Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått vite at babyen i magen trolig ligger i seteleie.. Derfor lurer jeg på om noen her vil dele sine erfaringer?? Har også fått vite at jeg må føde naturlig.. Men hvis man vil ha keisersnitt da? Kan man ikke få bestemme det selv? Merker at jeg får litt angst, med tanke på å skulle føde naturlig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes ikke noe sykehus som kan tvinge deg å føde vaginalt i sete. Noen ønsker at alle gjør det, det er noe annet. Du må stå på kravene dine, og være helt klar på hva du ønsker. Så blir dere enige. Men ingen tvinges til å føde vaginalt uansett, det ville ikke fungert for hverken deg, barnet eller de som skal hjelpe til under fødselen.

Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Har termin i begynnelsen av januar, med setebaby.

Det er ingen som kan tvinge deg til å føde vanlig i seteleie. KS er absolutt et alternativ, men sett deg godt inn i begge metodene før du tar et valg :)

Synes det er merkelig om noen sier at du MÅ føde naturlig...

Skrevet

Man MÅ ikke føde naturlig, men er det enkelte sykehus vil at man skal i det minste prøve...

Har født i sete og må si, ikke så gæli.. :oP Men nå var det ikke noe annet valg for min del, siden jeg har angst for KS...

Men man har muligheter for vending blant annet, kjærringråd kanskje....Få en time til samtale på sykehuset for å få vite mer om setefødsel...

Skrevet

Heisan,

Jeg fødte i sete for 1 1/2 år siden. Jeg var rett og slett deprimert før fødselen fordi jeg var redd for å føde i seteleie og jeg ville hvertfall ikke ta keisersnitt (litt få valg igjen). Haukeland synes jeg ikke var noe særlig til hjelp da jeg fikk beskjed om at jeg hadde født før og det derfor ikke var noen andre alternativ enn å føde i sete. De ville heller ikke prøve å vende da de hadde noe dårlig erfaring med det. Så 8 dager over termin ble jeg satt i gang. Når fødselen da startet gikk det veldig fort. Brukte litt over en time fra det virkelig begynte til gutten var ute. Det gikk så fort at epidural var det ikke tid for, jeg fikk da spinalbedøvelse i stede for. I tillegg forlangte jeg å få pudentalblokade fordi jeg synes det vondeste med en fødsel er når babyen kommer ut og da ville jeg hvertfall ha bedøvelse når han kom med rumpa først. Den største forskjellen på setefødsel kontra hodefødsel (har født normalt tidligere), er at presse delen av fødselen tar lengre tid og rommet er fullt i folk (fødselsleger, jordmødre, anestesi, barnelege, barnepleier og gud vet hva mer som var der...)

Babyen var litt redusert i det han var født, men kom seg fort. Og jeg... vel jeg var oppe og sprang dagen etterpå uten å ha sydd et eneste sting:)

Nå har jeg 10 uker igjen til termin med sistemann og har akkurat fått vite at denne babyen også har snudd seg med rumpa ned. Usj.. var ikke slik jeg ville ha det, men jeg kommer ikke til å kvi meg så mye til fødselen denne gangen selv om han ikke skulle snu seg før det tar til.

Ble litt langt, men håper det gav et lite innblikk i en setefødsel. Nå må det sies at jeg har født flere ganger før noe som sikkert gjorde det litt lettere for meg. Så hvis dette er din første må du sørge for at du får en samtale på sykehuset i forkant og vektesteimering av babyen og mål av bekkenet ditt. Hvis du uansettl ønsker keisersnitt så må du bare stå på kravene dine. Lykke til:)

Skrevet

Hei!

Jeg hadde baby i seteleie, men fikk snudd babyen på sjukehuset. Det er litt i underkant av 50% sjanse for at det går og noen snur seg også tilbake igjen etter vendingen, men det er verdt å prøve hvis du gruer deg til setefødsel. For min del har jeg et ganske stort barn så jeg hadde svært liten lyst til å føde i sete. Jeg bestemte meg for å forsøke vending og at hvis det ikke gikk, skulle jeg ta keisersnitt. Men babyen snudde seg på første forsøk og festet hodet sitt så nå skal jeg ha en helt normal fødsel (alt ligger i alle fall tilrette for det :). Det går noen historier om at det er forferdelig vondt. Jeg kan bare snakke for meg selv, men det er ikke min opplevelse. Det var selvfølgelig litt ubehagelig, men det var også alt. Jeg gjør det gjerne igjen hvis jeg skulle få seteleie med nummer to også.

Jeg ville bare dele dette, siden det å snu babyen er relativt nytt og mange er skeptiske til det.

Jeg ønsker deg lykke til, uansett hvilken fødsel du får :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...