det er sagt vet jeg om mange bedrifter som ikke kan reglene godt nok og lager sine egen varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg jobber i ia-bedrift selv, nav, og forvalter dette regelverket daglig..

Hovedregelen er at retten til egenmelding kan brukes i opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode.

Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Det innebærer at egenmelding for eksempel kan benyttes for 24 enkeltdager. Egenmelding kan ikke benyttes i mer enn åtte dager per fraværstilfelle.

Når du har brukt opp de 24 dagene i ia.bedrift eller 4 gangene med inntil 3 dager i ikke-ia-bedrift må du vente til det har gått 12 mnd. fra første tilfelle til det nullstilles. Ikke mer hokus pokus enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men dersom det er en IA-bedrift vil man jo kunne bruke egenmelding inntil 24 ganger om man lyster (og holder seg til en dag per egenmelding), så det er vel ikke så trolig at det er en slik HI snakker om?

Det er forøvrig riktig som du sier at man kan bruke egenmelding så og så mange ganger over en tolvmånedersperiode, at denne forskyves ettersom det blir mer enn tolv måneder siden en egenmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor mange egenmeldinger du har og hvor mange dager spørs på om du jobber i ia-bedrift eller ikke. Er det en ia-bedrift er det langt flere egenmeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syke barn dager er utenom. 10 sykt barndager om du og barnefar er sammen eller dele rpå å ta de, 20 om du er alene og barnefar ikke tar halvparten. Har du 3 eller flere barn er det 15 og 30 dager,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en kan altså bruke 10 egenmld på syke barn ( 10 enkeltdager) eller er det 4 egenmld. som gjelder der også? Burde kunne dette ja... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det er sånn i en ikke IA bedrift. Men i en IA bedrift er det ikke riktig at det nullstilles 12 mnd etter første fravær. Da må du lese regelverket ditt litt bedre :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenmeldig går på de siste 12 mnd, sykt-barn-dager går på kalenderår. Egenmeldingen "nullstilles" etter at du har passert førstegangs-bruksdato-forrige-år. I dette tilfellet 5 januar 2010, så 6. januar 2011 har du 4 nye egenmeldinger à 3 dager til disposisjon de neste 12 mnd.

Sykt-barn-dager har ingenting med egenmelding å gjøre og begrepene må ikke byttes om på, dette er helt separat. Her har du 10 dager som du kan ta enkeltvis eller samlet pr kalenderår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...